dynaflux 12 Postad 13 September , 2011 Finns det någon expert/guru när det gäller Volvo Penta AQ 115/100? Behöver hjälp med lite fix på min motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 14 September , 2011 Lite fix på motorn är svårt att ge någon hjälp på. Är det rent motorproblem du har så kan du hitta B18-gurus här :http://www.jagrullar.se/forum/index.php Beskriv ditt problem så kanske du får hjälp här på detta forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 14 September , 2011 Hej! Varför skall man gå över ån efter vatten. Det finns en massa B16, 18 och B20 kunniga på detta forumet. Sök, så lär du få läsning för de närmaste veckorna. Hittar du inte det du vill fråga om skriv./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 September , 2011 En bra sak kan ju vara att ställa specifika frågor om problemen istället så lär du ju märka om här finns någon som kan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 15 September , 2011 Skrev jag också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 16 September , 2011 Vad är problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 22 September , 2011 Då provar jag att fråga här. :-) Inga överhängande problem just nu, undrar mest över konservering vid upptagning. Motorn i sig är ganska välmående men jag vill gärna veta att drevet är i ordning också. Vad ska jag kolla på, serva och byta inför hösten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 22 September , 2011 Så ja, du klämde i alla fall en frågeställning. Din fråga gällde drevet. Detta skall du så snart du tagit upp det kontrollera/byta olja i. Sedan bör du byta zinken. Ifall du gör det i samband med upptaget eller ej är upp till dig. MEN du skall INTE vänta med oljekontrollen/bytet till våren därför att ifall du skulle ha vatten i det så förstörs bla lager av att ligga i vatten (vattnet separerar och lägger sig längst ner). Om du skall byta bälgar och slang är upp till dig. Men det brukar vara bra att ha koll på när prylarna är bytta. Ifall det blir en skada på avgasbälgen gör inte så mycket i motsats till knutbälgen vilkens skada förstör knutkorsen, tränger igenom sköldens packboxar och lager med vattengenomslag som följd. Vad som händer ifall den igående vattenslangen skulle gå av/få ett hål kan du ju tänka dig själv. Vidare är det bra att göra rent prylarna när man tar upp dem för till våren har skiten riktigt grott in... Du kan ju känna på kuggspelet genom att jucka den utgående axeln fram och bak. Det finns i drevhandboken uppgift hur mycket det skall vara. Sedan har du givetvis den fantastiska konan som enligt mig har överlevt sig själv. Den är oftast inte så stort problem med en såpas svag motor men hittar du spåner i magneten som sitter i avtappningspluggen, lämna in drevet till någon som kan renovera det. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 22 September , 2011 B20 motorn är en fin pjäs, så nära evighetsmaskin man kan komma. Gölm ine att varmköra motorn så att du får ut sjövattnet och kan köra in glykol i motorn. Hur du gör det finns det många trådar om här på forumet. Har du sluten kylning ska du också kolla att kylsystemets glykol är ok Sen finns det ju lite olika skolor om hur man ska hantera oljebyten och bensin Själv brukar jag byta olja strax före höstupptagningen, Då vet jag att det är gjort, Jag lämnar både batteri (väl laddade) och bensin kvar i tanken, (men inte låta den vara full) På våren fyller jag med en dunk färsk soppa, och det brukar aldrig vara något problem att få i gång motorn. Vill man vara extra snäll mot sin motor kan man lossa tändstiften och spruta in lite 5x56 i cylindern innan man sätter tillbaks dem. Senast ändrad av Marrexxx | 22 september 2011 | 17:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser