Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
IngemarE

Vax/polering som håller - vad/hur....?

Rekommendera Poster

Har just tagit upp båten, och inser efter avtvättning att gelcoaten främst på tak och akter är lite halvmatt. Nu igen angry. Båten är dock inte lastgammal, så gelcoaten i sig är knappast dålig.

Polerade upp den före säsongen och lade på ett lager UltraGlozz, förutom taket som fick två. Upplever väl att UltraGlozz håller bättre än vanligt vax, men tydligen ändå inte tillräckligt på sol- och nedfallsutsatta ytor. Under radarplattformen var dock ytan kalas, så sol/nedfall är ju inblandat. Men resten hade inte den där glansen längre. På en stor del av taket fanns smuts som gick bort först efter idogt gnuggande med kallavfettning och Spisrent (för öppna spisar, löser sot).

Visserligen vet jag att gelcoat kritar med tiden, men jag tror inte det är hela sanningen. UltraGlozz skall ju spärra för UV, men jag vet som sagt inte om det fungerar. Båten ligger sommartid på landet någon mil utanför en större tätort, men det tror jag spelar mindre roll.

Vad kör ni andra med ?  Känns problematiken igen ?  Har någon lackbehandlat sin båt, typ Ditec, BVS eller MrCap ?  Jag är väl lite lat, men tänk vad skönt att slippa polera (eller t.o.m. rubba) efter varje säsong.....

Senast ändrad av IngemarE | 11 september 2011 | 22:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du hundra på att du fick bort all gammal kritning innan du la på ultraglozz. Använder själv smartabs produkter men har märkt om jag inte får bort all kritning/oxidering så håller det dåligt. Nu är det iofs en bil men en röd utan klarlack(sämsta möjliga utgångsläge).

Ställen där jag var noggran med rubbing och oxidlösare håller riktigt bra efter ett år ute i vårt svenska klimat(inget garage). Andra ställe där jag fuskade har redan börjat krita så underarbetet är A&O.

Senast ändrad av Sueco | 13 september 2011 | 12:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag börjar faktiskt fundera på det också. Helt perfekt var det nog inte....

Jag har nu talat med en lackskyddsexpert (hamngranne) som så småningom skall titta på vad jag bör göra, så jag får professionella råd. Men om det drar ut på tiden tänkte jag nog köra ett varv med Abralon och verkligen försöka få gelcoaten ren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...