NiBa 0 Postad 11 September , 2011 Hej Jag är på väg att köpa min första båt och har ett gäng frågor och påstående av blandad kompott för att lugna mina nerver lite. Kan säga att jag kan mycket lite om båtar i allmännhet och nästan inget om motorerna (mer än det jag läst på nu under den tid jag letat båt) Jag kikar fråmst på Sea Ray SD 260 just nu efter att ha skalat bort diverse alternativ. Budget ca 350k /- 20k. Påstående: 1) Det är viktigt att båten stämmer med behovet. Jag tänkte främst ha båten till dagsturer med bad och käk, dessutom kunna ta några helgturer till gästhamnar 1-2 h bort och även en och annan långtur (5-7 dagar). 2) Det är viktigt att båten tilltalar mig estetiskt och att skicket är/uppleves bra i dynor, mattor, inreding, men det är viktigare att motor, drev och kylsystem är i bra (dokumenterat) skick. 3) Är man osäker på motorer och båtar skall man anlita en besiktningsman. Jo det skall jag men det blir ju svindyrt om man skall se mer än 2 båtar. Frågor: 1) Motorer. En Sea Ray 260 bör ju inte ha 5.0 motorn, 5.7 är väl optimal. Men hur är det med 6.2 motorn. Jag hittar bara några få 6.2 motorer - det verkar finnas mängder med 5 och 5.7. Varför. Är 6.2 ingen bra motor? 2) Den kommande veckan skall jag kika på några båtar, Vad är det man enklast kan kontrollera som amatör. Titta, fråga och lukta kan jag göra - men hur ser man att motor, drev och kylning är ok? 3) Hur undvikar man att hamna i ett läge där båten är obetald, annans egendom ellern pantsatt på något sätt? Kan man skriva det i ett kontrakt. Jag vill ju inte betala 300k och sedan kommer fogden och vill mäta ut en belånad båt som någon annan ej betalt. 4) Finns det något bra kontraktsmall för köp av motor båt? 5) Vilka slitdelar bär man byta direkt när man köpt en båt. När jag köper bil byter jag alltid olja drev, tändstift och en del remmar. Vad gälker på båtar? 6) Vad är prutläget just nu? 10%. Var går gränsen på hövlig prutnivå tills att man blir utjagad...? NiB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 September , 2011 Fråga 2: Det finns en jättebra bok som heter Köpa motorbåt som ger många bra tips. Sriven av en erfaren båtbesiktningsman. Fråga 4: Finns i ovan nämnda båt men även på Blocket eller Båtbörsen som pdf att skriva ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 12 September , 2011 Fråga 1: 6,2 är i princip samma motor som 5,7 (cheva 350ci block) men med en annan vevaxel, stakar och kamaxel (alltså vad som kallas en strokad motor). Denna motor har tagits fram eftersom att 7,4 liters (454ci) blocket tagits ur produktion och steget upp till 8,1 (496) är rätt stort. Den större slagvolymen ger mer moment och passar säkert riktigt bra i SD 260, jag skulle i varjefall välja en 6,2 om det vore möjligt. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 12 September , 2011 Fråga 3. Du som köpare är skyldig att ta skrov och motor nr och kolla så båten inte är stulen. Lämpligast via larmtjänst. Vidare så har du skyldighet att kolla så båten är till fullo betald. Lite knepigare att göra, be att få se kvitto och skriv in att säljaren garanterar att egedomen är han och till fullo betald och ej belastad med skulder. Finns det lån så skall du följa med till banken och se till att lånet löses. Här hade ett båtregister underlättat rejält för köpare privat, med en kreditspärr. Lycka till Senast ändrad av sea-ray_230 | 12 september 2011 | 16:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser