Gå till innehåll
torsdag 20 mars 2025
isterband

Seglares favorithamn!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag arbetar i ett projekt för att hjälpa till i utformningen utav en av södra sveriges gästhamnar. Målet är att locka fler besökare till hamnen, och eftersom jag inte seglar själv hoppa jag att ni som är experter på området kan hjälpa mig.

Vad är det största faktorerna som spelar in när ni väljer vilka hamnar ni ska besöka? Vad är det ni oftast saknar och hur skulle du beskriva din drömhamn? Är det hamnens restauranger och fritidsaktiviteter? Är det tillgång till proviant och förnödenheter?  Väderförhållanden och natur?

Vi har planer på att utforma ett elektroniskt bokningssystem för att underlätta för vistelsen i hamnen och att nyttja de aktiviteter som hamnen erbjuder. Är det något som verkar intressant för er som båtgäster?

Tack för era svar och all feedback som kan öka min förståelse i området!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt var jag ska börja, ett elektroniskt bokningssystem finns ju redan i form av dockspot

vet ej hur väl det används, men det känns som ett system som passar de stora båtarna över 40 fot iallafall.

Generellt idag är gästhamnspriserna på tok för höga, kanske en anpassning till de utländska gästerna? Det drabbar dock oss som seglar i mindre båtar då man verkar ta betalt för längd och inte bredd?

Idag börjar fler gästhamnar ta betalt för att man väljer att gå in enbart för att bunkra, vad försöker man vinna på detta? 

Du skriver de aktiviteter som hamnen erbjuder mig veterligen är den vanligaste aktiviteten att springa runt och håva in avgiften? Hålla toaletter och liknande faciliteter rena verkar gå i andra hand.

Inte konstigt om båtfolket drar sig undan gästhamnarna vilket verkar vara en trend av man kunde se i sommar.

Min egen favorithamn ligger i yttre skärgården och har inga faciliteter i form av jippon och poängpromenader, endast kala klippor och lugn och ro, helst helt ensam vid kobben utan några möjligheter till hotspot´ s eller nätuppkoppling.

Senast ändrad av pseudonym | 12 september 2011 | 15:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker och tror inte att ett elektroniskt bokningssystem är något som uppskattas av speciellt många. Dels bestämmer man inte flera dagar i förväg vilken hamn man ska gå till och än mindre vet man exakt när man kommer, ej heller hur många dagar man avser att stanna. Däremot kunde det vara bra med ett telnummer man kan ringa där en automatisk telsvarare berättar att hamnen t.ex är till 75% belagd -då får man någon timme innan man beräknas anlända en hint om det är idé eller ej att söka denna hamn.

En bra gästhamn ska ha ett bra sanitetshus med tillräckligt många toaletter och duschar, här är det många hamnar som inte uppfyller dessa önskemål. Tänk dig en hamn som tar emot 200 båtar (=ca 500 pers) och erbjuder 6 toaletter och 4 duschar. Detta är en miljöfråga, finns inte tillräckligt med toaletter iland går folk på sin båt-toa och tömmer sedan tanken i havet -spelar ingen roll om det finns toa-suganläggning (har sett att ett fåtal använder dessa).

Hamnen bör också ligga ganska nära provianteringsbutik (eller tvärt om kanske) eller annars erbjuda vagnar eller liknande för att kunna köra matvaror.

Sedan är det nog också så att hamnen måste ha något som gör att det finns en anledning till att göra ett besök. Det kan vara geografiska förhållanden -att den ligger på lagom avstånd från något annat. Den kan vara välskyddad för väder/vind. Den kan ligga nära en trevlig stad. Det kan finnas någon turistattraktion i närheten. Eller bra butiker /systembolag. Har man inget av dessa är det svårt att få några besökare -varför ska man åka dit?

Det ska finnas el- och vattenförsörjning på bryggorna. 

Grillplatser för de vuxna och lekplatser för barn.

Det som kommer lite i andra hand är hamn-restaurang eller pub/café. Frukostfrallor på bryggan. 

Sedan får det heller inte vara för dyrt. Men här är det nog självreglerande -blir det för dyrt väljer folk en annan hamn istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset vart en anledning för mig i år att ligga så lite som möjligt i gästhamn.

Nu kommer jag inte ihåg vilka som driver marinan i Norrtälje heter men ALDRIG mer(om jag inte måste)kommer jag att åka dit. Priset och prissättningen va fan skit.---Nu kom det- viamare.

Vi var några som ondgjorde oss om detta i en tråd för ett tag sen.

Undrar hur jag skulle känna mig om det kommer in en båt och tar / får en plats när jag fått veta att det är fullt???

Gärna något enkelt sätt att kolla om det finns plats och ungefar hur många.BRA grej.

Ta gärna en sväng till Trosa gästhamn tex som enligt mig funkar kanon.Trevlig personal och föreståndare. Skulle fixa en reservdel som fanns långt bort i stan och fick låna en cyckel bara så där.

Fanns fasen inte en enda grej att anmärka på när jag var där igen.

Joo.jag hittade ingen väderuppgift där det alltid suttit en förut hehe.ojojoj :-)

Jag hoppas för guds skull att man inte måste boka flera veckor i förtid om några år.

Joo förstår du gumman i år ska vi åka såhär va för att jag bokade{¤]}[{¤}[¤\}[]}@}}

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra sanitetsbyggnad med fina duschar/bastu/toaletter. Tvättmaskin och torktumlare. Man ska inte behöva betala i automat för dusch utan det ska ingå. En bra livsmedelsaffär i närheten. Och en sjömack. Cykeluthyrning om fina omgivningar (omgivningarna är viktigast om man ska stanna någon dag). Säkerheten i hamnen är en självklarhet. Viktigt är också en septisug på ett bra och väl skyddat ställe. Vatten och el på bryggorna.

Något Skara sommarland tror jag få seglare är intresserad av. Vi är inte som de bilburna turisterna utan söker ofta lugn och ro och naturupplevelser. Sedan kan det väl hända att man någon gång under semester seglar till någon visfestival tex men det är inte sådan semestern går ut på.

De flesta av oss vill kunna sova, bunkra och bli rena för en så billig peng som möjligt. Vi har ju mycket annat än gästhamnar att välja på och kan lätt rösta med fötterna om det hittas på fördyrande kringprylar där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte kopiera Tanums kommuns nya koncept: Dubbla hamnavgifterna. Ta ut åtminstone 300-400 kronor för en normal båt. Gärna också i kombination med att avskaffa hamnkapten och i stället ha en kortautomat man betalar i. Och ge den som missar betalningen på kvällen en dubbel avgift på morgonen. Behöver jag säga att i Tanums kommun blev det bara naturhamnar i år...

Även dagavgifter är bra. Fast hur sugen blir man att handla lite färskt bröd och lite andra färskvaror om det kostar 100 kronor att bara lägga till? Det är garanterat ett bra sätt att se till så de lokala butikerna säljer mindre. Och när det sedan inte finns någon vettig matbutik, då undrar man var alla gäster tog vägen...

Många hamnar verkar också tro att båtturisterna vill ha mervärde. Det är i alla fall det man verkar ha lärt sig på den senaste marknadsföringskursen. Det är sååå populärt idag. Mervärde! Men de flesta vill nog faktiskt inte ha frallor, tidning och bredband inbakat i hamnavgiften. Allt fler har redan 3G i datorn/telefonen/paddan så snarare minskar andelen som vill ha det i framtiden. (Kan man ordna det utan att höja hamnavgifterna är det kanske en annan sak, men så lär det ju inte fungera.)

Bokningsbara platser verkar vara populärt att införa. Fast inte hos båtturisterna. De flesta reserverade platser vi sett verkar gapa tomma. Där ligger max 2-3 större 45 fots båtar som ändå måste boka plats i förväg pga sin storlek. I Hasselösund, som verkar ha reserverat nästan hälften av sina platser (>50?) för Dockspot, den dagen vi besökte dom var alla tomma. Alla, i mitten av juli! För precis som tidigare sagts, vem vet var man hamnar om man måste bestämma sig dagen innan och dessutom vid bokningstillfället får betala dubbel hamnavgift? Möjligen skulle det vara motiverat om man har Bohusläns populäraste hamn. Men knappt ens då. Har inte blivit nekad plats någonstans i år. Dockspotkonceptet lär enligt deras webb vara Det ska inte vara en parkeringsplats utan vi vill få mer av hotellkänsla. Men jag vill inte ha ett hotell, kan det vara så svårt att förstå?

En trevlig hamnkapten som anvisar plats är alltid uppskattat. I alla fall när det börjar bli fullt. Bra förtöjningsmöjligheter likaså - alltså att man själv slipper ankra och slipper uppleva den kalabalik som brukar uppstå om det blåser friskt på morgonen. Fasta linor är en favorit som alltid funkar.

Och en telefonsvarare eller webbsida som talar om beläggning vore bra! Speciellt om klockan börjar bli mycket och man funderar på om det är värt att gå dit och kolla. Ser man att det finns plats är det enklare än att chansa på något annat i närheten.

Det finns säkert mer att säga men det här får räcka för nu. Hoppas bara du inte också gått kursen och funderar på att införa alla bra förslag ovan! Ge ett trevligt bemötande med bra basservice till ett vettigt pris i en säker hamn. Erbjud också el och matbutik med grill- och badplats i närheten, ja då har du garanterat kunder. Men börjar du fylla på med massa mervärden, då tappar du garanterat många. Mig, t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan i stort sett hålla med om det som skrivs i inläggen ovan.

Om jag börjar att leta efter en hamn, så beror det på att utrymmet för provianten börja gapa allt för tomt. Vattentanken lika så. Möjligen att toatanken samtidigt är allt för full.

Hur jag letar upp lämplig hamn? I regel har man ju god koll på vilka hamnar som ligger väl till - om inte får man väl titta i sjökortet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett besök i vårt grannland Norge rekommenderas. 

Hamnen jag tänker på är Farsunds gästhamn. Den ligger vackert i centrum av staden Farsund skyddad för alla vindar. 

Mervärde: nära till bad och fiskevatten. Utmärkt utgångspunkt för resa mot Skotland, Shetland eller Norska fjordar. Trevliga restauranger och pubbar.

Varje morgon till båten fritt framburet av en charmant dam från kommunen: Farsunds Avisen och frallor i antal som besättningens antal. Samtidigt får man lite turistinfo för orten.

Inga problem med boknings- eller biljett-system då allt är gratis utom dusch och tvättmaskiner, s.k möntvask. Man får ligga så länge man vill bara man har besättning ombord. 

Det är min drömhamn.    http://www.visitnorway.com/se/Produkter/?pid=134920

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigast:

- Bra geografiskt käge

- Hamn skyddad för vind vågor

- Bra basservice (Vatten, toa, dusch)

- Tevligt bemötande. Anvisa plats och hjälpa till vid tilläggning. 

- Nära till livsmedel, drivmedel

Bra om det finns 

- Vacker eller intressant omgivning

- God ordning i hamnen. Inhägnad alt. nattvakter vid behov. 

- Tyst på natten

- Nära till allmänna kommunikationer

- Rättvisa priser. Ta betalt efter bredd.

Exempel på bra gästhamn: Navishamnen i Stockholm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...