Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
dynaflux

Vem kan Volvo Penta AQ 115/100

Rekommendera Poster

Finns det någon expert/guru när det gäller Volvo Penta AQ 115/100? Behöver hjälp med lite fix på min motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Varför skall man gå över ån efter vatten. Det finns en massa B16, 18 och B20 kunniga på detta forumet. Sök, så lär du få läsning för de närmaste veckorna. surprise Hittar du inte det du vill fråga om skriv./Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra sak kan ju vara att ställa specifika frågor om problemen istället så lär du ju märka om här finns någon som kan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då provar jag att fråga här.  :-)  Inga överhängande problem just nu, undrar mest över konservering vid upptagning. Motorn i sig är ganska välmående men jag vill gärna veta att drevet är i ordning också. Vad ska jag kolla på, serva och byta inför hösten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ja, du klämde i alla fall en frågeställningsurprise.

Din fråga gällde drevet. Detta skall du så snart du tagit upp det kontrollera/byta olja i. Sedan bör du byta zinken. Ifall du gör det i samband med upptaget eller ej är upp till dig. MEN du skall INTE vänta med oljekontrollen/bytet till våren därför att ifall du skulle ha vatten i det så förstörs bla lager av att ligga i vatten (vattnet separerar och lägger sig längst ner).

 

Om du skall byta bälgar och slang är upp till dig. Men det brukar vara bra att ha koll på när prylarna är bytta. Ifall det blir en skada på avgasbälgen gör inte så mycket i motsats till knutbälgen vilkens skada förstör knutkorsen, tränger igenom sköldens packboxar och lager med vattengenomslag som följd. Vad som händer ifall den igående vattenslangen skulle gå av/få ett hål kan du ju tänka dig själv.

 

Vidare är det bra att göra rent prylarna när man tar upp dem för till våren har skiten riktigt grott in...

 

Du kan ju känna på kuggspelet genom att jucka den utgående axeln fram och bak. Det finns i drevhandboken uppgift hur mycket det skall vara. Sedan har du givetvis den fantastiska konan som enligt mig har överlevt sig själv. Den är oftast inte så stort problem med en såpas svag motor men hittar du spåner i magneten som sitter i avtappningspluggen, lämna in drevet till någon som kan renovera det. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B20 motorn är en fin pjäs, så nära evighetsmaskin man kan komma.

Gölm ine att varmköra motorn så att du får ut sjövattnet och kan köra in glykol i motorn.

Hur du gör det  finns det många trådar om här på forumet.

Har du sluten kylning ska du också kolla att kylsystemets glykol är ok

Sen finns det ju lite olika skolor om hur man ska hantera oljebyten och bensin

Själv  brukar jag byta olja strax före höstupptagningen, Då vet jag att det är gjort,  Jag lämnar både batteri (väl laddade) och   bensin kvar i  tanken, (men inte låta den vara full) På våren fyller jag med en dunk färsk soppa, och det  brukar aldrig vara något problem att få i gång motorn.

Vill man vara extra snäll mot sin motor kan man lossa tändstiften och spruta in lite 5x56 i cylindern innan man sätter tillbaks dem.

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 22 september 2011 | 17:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...