Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Carl_W

Plötsligt tändproblem?

Rekommendera Poster

Hej,

Var i förrgår ute och körde med min båt hela dagen, motorn (en gammal Yamaha 55BE) fungerade felfritt. Igår morse  gick jag ner till båten för att köra den till båtrampen för upptagning och märker till min förvåning att båten inte tänder. Batteriet är nyladdat, motorn drar runt som den ska men den tänder som sagt inte. Tändstiften är bara ett par veckor gamla och i fint skick, dessutom fungerade allting som sagt fint dagen innan.

Förstår att tändproblem kan bero på en rad olika faktorer och svåra att dianogsera utifrån den information jag gett er. Men finns det något tips/idé på vad detta kan problem kan bero på? Tycker det verkar lite skumt med tanke på att den alltid startat lätt och så sent som kvällen innan problemet uppstod.

Tacksam för svar så jag lyckas få upp båten i höst!

Mvh Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara vad som helst.

Du får väl hoppas att det är bara en glappkontakt, t.ex i dödmansgreppet, om du har tur. Har du otur så har elektroniken gått hädan !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är Du säker på att det är ett el-problem?

Jag skulle prova med startgas för att utesluta bränslebrist. Har Du kollat om Du har gnista.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Förstår att det kan vara så många faktorer att det möjligen var naivt av mig att posta frågan.

Att det skulle vara annat än elfel kan jag tyvärr i dagsläget inte heller utesluta men drog den möjligen förhastade slutsatsen då stiften kändes blöta.

Ang. startgas, en riktigt idiotfråga: Var sprutar jag in startgasen? I hålen där tändstiften är gängade?

Mvh Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startgasen sprutas in i insuget på förgasarna under startförsök.

/Claes

Senast ändrad av Rascal | 14 september 2011 | 21:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...