Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
motorknasen

optimax vinterkonservera hjälp

Rekommendera Poster

Hej har en Mercury optimax 75hk från 2006. Båt & motor ska snart upp och jag tänkte göra följande.

Köra motor i sötvatten, ta av propeller fetta in axel, fettspruta på alla nipplar.

Men jag har bara haft förgasar motorer innan där jag sprutat olja in i förgasarna hur gör jag med denna. vill inte gärna skruva av stiften och få in olja den vägen.

Vad är det mer som ska göras och hur? ska man ha in olja i loppen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte göra som jag gör med 2-taktsförgasarmotor, köra motorn varm i tunnan och sedan köra de sista 10 minuterna med 10% olja i bensindunken ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar bli bäst om man helt enkelt följer det som rekommenderas av tillverkaren vad gäller service, underhåll och vinterkonservering. Vad som gäller borde står i din instruktionsbok annars finns det info på länken nedan. Att blanda olja i bensinen rekommenderas inte på en Optimax däremot bör du ta rekommendationerna om hur bränslesystemet ska konserveras på stort allvar annars finns stor risk för problem till våren.

http://www.mercurymarine.com/service-and-support/storage-and-maintenance/engines/outboards/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

På sidan 79 i manualen står det att du skall lossa tändstiften , spruta in 30 ml olja i varje cylinder, dra runt kolvarna så att oljan sprider sig och sedan sätta tillbaka tändstiften.

För att komma åt att lossa tändstiften behöver du koppla loss elkontakterna till tändspolarna.

Lycka till

Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...