Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Henkee

Hjälp mig förklara motoralternativen

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har letat som f-n på nätet om lite funderingar på båtmotorer. Men jag tänkte att expertisen finns väl här på forumet...

Jag är helt novis så ni kanske kan hjälpa mig.

1. Behöver man choka en optimax-motor eller är det bara att vrida nyckeln?

2. Behöver man choka en 4-taktare eller bara vrida? (70-100hk)

3. Hur är det med olja på de båda, fått för mig att det är mindre oljeförbrukning på 4-taktaren. stämmer det?

4. Har läst nånstans att vissa 4taktare heter EFI förstått att det är electric fuel injection eller nått. Betyder det att det är direktstart eller?

5. Vilken har dyrast servicekostnad?

6. Vet inte om det går att ställa denna fråga men är det mindre strul med nån av dom?

7. Varför väger 4-taktaren så mycket mer?

Tack på förhand.

/Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej landkrabbawink!

Eftersom jag verkar var först tar jag dom lättare frågorna.

7, En så kallad fyrtaktare har fler rörliga delar därför väger den mer. Samt det faktum att det finns 3 - 5 liter motorolja i den. Var det svar nog?

6. Om det är mindra strul med någon av motorgrupperna? Båda har sina brister men en tvåtaktare med mindre delar är med största sannorlikhet mindre strul med.

5. Fyrtaktarens servicekostader är högre pga det finns ventiler som skall justeras, kamremmar som skall bytas samt motorolja och oljefilter som även skall bytas.

4. som du redan har skrivit är det insprutarmotorer. Alla moderna motorer startar oftast på direkten.

3. En tvåtaktare förbrukar olja eftersom motorn för sin kylning och smörjning behöver olja och denna tillförs tillsammans med bränslet. En fyrtaktare har separat oljepump som förser motorn rörliga delar med olja vilken återanvänds tills dess att det är tid för oljebytet.

2. Beror på vad det är för motor, men nyare motorer är oftast försedda med automatchoke.

1. någon som har en kan ju svara. jag tror/har bara för mig...

mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag är ingen expert men kan nog ge lite information, någon med detaljexpertis för gärna fylla på.

Om du köper en ny motor så spelar de egentligen ingen roll vilken du väljer, idag är motorer lättstartade och du vrider bara på nycklen. Choken är elektroniskt styrd så detta sker utan att du kan reglera det mer än att vrida på nyckeln (ibland pressar man bara in nyckeln för att aktivera funktionen). Detta gäller både för 2 och 4-takt.

Om du jämför Mercurys optimax med en annan så måste jag bara klargöra en sak direkt. Mercurys optimax är alltså en 2-takts motor, den stora skillnaden med denna och en konventionell 2-taktare är att denna har inte någon förgasare, den har såkallad direkt insprutning, dvs en noga övervakad och mjukvarustyrd insprutning i cylindern. På detta sätt får man ner förbrukningen mot en konventionell 2-takt där insprutningen är något mer okontrollerad. Oljan fyller man på i en behålalre i motorn och detta putsas in allteftersom man kör. En 4-takt är en bilmotor där vevaxeln och kamaxel (är det väl?) ligger i ett konstant oljebad och smörjer även en del av cylindern men det är konstruerat så att oljan inte kommer med i själva förbränningen som det gör med en 2-takt. Fördelen med 2-takts motorer är sitt fina vridmoment redan från låga varv då du med en 2-takt har förbränning (arbetstakt) varannan gång, en 2-takts motor är därför alltid dubbelt så effektiv som en 4-takt sett till fysisk storlek, och som du säger, 4-takt är stora och tunga men utvecklingen går framåt och idag är troligen de direktinsprutade 2-taktarna lika tunga som en modern 4-takt. Däremot var de första 4-taktarna som Honda kom med rena rama elefanter som man hade på akterspegeln. Då hade även 4-taktarna förgasare så hur bränslesnåla de egentligen var med sin enorma extra vikt låter jag vara osagt. Enda fördelen var väl att de var tystare.
Enda problemet med Optimaxen är väl att de verkar ha stora problem med tändspolar som verkar poppa lite då och då för vissa här på forumet. Evinrude E-tec gör också prisade 2-taktare med generösa garantivillkor och enkla att serva själv.

Mitt tips, köp den motormodell som har närmaste återförsäljaren till dig. Det underlättar vid eventuella garantiärenden och om du ska lämna in den för årlig service/konservering.

Kanske är något av det ovan felaktikgt men någon fyller nog på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för att ni tog er sån tid att svara på frågorna! mycket bra förklaringar, lätt för även en landkrabba som mig att förstå :)

/Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...