Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
westgard

sjunkande priser???????????????????????????????????

Rekommendera Poster

Hej på er alla båtägare.Har lite funderingar på prisbilden? Vad hender innom ett år!!!kommer alla eldre båtar att rasa i värde ?????????????

post-5456-1394236820,228_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Frågan har dryftats i många trådar tidigare.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=408414&highlight=båtpris

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=385805&highlight=båtpris

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=397134

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=398184

Läget har delvis blivit ett annat sedan dessa trådar var aktiva med mera oro i världen. Fler vill sälja och färre vill köpa så det är fördel köparen.

Det skulle inte förvåna mig om båtpriserna sjunker ungefär lika mycket som hus och läghenhetspriserna, kanse 10 - 15 % på et år. Det är svårare att säga inom vilka segment sänkning blir störst. Sjunker nya båtar mer än begagnade? (i pris menar jag smiley), sjunker dyra båtar mer än billiga? sjunker äldre begagnade båtar mer än nyare beganade?

Personligen tror jag att båtar med högre pris (både nya och begagnade) kommer att sjunka procentuellt mer än båtar med läger pris. Köparna överger de dyraste båtarna först och börjar titta på billigare alternativ (färre köpare på dyra objekt och fler på billiga). Detta brukar hända på bomarknaden och det händer säkert även på båtmarknaden.

Något som talar för att äldre båtar sjunker mer i pris än nyare är att den generation som tyckte att en båt skulle se ut som en båt även invändigt blir allt äldre och säljer sina båtar. De yngre verkar gärna se en husvagn invändigt med massor av bekvämlighet som traditionellt inte funits ombord på fritidsbåtar.  

Oro i världen gör normalt att oljepriserna stiger vilket borde göra att motorbåtar sjunker mer i pris än segelbåtar. Även det faktum att motorbåtar har motor som huvudsaklig framdrivning bör påverka priserna på äldre motorbåtar nedåt. Det är ju dyrt att byta motor.

Det låter om jag talar för min egen vara, men min båt är inte till salu. Både jag och min fru älskar den och kommer säkert att behålla den många år till.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog till att ha kvar båten, Utan sura miner cheekyFör nu har vi både husbil och båt,fintade sambon lite lätt därwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla här om du kan finna svar, http://www.sierska.se/
De brukar kunna se in i framtiden...
;-)

Själv har jag en såpass billig båt att jag inte går under om den tappar i värde. Båten är för mig inte något jag har för att det är en ekonomisk trygghet, det är en ren kostnad som jag har mycket glädje av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vi byggde vår båt för att ha en rejäl buffert mot prissänkningar. Det blev nämligen rejält mycket billigare än att köpa färdig. Och så tänker vi inte sälja henne på 25 år om vi få vara friska.

Men visst har det blivit billigare i år. Tycker faktiskt att i stort sett alla båtar - både små redan billiga och nyare stora dyrare har blivit häpnadsväckande billiga. Accenten som gick för ca 125000 för något år sedan kan du tex få för 80000 nu. Har sett Viggar för 10000 (tiotusen!). Mycket båt för pengarna blir det.

Senast ändrad av ciaraud | 29 september 2011 | 07:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever det som totalt stendött på båtmarknaden nu.

Har haft ute min några veckor. inte ett enda svar. Inte ens någon som har gett ett skambud, men till våren när båtkännslorna kommer fram hos båtfolket, så kommer försäljningen att dra igång igen.

För båt måste man ju ha eller?

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart man ska ha båt.

Vill man ha båt och ha råd; köp en som man tycker om.

Vill man sälja båt...så blir det nog till att ha tålamod.

(Risk att det blir trångt vid Landsorsdjupet i vår?)  xxxxx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nyss köpt en till båt i den lägre prisklassen (30-40 tusen) och där är utbudet väldigt stort (blocket) och prutmånen stor, jag prutade ner båten ca 30%, sen tror jag att var du bor eller köper båten spelar roll, priserna i Dalarna är nästan larvigt låga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att nya båtar kommer att ligga still i pris 2012, trots marginellt ökade prodkostnader.

Begbåtar kommer troligen att ligga på samma sänkta pris som de fick under 2011. Och de bästa båtarna kommer att säljas först (alltså bra köpläge nu)

Väntar du försvinner de fina båtarna först. och de udda och sämre som blir kvar kommer visserligen att bli billigare, javisst, men troligen inte värt att vänta på dessa.

Varför sjunker det inte mer

Därför, att nya är dubbelt så dyra, och det är inte många som kan plocka fram det som krävs. och de som har råd kan nu välja och vraka bland ännu större 2 miljonersbåtar som kommit ner duktigt i pris som beg

Du får nu en hyggligt stor ruffad båt för ca 300' som de begärde 500' för 2009, billigare än så blir det inte , trots ålder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Dåliga tider är inte dåliga tider för alla, eller hur. Vi köpte vår båt till ett riktigt bra pris och priset står sig bra oxå nu. För säljaren... Visst, ingen bra affär alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...