Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
CecLoo

Fel på startmotorn?

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en Evinrude 50 hk som klickar när jag försöker starta. Jag tror att batteriet blir överbelastat. Batteriet är dock nytt. Ett 12 volts s.k. fritidsbatteri. Jag har lyckats starta motorn för några veckor sedan men efter några försök så dog allt. Först trodde jag det var fel på startrelät men när jag idag kopplade förbi startrelät och anslöt sladden direkt till startmotorn så klickar det till (i batteriet tror jag) och allting dör. Från startmotorn hörs absolut ingenting.

Efter ca två-tre minuter fungerar lanternor och länspump igen (dessa har egen anslutning till batteriet). 

Vid mätning med voltmetern så går spänningen ner från ca 12.8 till 12.5 när jag ansluder anoden till startmotorn. Därefter går spänningen långsamt tillbaka till 12.8. Ung vid 12.7 fungerar länspump och  lanterna igen.

Hade tänkt skruva loss startmotorn men den sitter så otroligt  hårt fast (bättre verktyg?). Nu kan det förstås vara fel på både startrelä och startmotor men det vore tacksamt höra vad någon annan tror om detta.

Hälsningar

Cecilia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nergången i spänning från 12,8 till 12,5 verkar ganska liten, ifall startmotorn antas vara mekaniskt fastkärvad. Tror alltså inte på den teorin, för en annars normalt fungerande startmotor som tvingas stå still drar rejält mycket mer ström - alltså jämfört med när den kan snurra normalt.

Är det däremot något fel med släp-/kolkontakterna så blir strömmen liten och motorn får dålig ork, trots hög spänning pga litet yttre spänningsfall. Detta verkar troligt här, så jag hade försökt mäta strömmen för att bli säker.
Startmotorn kan klicka då drevet (5. pinion assy) kastas ut längs snäck-drevet på rotoraxeln (6. armature). När det väl kopplat startmotorn till motorns vevaxel stannar det pga den förmodat höga resistansen i släpkolen (8. brushkit). Blir alltså bara ett klickljud men sen inget mer.
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0156876&path=BRP~A0000023~M0009432~M0009563~M0009564~C0156876&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Släpkol är i allmänhet lätta att byta, eftersom de räknas som förslitningspryl. Sitter alltid i ändan av motorn som brukar ha nån kåpa. (I den slumpvis valda Evinrud50:in ovan verkar man dock få lossa de två genomgående skruvarna 11, som s.a.s. klyver motorn.)


Märkligt f.ö. att inte lanternor/ länspump funkar vid 12,5 V?
Detta antyder att du voltmätt direkt på batteripolerna, och att det kan vara för högt motstånd - som ju ger spänningsfall - nånstans i plus/minus-kablaget mellan batteri och de olika förbrukarna. Skulle därför också mätt direkt på respektive förbrukare och jämfört.
(Borde nog vara högst 0,2-0,3 volts skillnad - då lanternor plus länspump är påslagna - om kablarna är helt okej.)

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 12 september 2011 | 12:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

stort tack för ditt kunniga svar. Jag ska försöka mäta strömmen, skruva loss startmotorn och byta släpkol. Är lite orlolig ändå att jag lyckats bränna startmotorn.

Ja, jag voltmätte direkt på batteripolerna. Det är lite mystiskt. Antyder som du skriver att motståndet blir för högt eftersom strömmen inte räcker till länspump/lanternor på ca 2-3 minuter. Sen fungerar det igen. Samma ände när solenoiden var inkopplad. Den klickade till och allt dog under några minuter. Jag trodde kanske batteri som blir överbelastat kan reagera så.

Återkommer så snart jag varti ute vid båten igen.

Vänligen

Cecilia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag ska försöka kontrollera. UJa, ena kabelskon är nog dåligt fastsatt efter det att den riktiga skruven försvann.. Ska ta med mig rätt skruvar och muttrar nästa gång. Stort tack för tipset

Vänligen

Cecilia

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har lyckats lossa startmotorn. Skruva loss kåpan och identifierat släpkolen. Fortsättning följer......

 

 

Cecilia

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig så känns det som riktigt dålig kontakt någonstans. Kolla upp det innan du skruvar isär startmotorn! Det du skriver om att övriga förbrukare också är påverkade även efter att du släppt startnyckeln är, enligt mig, ett bevis på att primärfelet inte sitter i startmotorn.

Testa att ta med dig ett par startkablar och koppla dem direkt mellan batteriet och startmotorn. Har du full snurr då så vet du ju att startmotorn fungerar och kan börja felsöka det befintliga kablaget.

Har båten huvudströmbrytare? Den kan vara boven! Jag hade en billig huvudströmbrytare i min veteranbil som gav mig nästan exakt samma symptom. Jag försökte starta bilen varpå det bara klickade till och allt blev svart. Efter en stund tändes innerbelysningen och jag försökte starta igen...med samma resultat. Eftersom jag då började misstänka något elfel så ville jag bryta strömmen för att vara på säkra sidan. När jag vred av huvudbrytaren kändes den helt annorlunda jämfört med vad den brukade göra så jag verd på igen för att testa vad som hände. Motorn startade direkt! Då blev jag lite skraj så jag stängde av direkt och vred av brytaren igen...då föll den i bitar!! surprise Jag tog genast bort batteripolerna och skruvade loss bitarna av huvudbrytaren för att kolla. Den hade helt enkelt spruckit på flera ställen!

Sensmoral: Billigt är inte alltid bra!

Så kolla upp hela kedjan från batteri till motor...det räcker med att en länk är dålig för att det inte ska fungera.

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fel på min, visade sig vara huvudströmbrytaren som var av dålig kvalité. Köpte en ny på hjertmans av högre kvalité och har aldrig haft problem sen dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med denna kontrollen? 

Hej, jag ska försöka kontrollera. UJa, ena kabelskon är nog dåligt fastsatt efter det att den riktiga skruven försvann.. Ska ta med mig rätt skruvar och muttrar nästa gång. Stort tack för tipset

Vänligen

Cecilia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cecilia:
Trist att felsökningen drar ut på tiden, kanske kan den snabbas upp ifall du förtydligar dessa tvetydigheter ...

Citat ur ditt huvudinlägg: Först trodde jag det var fel på startrelät men när jag idag kopplade förbi startrelät och anslöt sladden direkt till startmotorn så klickar det till (i batteriet tror jag) och allting dör. Från startmotorn hörs absolut ingenting.
Låter nästan som att det är snudd på kortslutning i startmotorn, eller möjligen att du kopplat fel? (Även nya okej batterier får en shock av kortvariga sådana förmodat höga strömstyrkor, och polspänningen återhämtar sig ganska långsamt. Just den långsamheten antyder kanske att högt strömuttag faktiskt skett??)

1. Citat: Vid mätning med voltmetern så går spänningen ner från ca 12.8 till 12.5 när jag ansluder anoden till startmotorn.
Fråga 1a: Mätte du batteriets polspänning efter eller under tiden då du anslöt anoden?
(Är det näranog kortslutning enligt min förmodan ovan, så går spänningen ner rejält så länge belastningen varar. När den upphör skuttar spänningen genast upp, men de sista tiondels volten dröjer som i ditt fall flera minuter eller t.o.m. timmar om man mäter riktigt riktigt noga.)
Fråga 1b: Antar alltså att du med anslöt anoden menade testet med direktkabeln från batteriplus till startmotorns anslutning. Är det så? (Själv tolkade jag nämligen i mitt första inlägg anoden som mätinstrumentets kabel, och trodde då att du mätte 12,5V på den inkopplade startmotorn och baserade mitt svar utifrån det.)
Fråga 1c: Vid testet med direktkabel (överbryggad reläfunktion) från batteriet använde du förmodligen de befintliga kablarna, med ev huvudbrytare eller andra tänkbara lågohms felkällor. Är det så?
(För som Fred påpekar så bör ju en ny grov felfri kabel - typ startkabel - användas vid testet.)

Håller f.ö. med om huvudbrytares dåliga kvalitet, öppnar därför numera min egen silverfria och putsar koppar-kontaktytorna som en del av normal vårrustning. Ärgbildning i huvudbrytare, startrelä och kablagets skruvförbindningar - tex batteripols-förskruvningarna - är nog allmänt främsta orsaken till spänningsfall vid höga strömstyrkor som t.ex. startmotorns.
Att släpkolen ger dålig kontakt är nog däremot ovanligt, för de används ju bara sällan och kortvarigt och slits därför inte mycket.

[För att enkelt kunna mäta sig fram i sådana lågohmiga kretsar är f.ö.  tångamperemetrar idealiskt, de kan mäta stora strömstyrkor busenkelt genom magnetisk avkänning runt kabeln. (Vet man strömstyrkan i seriekretsen kan kontaktresistanserna i de olika delarna lätt utvärderas, då genom att dessutom mäta spänningsfallet i olika punkter.)
Mycket nyttigt i båtsammanhang. Kostar iofs nära 500:- som billigast, men men.
Alla båtägare som ännu inte har, men vill ha
en multimeter bör iaf överväga alternativet tångampermeter - som alltså också har multimeterfunktion - kan jag tycka.]



Senast ändrad av Thomas-1 | 20 september 2011 | 16:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...