Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
isterband

Vad får dig till att vara ute på sjön?

Rekommendera Poster

Tja, är en student som har till uppgift att ta reda på varför man sticker ut på sjön? Vad är det som får dig eller er till att spendera veckor på att segla? Och vad får dig/er till att stanna kvar en längre tid på ett och samma ställe vid en brygga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det skulle vara trevligt om du presenterade dig själv , din skola och ditt arbete så att vi här på forumet vet vem du är och vad du ska göra med den informatin vi delar med oss av.

Hälsn.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som seglare är det att för att uppleva naturen, gå ner i varv, låta sig styras av väder och vind och komma fram när man kommer fram. Att kunna slappna av i kajutan på kvällen, ibland alldeles vindstilla, ibland med vinden i riggen. Sova utan störande elektromagnetiska fält, brummande bilar och andra störande ljud. Vakna till sjöfåglarnas stilla ljud och solens första strålar. Ta ett morrondopp.

Att få känna att man lever och har det gott :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller fullständigt med i detta, varför ska man lämna ut sig utan att veta syftet med informationsinsamlingen?

För övrigt, till TS, köp dig en billig båt och ta reda på det själv. ;-)

Senast ändrad av pseudonym | 14 september 2011 | 12:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå där, försök och se det positiva i att få ihop lite olika upplevelser från att vara på sjön :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är klart jag ska precentera mig. Ursäktar för att jag inte gjorde det.

Skolan som jag kommer från är Bleckinge tekniska högskola. Vi har som uppgift att förbättra en hamn och för att kunna göra det så känns det bra om man kan få en inblick hur seglare resunerar på sjön. 

Jag som skickade frågan heter Jimmy och ytbildar mig till spelutvecklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det ganska enkelt. Det handlar om avkoppling.

Jag jobbar oerhört mycket och båten är det bästa stället för mig att koppla av tillsammans med min familj. Lugnet som infinner sig på sjön slår det mesta.

Jag tycker dessutom att det är väldigt roligt att navigera och att köra båt så jag uppskattar både transporterna och tiden i hamn. Vi ligger oftast i naturhamnar då vi har all bekvämlighet i vår båt. När vi ligger i gästhamn letar vi alltid efter de som har bastu eftersom hela familjen gillar det och saknas något på vår båt så är det en skön dusch. :-).

Vi har tidigare seglat men i år har vi köpt en snipa som vi tuffar runt i.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för din presentation!

Ut på sjön vill man för att uppleva naturen på nära håll och sola och bada om vädret tillåter (ja, i alla fall är så bra att det är skönt att göra det).

Båten är en plats att umgås under avslappnade former utan jäkt och stress och utan alla vardagsprylar. Vädret och vindarna för än dit de vill.

Som du kanske förstår är inte gästhamnar det jag besöker mest när jag är ute på sjön. Det verkar inte som övriga som gjort inlägg hittils heller längtar efter en gästhamn i första hand.

Jag är övertygad om att det är otroligt stor skillnad på vad båtägare önskar beroende på om det finns en skärgård med tillgång till naturhamnar eller inte. Blekinge har ju en del skärgård, men inte så mycket.

I områden med naturhamnar tror jag att gästhamnar ska vara så naturnära som möjligt. Inga speciella aktiviteter mm behövs. En minigolfbana räcker som aktivitet och avbrott från naturen. Det som behövs är basservice i form av vatten, mataffär, tvättmaskin, bastu, dusch, WC och kanske en dator att låna (för de som inte har en med egen) och färska väderprognoser.

Om vi är i områden där naturhamnar saknas tor jag att mer service och aktiviteter är av större intresse och även tillgång till orörd natur i anslutning till hamnen. Den orörda naturen går ju inte att få tag på ute på de obefintliga öarna. Eftersom jag skärgård här i Stockholm har jag svårt att sätta mig in i vad man skulle önska sig.

Något som går hem överallt tror jag är försäljning av lokala specialiteter, både mat, dryck och hantverk och så färsk och rökt fisk förstås.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gästhamnar är för mig något man besöker för att bunkra vatten/mat tanka vatten/bränsle och ladda batterier med landström.

Något jag gärna passar på att göra när det kommer dåligt väder, och stannar då evt till ovädret passerat. Då är det ju även bra om det finns någon form av underhållning till ungarna, som inte gillar att vara instängda i båten för länge. (minigolf, lekpark, TV-rum)

Dusch, bastu och toaletter är ju klart uppskattat. Och dom skall naturligtvis vara fräsha och ha varmvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gästhamnar är för mig något man besöker för att bunkra vatten/mat tanka vatten/bränsle och ladda batterier med landström.

Något jag gärna passar på att göra när det kommer dåligt väder, och stannar då evt till ovädret passerat. Då är det ju även bra om det finns någon form av underhållning till ungarna, som inte gillar att vara instängda i båten för länge. (minigolf, lekpark, TV-rum)

Dusch, bastu och toaletter är ju klart uppskattat. Och dom skall naturligtvis vara fräsha och ha varmvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Jimmy!

Måste le lite, vad är det som får dig att tro att seglare vill ligga kvar vid bryggan så länge som möjligt?

Själv hör jag till de som använder hamnen/bryggan till att hämta/avlämna personer från båten, Knyta fast medan jag går och handlar mat. Ev fylla dricksvatten.

Sedan iväg därifrån så fort som möjligt. Det är på vattnet jag vill vara och i naturen och segla, inte ligga och skvalpa i hamn. Titta på folk kan jag göra i stan.

Jo, om man har varit ute och seglat i busväder och är ensam och trött och blöt och slutkörd kan det vara skönt med en natt i en stilla hamn om man inte hittat en lävik. Men bara då sover jag över i hamnen. Behöver inte och använder inte faciliteterna. Så jag tycker att en 50:- lapp räcker mer än nog för det lilla jag sliter på anläggningen.

Kan du ta med det i din statistik?

Hälsningar,

Kalman

(edit stavfel)

Senast ändrad av Kalman | 28 september 2011 | 20:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte det svar du önskat dig.

Första frågan är: Vill komma ut till nya hamnar och tycker om att glida runt i eget bo. Man har allt man behöver för en dräglig tillvaro. Som att kuska runt med husbil ungefär men oftast utan jäktig trafik.

Det som får oss att ligga flera dagar i samma hamn är hård motvind. Händer inte ofta men denna sommar vid två tillfällen. Stubbeköbing i Danmark och Stralsund i Tyskland. Vid båda tillfällena passade vi på att hyra bil och besökte närområdet. 

En hamn som är skyddad från sjö är positivt när det blåser hårt. Satsa på ordentliga pirar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hårt väder kanfå mig att stanna i gästhamn i flera dagar. Då brukar jag söka mig till något ställe som ger mervärde om jag hinner. Utö tex. Där finns fler restauranger, cyklar att hyra , badplatser, fina toaletter/duschar/bastu/el och en historia med guidade turer runt gruvor mm. Naturen är fin och det är mycket att se. Är det inte riktigt busväder ligger vi inte i gästhamnar alls utan söker oss till naturhamnarna där vi trivs bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja..

Är det med VikingLine el dyl. Så är det Party och Taxfree som lockar! wink

Ska jag segla, så är det för naturen, och lugnets skull. Ro för själen. Utmaningen med kappsegling lockar oxå.

Ibland tar jag färja, då för att komma över vattnet med bilen. Kanske för att ta mig till tyskland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. För att segla.

2. Går inte att förklara (även om andra här ovan har kommit rätt nära!), utan måste upplevas.

3. Bortsett från vår hemmahamn, så är  är skälen till att frivilligt (dvs vi bortser också från riktigt dåligt väder) stanna längre tid i hamn att orten bjuder på många sevärdheter inom gångavstånd från hamnen  (ex Vasahamnen i Stockholm) och har rimliga hamnavgifter (ex Visby är otänkbart pga sina ohemula priser) eller att hälsa på vänner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att få vara ute på havet en hel dag och segla är fantastiskt. Om solen skiner och det är över 20 grader är bonus men att segla i regn och rusk har sin tjusning det också.

Tänk att tillryggalagt en knippe distansminuter och sedan hitta naturhamn i lä. Tända sedan upp grillen och slänga på något gott kött och njuta av ett glas vin till det.
På morgonen när man vaknar kokar man kaffe. Under tiden kaffet får sjunka i kitteln tar man sig ett morgondopp. Sätter sig sedan i sittbrunnen, häller upp en kopp kaffe och njuter av den vackra utsikten.

Eller när man varit ute i regn och kuling.
Hittar sedan en gästhamn där det inte är några problem att få plats. Man lägger till, hälsar på andra båtägare och tar sedan en skön varm dusch. Om det fortfarande regnar tar man fram en bok, lägger sig i salongen och läser samtidigt som man hör regnet smattra på rufftaket.

Med andra ord, livet på havet är undrebart.

Senast ändrad av Lil-Bossan | 04 november 2011 | 18:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,  för vill jag bara säga kul tråd!  

För mig uppfyller seglingen alla mina behov, är nog därför just segling blev min passion. 

1. Harmoni,  Havet för mig ger en lugnande känsla, en känsla av LIV. När man är ute på sjön så kopplar du automatiskt bort all på land och allt som är sorligt och tragiskt i våran värld. 

2. Adrenalin,  ja jag har sedan liten, varit behov av att känna mig levande utmana mig själv, känna pulsen och lite rädsla!  och speciellt efteråt när lugnet kommer och man slappnar av är helt underbart!  Och segling kan verkligen ge adrenalin! 

3. Kunskap och beslut!    Som seglare och då speciellt långfärdseglare, bör du ha kunskap inom en massa områden!   du måste vara en, seglare, navigatör,maskinist,sjukvårade,metrolog. göra riskanalyser och ta svåra snabba beslut.  belöningen är enorm och tillfredställesen med att du kan klara av allt är fantastisk. 

Frihet!  som seglare, kan du ta dig vart du vill i världen, och du har alltid ditt hem med dig! bara känslan av  detta gör att du inte vill leva på något annat sätt. 

Ja detta är mina orsaker varför jag föredrar havet framför land, segelbåt framför hus och bil.  skeppare framför  VD. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var för man seglar har ju redogjorts för i inläggen ovan.

Det har ju anledningen varför man ligger i hamnar, antingen det är gästhamnar eller fiskehamnar, också gjorts.

Om jag går in i hamn så är det för att proviantera eller handla något som jag akut behöver, eller fylla på vatten och tömma toatanken. Nån gång emellanåt tanka diesel - fast kanske inte varje år. Ligger jag kvar nån längre stund eller över natten brukar jag passa på att ladda batterierna om det är möjligt.

Hämta och lämna besättningsmedlemmar kan också va en anledning.

Skulle jag ligga kvar någon eller några dar, så beror det på att det blåser småspik i regel från fel håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var huvudet på spiken! Kunde inte ha skrivit så bra själv men exakt vad jag känner.

Spänningen och utmaningen att klara båten i hamn. Det är ju en del som kan hända på färden. Vad det består i visar sig efterhand och ger en kontinuerlig anspänning som jag uppskattar men som också tröttar. Efter ett par nätter längtar man i hamn för att sova ut. Att lägga till i en säker vik efter ett par dygn är underbart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni ska få förslag på hur man kan förbättra en hamn för att seglare (och kanske motorbåtsåkare?) ska vilja ligga kvar lite längre kanske frågeställningen ska fokusera på vad det är som gör att vi vill ligga kvar ytterligare en eller fler nätter/dagar?

Du har ovan fått en hel del svar, bunkra, turista, bastu etc. Jag tror att det är flera komponenter som ska samverka.

1. Bra service. Trevligt bemötande från gästhamnspersonalen. Välskötta duschar och allmänna utrymmen. Lätt att slänga sopor.

2. Lättillgängliga förnödenheter. Sjömack, matvaruaffär, lokala råvaror/specialiteter i närheten av hamnen.

3. Förströelser. Man måste komma ihåg att gästhamnen befolkas oftast av människor som är på semester. Sysselsättning för olika åldrar där varje gästhamn kan profilera sig lite olika.

4. Restaurang. Jag själv känner att en av de stora anledningarna till att jag sover över i en gästhamn är för att äta en god bit mat på en restaurang i närheten av hamnen, gärna med havsutsikt.

5. Priserna. När valet är mellan en lugn vik vid en egen ö och en kanske lite stojig gästhamn får det inte vara så dyrt så att många väljer det lugna sköna framför lite lyxigare liv i en gästhamn.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...