Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
ljunghall

Kokad VP TAMD41 - vad kan ha pajat?

Rekommendera Poster

Den ena av mina två Volvo Penta TAMD41 kokade härkodagen då kylslangen bakom värmeväxlaren lossnade under gång.

Sötvattnet kokade bort ocg pumpen drar nu inte iun nytt sjövatten. Troligen har impellern gått. Vad mer ska jag vara vaksam på? Måste jag be ett proffs titta på den?

Jag har fått rådet att kolla impellern och om den är trasig spola ur kylsystemet bakifrån. Är det rätt?

Hur gör jag med sötvattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern ser hel ut när jag öppnar pumpen. Hoppas att det bara är sötvattnet som är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera motoroljan så det inte gått ner kylvätska i motoroljan. I så fall har topplockspackningen gått sönder. I samband med byte av topplockspackningen bör även toppen lämnas bort för planing utifall den slagit sig.

Om oljan ser bra ut skulle jag fylla på ny kylvätska och provstarta motorn. Efter ca. 20 sek körning skulle jag stanna motorn och kontrollera oljan igen. Då har den rörst om och finns det då vatten i oljan ser du det genom att den är ljus/beigh/grå.

Min teori är att motorn har klarat sig (om du inte körde den länge utan kylvätska) utan större skador.

Om motorn verkar gå bra bör du ändå kontrollera oljan/oljenivån efter varje körning tills du ser att den håller konstant nivå.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kylarvätska går det i en motor? Mur myckeyt ska man köpa, en eller fem liter? 

Det står sig iofs till i vår om man får över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda hem manualen till din motor. Där står allt om serviceschema och hur mycket olja/kylvätska du ska ha.

kkk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kan läsa mig till är att en motor rymmer 19 liter sötvatten?! Det låter ju väldigt mycket. Kan det verkligen stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan stämma. Det beror på hur stort systemet är. Har du gångvärme kan ju systemet vara väldigt stort om du har vattenburna element i ruff osv. Jämför inte med en bil som i jämförelse ofta har ett litet system mot en båt. Det är ju dessutom en ganska stor motor.

Glöm ej att blanda 50% vatten i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta något man tappar ur inför vinteruppställningen? Surt att hälla i för 900 spänn bara för att köra bort till kranen, om vi inte kommer ut nåt mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns två varianter inför vinterparkeringen:

Sjövattenkylning (det grumliga saltvattensoppan man åker i pumpas rakt genom motorn):

Systemet ska spolas med glykol. Varmkör motorn eller skruva ur termostaten så glykolen når alla delar. Låt motorn suga i sig från en hink tills det kommer glykol ur avgasutsläppet. Går väl åt en hink med 50/50 glykolblandning. Går att samla upp och återanvända nästa år.

Sötvattenkylning (normalt glykolfyllt system i motorn, sjövattnet går genom en värmeväxlare och kyller det inre systemet. Syns på att det sitter ett expansionskärl nånstans på motorn, samma som på en bil.)

Sjövattendelen ska spolas med glykol. Låt motorn suga i sig från en hink tills det kommer glykol ur avgasutsläppet. Termostaten spelar ingen roll här.
Den inre glykoldelen behöver man inte röra varje år. Ta ett prov och kolla på en riktig bensinmack vilken frystemp den tål, samma som poå en bil. Den bör bytas efter ett par år eftersom antikorrosionstillsatserna blir sämre med tiden.



Senast ändrad av Anders_St | 16 september 2011 | 09:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tumregel är att ha en lämplig blandning i sötvattensystemet på 50% vatten och glykol.

Sötvattensystemet gör du inget med inför vinterkonserveringen precis som nämnt ovan. Fyll till rätt nivå och låt vara under vintern. Fyll på så mycket som går av de 19 litrarna, starta motorn och bevaka nivån och fyll på resterande av de 19 liter alteftersom nivån sjunker när vattenpumpen pumpar runt vätskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har stora värmeväxlare på den motorn och grova slangar/kanaler, så det går åt ett antal liter. Minns inte om 19 liter stämmer, men 13-14 liter är det nog i alla fall. plus ev. gångvärmesystem och varmvattenberedare, som ju i så fall ligger på interna färskvattenslingan.

Detta interna system rör du inte vid vinterkonserveringen, utan det är genomkörning av glykolblandning från vattenintag till avgasutblås som gäller. Varmkörning så termostaterna öppnar som ibland nämns är heller inte aktuellt för dig på denna motor, i och med att det inte är på den interna kylslingan (där termostaterna sitter) som du skall ha igenom glykolvattnet vid konserveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om vi backar ett steg nu: pumpen drar inte in sjövatten i systemet. Kan det bero på att sötvattnet har kokat bort? Är det inte fel på pumpen då? Impellern ser som sagt hel ut, men då har jag visserligen inte plockat ut den ur pumphuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det nog tvärtom, att det faktum att pumpen inte dragit igenom sjövatten som har fått färsk/glykolvattnet att koka bort. För kommer det inte in något sjövatten som via värmeväxlarna kan kyla ner färsk/glykolvattnet, så kommer detta så småningom att koka.

Något fel har du på pumpen, eller på intaget (ossannolikt, men det kan ju blivit blockerat t ex av en plastpåse). Om du har sjövattenfilter på sugsidan av pumpen så kolla att dess lock sluter absolut tätt. Är det tjuvsug av luft på sugsidan av pumpen så klarar den inte att suga upp vatten.

Sedan skulle jag kolla avgasslangar/ljuddämpare också. Sjövattnet har också som funktion att kyla ner avgaserna så att de kan gå via gummislang/gummidämpare utan att förstöra dessa med hög temperatur..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med fullständigt.

Kanske sjövattenfiltret är igensatt och behöver bytas. Impellern kan ju också se hel ut men med trasigt nav varpå den inte snurrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret sitter efter pumpen och är rent. Det blir till att plocka isär pumpen, låter det som. I alla fall ta ut impellern.

Om impellern trots allt är hel, vad kan då vara felet? Det är lite svårt att komma åt genomföringen för insuget av sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla att impellern är OK och testa.

Är det igensatt i vattenintaget kan du med en extraslang få in vatten från en alternativ bottengenomföring och prova om du får mer vatten. Har du vatten med bra tryck kan du spola sjövattenintaget. Ev. igensättning kan blåsas ut. På hösten blir det ofta igensatt av musslor som växer till sig och blockerar då bättre och bättre. En del orkar nog inte hålla sig fast om det blir kraftig vattenström vid deras boplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att bända ut impeller med en polygrup, står det i manualen. Något att tänka på?

Det står att det är skillnader elan pumpar av tidigt resp sent utförande. Hur vet man vilket utförande ens pump har? Motorn är en TAMD 41B tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att du är försiktig med polygripen.
Har du båten fortfarande kvar i vattnet glöm då inte först att stänga av bottenkranen innan du börjar skruva.

Vad var det för skillnad mellan pumparna, stod det något om det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern var hel och fin, pumpen fungerar.

Nu kan jag inte så mycket om kylning och motorer, men det visar sig sedan att sjövattnet passerar oljekylaren på backslaget innan det når vattenfiltret.

Så kanske det ska vara, men i oljekylaren sitter det en massa remsor och gegga som jag gissar är skräp. Borde det inte sitta ett filter först, precis efter genomföringen i skrovet?

Kolla här för bilder, bland annat på skräpet:

http://storebro34.se/wp/2011/09/24/sjovatten-gar-genom-backslaget-fore-filtret/



Senast ändrad av ljunghall | 24 september 2011 | 17:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret borde egentligen vara placerat snarast efter vattenintaget från sjön.

Nu har du nog fått in skräp på vägen till filtret. Konstigt att remsorna (kassettband?) inte snott sig runt impellern. Tur!

Spola från filtret och till impellerpumpen och se om du får ut skräp. Har du möjlighet att låta vattnet rinna  ner i kölsvinet så får du koll på skräpet. Bäst att ta bort impellern, vicka på den med tång eller två skruvmejslar på var sida som du fiskar upp impellern med. Se upp med kanterna på pumphuset. Exvis några plastbitar mellan eller plast på mejselskaften fasttejpade.

Smörj impellervingarna så de inte sliter ut sig innan vattnet kommit in när du startar efter att ha monterat. Vaselin om du har, annars nåt fett. Inte så kinkigt. Smör el. margarin t.ex. Eller om den sitter under vattenlinjen är det bara att köra på. Inte fel att först låta vattnet sippra fram innan du drar pumplocket helt. 

Pumpen kan du kolla kanske med kort start och öppna efter pump? Bra att vara två.

Spola bakvägen med vatten från bryggan är ju bra som sagt. Med vatten från bryggan kan man också göra lite olika tester. Gärna efter att först ha spolat bakvägen. . 

T.ex att se att det rinner genom om man spolar från filtret, vatten ska då gå ut i kröken. Se upp så du inte får för högt tryck om någon de inte tål högre vattentryck. Hålla fast slangen med handen kan vara ett sätt. Ev. vira runt plastpåse och tejp el. liknande och håll fast.   Vik vattenslangen så kan du dutta lite lagom med vatten, behövs ju bara nån sekund för att indikera att vatten går genom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remsorna fick jag alltså ut ur oljekylaren. Om jag pumpar vatten baklänges från vattenpumpen, riskerar jag inget med oljekylaren då? Jag skulle helst vilja plocka isär den för att se vad för krafs som finns i den. Jag kände att det fanns mer i den än jag fick ut, lösa delar och mer remsor.

Remsorna tycks vara sjögräs. Det ligger bälten av sånt ute i Sundet ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka isär ger kanske inte så  mycket. Vattenvägarna är väl snarare rör. Kan gå att fiska upp med ståltråd med krok el. liknande. Att se att det flödar friskt genom oljekylaren borde räcka.

Är det bra fors på vattnet är det säkert OK just i den. Men sen är det ju motorn som ska kylas. Kräver mycket vatten fö rstora motorer. Viktigt att det inte är något ivägen i kylkretsen för värmeväxlaren. Inte ovanligt att det sitter en impellervinge i utgången från impellerhuset. Trycker man vatten baklänges åker den nog ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag pratar om är oljekylaren: 

http://storebro34.se/wp/wp-content/uploads/2011/09/IMG_0412.jpg

Till höger på bilden ovan ser man slangen från skrovgenomföringen.

På den här bilden:

http://storebro34.se/wp/wp-content/uploads/2011/09/IMG_0415.jpg

ser man det rör på oljekylaren jag plockade bort slangen från och fick in fingret i och lyckades peta ut skräpet från. Det kändes att det fanns mer där inne och att det inte var ett rakt rör rakt igenom (om det inte var ett massivt stycke stålhårt skräp jag kände där inne).

Impellern är hel, det sitter inget skräp i pumphuset, axeln snurrar och drar upp vatten från det rör som synd till vänster i bilden i den första länken ovan. (Det vet jag eftersom jag hällde i vatten genom pumpen för att se om det krävdes att slangen var vattenfylld för att pumpen skulle kunna dra.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mina bilder från vår lilla motor och detta verkar mycket mer komplicerat. Ett sätt är ju en verkstad som kan ta sig an jobbet. Då lär du dig visserlligen inte så mycket.

Det andra kan vara att ta del för del. Plocka bort och spola och rota med ståltrådskrok el. likn. 

Nån med din motortyp kan kanske komma med kommentarer och tips. Behövs detaljkunskap som jag saknar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte rädd för att skruva isär saker. Jag är bara orolig för att det sitter nån fjöder eller nåt annat innanför locket som gör det omöjligt att få ihop det sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa verkstadshandbok om du kan. Där kan man se sprängskisser och klura ut var och hur det kan ha fastnat. Annars är ju principen när man ska lossa något att få ut det samma väg det kom in. 

Kör man fast mellan grindstolparna så är bästa sättet att backa. Därför tipset om spola systemet så skiten kommer tillbaka i sjön, typ.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att skaffa en verkstadshandbok. Det är inte speciellt komplicerat alls, bara man använder sunt förnuft och håller reda på var prylarna satt. Jag och en bekant rev - utan att ha gjort det innan - ner en TAMD41D för en tid sedan ända ner till blocket, på jakt efter ett vattenläckage. Slutade med bl.a. renoverad topp och just värmeväxlarna nerplockade och rengjorda. Var lika bra när vi ändå höll på.

Beroende på hur svårt det är att komma åt sidan skulle jag absolut plocka bort värmeväxlarna, i alla fall oljekylaren, och spola rent med trädgårdsslang. Helst även också plocka isär (minns dock inte om det innanför gavlarna är färsk- eller sjövattenslingan). Ser du redan nu sjögräs där - då skall du göra jobbet ordentligt. Motorer TAMD41 behöver allt kylvattenflöde den kan få genom den långa slingan, för att inte vattenångeryka eller tendera att gå varm vid max pådrag.

Innan du kör mer med båten skall du också komplettera med ett rejält sjövattenfilter, ett på varje intag (alltså även till den andra motorn). Avsaknaden av detta har fått många motorer att gå varma p.g.a. skit som satt sig i värmeväxlarna, men tyvärr finns det varv som än idag inte standardmonterar filter på kylvattnet. Tänk på att köpa fysiskt stora filter, det är stora vattenmängder som skall igenom. Filtret placeras - om möjligt - direkt efter intaget, men helst om det är möjligt precis över vattenlinjen (för att öppna och kunna rensa det smidigt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlarna har inte geggat igen, de sitter efter vattenfiltret.

Idag har jag spolat baklänges hela vägen från vattenfiltret till genomföringen med ytterligare lite skit ut som resultat. Men när jag startar motorn drar den ändå inte upp vatten till vattenfiltret.

Jag fattar det inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...