Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
ludde863

Suzuki 2hk, läcker bensin

Rekommendera Poster

Hallu. Har fått tag på en suzuki 2hk utombordare, som dessvärre läcker bensin från förgasaren. Länkar en bild där vi har demonterat luftburken och choken. Från hålet som jag har markerat rinner det ut bensin, och då hamnar ju bensinen i luftburken. Ska den göra det? För när den gör det så läcker bensinen sedan ut från luftburken, när luftburken är monterad.

Bild:

http://imageshack.us/photo/my-images/21/dsc06631oe.jpg/

Snabba svar uppskattas border=0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...det tycks saknas en del grejer till choken om jag inte tar fel.

Att förgaseren flödar kan bero på att flottören hängt sig. Det gör den ibland på min motor om jag har kört den tom på bensin eller fraktat den liggande. Då brukar jag vida på soppakranen tills det börjar rinna då stänger jag av den och startar motorn. Efter att motorn gått några sekunder sätter jag på kranen igen. Då brukar det vara tätt.

Är du riktigt petig så kollar du nålventilen och köper en ny om den ser sliten ut. Se bara till att vända den rätt vid montering. Spetsen uppåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar grabbar, verkar vara ett bra forum det här!

Fixade problemet, det var flotören som hängt sig pga en j*vla massa skit i förgasaren. Efter lite bensinbad o bortskrap av smuts så funkar motorn bra, fast har inte testat den på båt ännu, bara i tunna.

Att det fattas grejer till choken beror helt enkelt på att jag plockat bort den när bilden togs.

Men en annan grej som jag tycker är lite små konstigt. Motorn startar hur lätt som helst utan choke, även fast motorn är kall. Men om jag drar på choken medans motorn är igång så tycker jag att motorn borde dö, det har alla andra motorer gjort som jag meckat med. Men denna suzuki bara brummar lite extra utan att dö.. Fast det kanske ska vara så?

Och ännu en fråga.. Hur ska skvallerstrålen se ut? Min stråle spottar ut vatten, i takt med motorn. Spottar såklart mer vatten vid mer gas, men ska inte skvallerstrålen komma ut i en jämn stråle?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...