Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
AndyL

Vad ska jag köpa för 1 mkr?

Rekommendera Poster

Jag tänker byta båt nästa säsong till en ca. 32  - 35 fots ny eller begagnad  segelbåt och behöver lite tips om vad jag ska köpa!. Kravet är en modern båt med bra segelegenskaper i första hand och bekväm i andra hand. Funderar på en Hanse 325, Dehler 32 eller Sun Odyssey 33i. Alla synpunkter välkomna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en begagnad båt av de fabrikat du nämner, då får man mycket valuta för pengarna. Att köpa nytt är ofta inte lika god affär med tanke på att andrahandsvärdet sjunker rätt ordentligt de första åren, samtidigt får du en beg båt som är utrustad och har fått ev. reklamationer tillrättade. Titta också på Elan och Delphia eller varför inte Bavaria.

Ett bra beg.alternativ kan vara detta, välutrustad båt som mycket väl kan hamna inom dina ekonomiska ramar:

http://www.blocket.se/vastmanland/Sun_Odyssey_33i_35900584.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.blocket.se/stockholm?q=&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=41&pe=46&c=1062&ca=11&l=0&md=th

J105, X35, First 30, First 31,7, Bavaria Match 35, X-332

Jag vet inte hur du definierar dina krav men det fanns ju några båtar till salu jag hade tittat på enligt dina kriterier.

J105an kanske är lite väl racig utan full ståhöjd? Personligen gillar jag X-båtar... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag  tycker att man kan kolla lite på våra svenska båtar ,de är ofta ganska snygga att se på sen ganska välbyggda o seglar oftast bra

Alternativen kan vara  Comfortina 35 , linjett 33 , arcona 355 , scanner 391 fyra  fina alternativ som seglar väl

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

First 36.7, Dehler 34:an eller x-35 hade varit mina val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dehler 34. 2007...Mmmmmmums! wink

Vill ha en sådan själv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan få köpa min snipa för 1 mille, visserligaen inga segel men den har en motor cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en mille skull jag köpa en beggad Swan 441. wink

Men då du är inne på nyare båtar skulle jag rekommendera Delphia 37:an. Känns gedigen och trygg utan byggfusket som kan finnas hos andra tillverkare.

Glöm Hanse, de är litet som Bayliner var för 20 år sedan i motorbåtsvärlden - lätta att få och omöjliga att bli av med. Bavaria är kvalitetmässigt minst dubbelt så bra som Hanse ^^. Dehler har även de fått ett genuint dåligt rykte de senaste åren.

Om segelegenskaper kommer i första hand och komfort i andra förstår jag inte riktigt hur du resonerat i din urvalsprocess, Sun Fast är ju en märkbart bättre seglar än Odysseyn.

Titta på Beneteau First, Sun Fast, Bavaria Match osv om det är seglingsegenskaper du är ute efter primärt.

Men viktigast är att du köpet något du vill ha, som du vill segla med och leva i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att Bavaria skulle vara minst dubbelt så bra som Hanse gällande kvalite stämmer helt enkelt inte.

Dessutom så seglar Hanse överlag bra mycke bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...