Jonaslatt 50 Postad 13 September , 2011 Hejsan Kan verkligen inget om koordinater. Det är så att en vän till min far. Har hittat ett grund (massa fisk) Jag fick koordinaterna till detta ställe. Provade på min vanliga gps men hittade inget Kollade också på google maps men då fick jag fram att koordinaterna skulle ligga typ i asien. Jag frågade honom om han gav fel. Men han menade att det va helt rätt koordinater men att han har sjökort på sin gps och därför får jag fel när jag söker. skulle jag ha Sjökort och sedan söka på koordinaterna så skulle det bli rätt. Rätta mig om jag har fel men. koordinaterna är väl alltid samma eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 13 September , 2011 Koordinater anges nord och syd resp. öst ch väst. Samma numeriska koordinatpar finns alltså på flera ställen på moder jord. Gå in på eniro.se -> kartor leta upp aktuellt område, välj sjökort, klicka på GPS-koordinater till höger och flytta punkten tills siffrorna överenstämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 474 Postad 13 September , 2011 Detär tyvärr svårae än så... http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_koordinatsystem#ISO_6709 Om man tittar på avsnittet ISO 6709 ser man tre vanliga sätt att ange koordinater. Ganska lika, men ändå inte riktigt samma. Vi var några bilar på väg till en fjällstuga, några kom rätt och några kom ut på fjället på en liten, liten, liten väg någon mil fel så det var inte så lätt att gissa att det var fel. Det finns olika webbsidor där man kan räkna om koordinater mellan olika system, men då måste man ju veta vad man har för koordinater och vad man vill ha för koordinater. GPS.er i bilar kan ställas om mellan olika system, vet inte om det finns samma möjlighet på GPS:er/plottrar på sjön. Enklast är nog att låta den som vet var fisken finns visa på ett sjökort var grundet ligger. Lycka till att hitta fiskegrundet! Marckey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 13 September , 2011 Kan det vara så att han har gett dig koordinater i wga-84 format och du försöker leta fram dom i rt90 format? Prova: http://rl.se/rt90 Där kan du omvandla nummren,,, Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 13 September , 2011 På eniro anges koord för en position i alla dessa format , så det borde gå att använda uteslutningsmetoden. Koordinater WGS 84 (lat, lon):N 59° 23.968', E 19° 7.204' WGS 84 decimal (lat, lon):59.39947, 19.12007 RT90:6591225, 168826 SWEREF99:6591777, 733863 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 13 September , 2011 Han hade format RT90. Vad kan jag ha på min Gps då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 September , 2011 RT90 Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 13 September , 2011 Men om standard på Gps är RT90 och han har tagit koordinatern ifrån RT90 varför hittar jag inte då stället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 September , 2011 Du får ställa in kartdatumet RT90 på din GPS. Det brukar finnas en mängd olika kartdatum att välja på nån stans i menyerna. Vad har du för modell av GPS? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 13 September , 2011 Tror knappast någon privatperson använder RT90, möjligen om man av någon anledning har några av försvarets kartor. Eller har sin navigator felinställd. Våra vanliga båtsportkort baseras på WGS-84. Så om din far gav koordinater i RT90 får du räkna om dom eller tillfälligt ställa om din navigator till RT90 för att hitta platsen. Eller ännu bättre, be din far att använda WGS-84 och ge dig nya koordinater. Använd alltid WGS-84 när du pratar med folk så blir det rätt. Senast ändrad av Tomas99 | 13 september 2011 | 22:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 13 September , 2011 Tack. Jaha det förklarar en del. Far jobbar via försvarået och hans kollega gör ju det också Har aldrig sett någon sån inställning på gps.en Någon som kan förklara närmare var den inställningen finns. Har en tomtom xl one Går det inte att ändra om koordinaterna så de blir vanliga ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 13 September , 2011 Men om du nu bara har en koordinat du vill hitta, gå till länken för omräkning som någon gav: http://rl.se/rt90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 September , 2011 Det är ju en navigator avsedd för att användas på land. Eller har du sjökort i din? Kollade igenom handledningen http://download.tomtom.com/open/manuals/onexl/refman/ONE_XL_SV.pdf Jag kunde i alla fall inte hitta nåt om vilket kartdatum din navigator använder. Inte heller att det går att ändra. Det finns inget vanligt i sammanhang som människor varit inblandat i. Googlade lite med tanke på att hitta en lista med alla de kartdatum som finns men hamnade här. http://www.paddlingsnyaadress.com/GPS/framsida.htm Texten förklarar lite av vad det handlar om. Du måste nog ta reda på vilket kartdatum kartan i din navigator bygger på. Alternativt köpa en billig GPS avsedd för navigering på sjön. På något sätt får man den uppfattningen att du inte är en gammal stofil - som jag. Du kanske rent av har en Ipod. Till den kan man ladda ner både sjökort och navigeringsprogram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 14 September , 2011 Fick idag in koordinaterna på min gps. MEN! Jag bor i skövde. Stället jag ska fiska på ligger ca 3 mil bort När jag slog in koordinateran så vissade den 5mil åt fel hål i en helt annan stad/by. Är detta för att han har fått koordinaterna ifrån en gps med sjökort? och jag har en Gps med landskarta? Eller är det helt enkelt fel koordinater. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 September , 2011 Tre mil från Skövde. Då hamnar du i Vättern nån stans vid Hjo, om det inte är nån liten insjö som jag inte har sjökort över. Det är nog fel kordinater. Skillnaden skulle vara va runt 100 meter. han vill nog inte att du skall fiska upp all fisken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 15 September , 2011 Nu är jag ute på djupt vatten men jag är inte övertygad om att det blir rätt om du säger till navigatorn att använda RT90 tillsammans med ett kartunderlag som är WGS-84. Då tror den nog att både koordinaterna du matar in och kartan/sjökortet är RT90. Vilket ju inte är fallet. RT90 och WGS-84 bygger på olika projektioner. Man använder olika metoder för att få vår runda jord att bli platt som en karta vilket antagligen leder till fel som du beskriver. En bra omräknare däremot skulle kunna fungera. Förutsatt då att den är bra och tar hänsyn till projektionerna. Har du testat att översätta koordinaterna till WGS-84 via länken du fick tidigare? Får du samma resultat då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 15 September , 2011 Hmm. Jag har inte omvandlat något.slog in koordinaterna jag fick av honom rakt in i min gps och det funkade Då borde vi väl ha samma kartor Med min landsgps hamnar jag i Götene och han påstår att han hamnar i Örlen (liten sjö) med sin sjö gps. SIsta fråga då. så allt blir klart sen. Har man en landsgps och en sjö gps. Och slår in samma koordinater ska ,man då hamna ungeför på samma ställe? Tack för all hjälp Senast ändrad av Jonaslatt | 15 september 2011 | 09:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 15 September , 2011 Jag har inte omvandlat något.slog in koordinaterna jag fick av honom rakt in i min gps och det funkade Då borde vi väl ha samma kartor Inte nödvändigtvis. Kartorna har producerats på olika sätt (olika projektioner, se mitt tidigare inlägg) och därför måste navigatorn få veta hur kartan producerats (RT90 eller WGS-84) för att kunna hitta en koordinat. Tänk dig själv att du fick uppgiften att rita av övre halvan av en jordglob på ett platt papper. Hur skulle du göra det? Det finns olika sätt att göra det på (olika projektioner), men alla blir en kompromiss med verkligheten. Alla metoder har sina för- och nackdelar. Med min landsgps hamnar jag i Götene och han påstår att han hamnar i Örlen (liten sjö) med sin sjö gps. Jo, men eftersom du nu lurar din GPS att tro att du har ett RT90-kort så hamnar den lite fel just på grund av att det inte är så. Projektionen som använts när man ritat ditt kort stämmer inte med vad du säger. Du måste konvertera koordinaterna med ett datorprogram som förstår hur man gör. Och sedan får du mata in WGS-84 koordinater som din karta/sjökort är baserat på. Har man en landsgps och en sjö gps. Och slår in samma koordinater ska ,man då hamna ungeför på samma ställe? Jo, det är klart att du ska hamna på samma ställe. En koordinat är en koordinat och den ändras inte mellan land- och sjökort. Men bara då förutsatt att du använder samma system för att ange koordinaten, tex RT90 eller WGS-84 i båda fallen. Men om man använder olika måttstockar (projektioner) så blir det lite som att du använder kilometer för att mäta och dom använder miles. Och att lura navigatorn att din karta faktiskt har miles som måttstock (RT90) fast den inte har det, blir fel när man mäter. Vet inte om den sista analogin med km/miles är helt perfekt, men den belyser förhoppningsvis problemet i alla fall. (Problemet är egentligen att projektionerna inte är linjära och felet blir olika stort på olika ställen. Hade du angivit mål i norra norrland hade du nog fått betydligt större avvikelser.) Som sagt, prova att räkna om med ett bra datorprogram och mata in WGS-84 koordinater till din navigator och som ditt sjökort är baserat på, så ska det fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 15 September , 2011 kanon tack så jätte mycket för all beskrivning. Ska kolla med honom igen om han vet vilken kart typ han har. Nackdelen är att jag inte vet vad jag har i Gpsen. men ska kolla detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 15 September , 2011 Provade nu på Google Earth Provade alla koordinater som jag fick upp i http://rl.se/rt90 programet som omvandlar. alla hamnade på samma ställe i götene. Så det måste va fel koordinater Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 September , 2011 Ställde mig från början denna rätt enkla fråga; hur mycket kan koordinat-rutnätet egentligen diffa som mest emellan olika kartdatum/kartprojektions-system, i meter/kilometer räknat? (Tänkte mig att det nog max rör sig om några hundra meter här i sverige, och har ännu inte funnit nåt som egentligen motsäger det.) I exempelbilden syns Eniros karta över Skövdes tågstation, och enligt Guestssons utmärkta tips även i olika varianter av koordinater.[Roade mig f.ö. med att mata in översta bildradens WGS-koord:er i den av Patrik föreslagna kalkylatorn, enligt dess anvisning då i form av 58.23,393 respektive 13.51,148. (Svaret blev enl RT 90: x=647291 resp y=432911, och enl SWEREF: N=6472691 resp E=432911.) Att jämföra med Enirobilden ovan, där väl SWEREF:s siffror tycks stämma bäst med Eniros. Men vem som har mest rätt låter jag vara osagt. ] Som jag begriper saken så kan gps-navigatorers tänkta användningsområde eventuellt ha lett till att tillverkarna valt att lägga krutet på helt skiljda sorters beräknings-genvägar? För typ sjö- flyg- bil- eller terräng-orientering ställer nog olika krav på snabbhet/exakthet?Ett par trassliga funderingar: 1. Ifall TomTom enbart avsetts som bilnavigator så kan nog dess kartdata hämtas ifrån källor med varierande koord:system och kvalitet. Men vägnätet ligger ju där det ligger, så smärre avvikelser kan nog justeras beräkningsmässigt och helt omärkligt i efterhand? (Exempelvis ger ju en bil som färdas i 70 knyck i nord/syd-riktning utmärkt noggranna positionsangivelser öst/västligt? För bilen färdas ju knappast i diket, så med lite vanlig baklänges-fuskräkning kan nog positionen/kartkoordinaterna omärkligt justeras så att bilen förefaller att ligga på vägen. Skulle väl se alltför illa ut annars? Kanske är det därför som kartdatum etc saknas - i den av Toaen länkade manualen angående TomTom ovan, manicken ställer måhända själv om sin referens helt automatiskt?) 2. Vanliga gps:er avsedda för sjö-, flyg- eller för den delen orienterar-bruk har ju inte denna av mig helt gissade dynamiska kalibreringsmöjlighet, detta för att båtar och flygplan och även skogsorienterare ju far fram som de vill utan hänsyn till s.a.s. stadsplanerad infrastruktur. Vanliga gps:er blir kanske därmed mer beroende av exakt definierade koordinatsystem. Nåt sånt?? [Vid sjöfart och flyg kan ju den mer storskaliga aspekten, avseende rakaste storcirkelkurs mot långväga mål, ha prioriterats mer än i bil-gps:en. Noga beräknade kurslinjer till avlägsna mål är väl inte precis relevant för bilister.] / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 15 september 2011 | 17:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 15 September , 2011 Förstod inte riktigt hur du jämförde i ditt exempel ovan. Det är ju inte det att man inte kan räkna om mellan systemen och få exakta träffar (på några meter när tror jag nämndes). Lantmäteriverket och även Wikipedia ger formler för detta http://sv.wikipedia.org/wiki/RT_90#Konvertering_till_RT90_fr.C3.A5n_GPS_.28WGS84_alt_SWEREF99.29 Mitt exempel ovan var tänkt att illustrera att resultatet från att lura en navigator att ett sjökort är RT90 när det inte är det skulle kunna ge konstiga resultat. Som att ge någon en jordglob men be denne mäta på den som om det vore ett platt papper. Det skulle förvåna mig om navigatorn inser vad sjökortet är gjort enligt och sedan räknar om alla inmatade koordinater beroende på vad man ställt in. Vissa navigatorer klarar det kanske men antagligen inte en billig bilnavigator? Jag gissar att det finns några fasta referenspunkter som man räknar utifrån när man matar in en karta/sjökort i navigatorn. Dom behöver ju inte ens vara i Sverige så felet kan kanske bli rätt stort här. Men jag vågar inte spekulera mer nu och ge mig ut på djupare vatten, då riskerar jag att drunkna! Det finns kanske någon på forumet som vet mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 15 September , 2011 Hej Det är inte bara kartdatum som kan skilja (Rt 90 /WGS 84) Det kan även skilja i positionsförmat. Vanliga svenska sjökort normalt DDD mm,mmm (grader, minuter och delar av minuter). DDD mm, ss, här har vi sekunder istället för delar av minuter. Vanligt i danska specialer. Vanligt i bilnavigatorer är DDD,dddd. Grader och delar av grader med olika många decimaler. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 September , 2011 Jonaslatt: Kollade ytterligare en gång i TomTom-manualen, och hittade nu välj enheter på sid 41. Där finns latituder & longituder i listan, och där kanske olika kartdatum (finns många lokala världen över) och skrivsätt kan väljas? Möjligen kan man där separat välja exempelvis RT 90 enkom att knappa in favoritställets koordinater, fastän gps:ens kartbild är inställd på och använder WGS 84-kort? (Alltså så att gps:en sen själv konverterar siffrorna?) Tomas99: Jo, felet för fiskeplatsen var ju minst sagt rejält - i storleksordningen 5-8 mil, så gps:en måste nog ha missuppfattat kartdatum ifall själva siffrorna ändå antas vara korrekt återgivna. Nu verkar ju iofs inte det varit fallet, men men. Trassligt ämne, men gps:systemet funkar ju fantastiskt bra med tanke på hur komplicerat det är. Men papperskort och kompass bör man naturligtvis ändå ha med i båten. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser