Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
tobbe69

Nybörjarfråga ang vinteruppställningen

Rekommendera Poster

som förstagångsbåtägare är det många enkla frågor som saknar svar.

 

- nu har jag köpt en båt, en motorbåt, drygt 8 meter och ca 2500 kg. när den kommer upp till mig från lastbil/trailer så finns inget att lägga den på. Vad ska jag ha ? Vissa säger pallar/stöttor, vissa säger bara stöttor, vissa säger bockar osv... Vad föreslår ni ?

 

- sen måste jag köpa presseningar ? men lägger man alltid dessa över en ställning eller hur funkar det ?

 

tacksam för all ny kunskap jag kan få.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vad det är för en båt då skulle du kunna få mer exakta svar. Men det är en stor och tung båt du behöver riktiga båtbockar. Titta på press o son stora båtbocken och även på tyresö bocken. 2 liknande rejäla bockar med justerbara sidostöd. Vissa båtar klarar sig med en rejäl bock med stöttor bak och sen bara enkel kölpallning fram. Bockar brukar finnas på blocket. Samma när det gäller ställning. Din båt blir rätt hög från marken så det som gäller är en däckställning googla på det så ser du hur det ser ut alt titta i båtkataloger från tex sea sea eller erlandssons brygga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, sorry. Sea Ray 250 Sundancer ska vinterförvaras. Har helt noll förkunskaper i ämnet Vinterförvaring...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kort svar är att göra som uvek säger ovan, jag har själv kört med de största Tyresöbockarna, de har en lös förstärkning mitt under kölen som känns bra... men alla kralliga bockar funkar.

Sedan ska du bara ha något som gör att press hålls uppe och snön åker av? En del bygger stora hus? Men jag tycker nog det är onödigt - om du inte ska göra jobb därunder när det är snö?

Jag har sett de som bara fäster upp en planka i längsled, stöttad underifrån ordentligt. Funkar...
Däremot har jag själv ett bra tips som jag funnit:
Lägg på TVÅ presseningar. Då glider nämligen den övre mot den undre i vinden och inte mot beslag eller bräda? Håller mycket bättre anser jag. Då kan du också köra med enklare och tunnare pressar... blir billigare. En tung press är dyr...

Ett längre svar är att du faktiskt har lite mer som ska lösas, som du inte känner din båt än.

Du har köpt en ny båt tar jag det som? Då måste du kolla vinterkonsvereringen innan kylan?
Motorn har förhoppningsvis en sötvattenkrets, den fryser inte normalt ( om den inte tappat sina egenskaper totalt... kolla upp eller byt helt enkelt vätskan, glykolen. Blanda 50% tex )
Men sjövattenkretsen kan frysa. Du kan behöva starta motorn och låta den suga upp en glykolblandning om det inte är gjort. Byt olja också och viktigast, oljefilter. Ev bensinfilter.


Sedan har du ev vatten i ett pentry. Där finns i såfall ev också en tank med sötvatten.... tanken tror jag inte fryser sönder men kranen kan det definitivt ( fråga inte hur jag vet det   ; )  Töm allt!


Toa? Samma sak. Många kör i glykol där också men andra föreslår olja, tex vanlig matolja.
Bränsletank som är halvfull kommer att samla på sig lite vatten pga kalla väggens princip?
Bästa sättet att undvika det är att tömma tanken. Men det är opraktiskt. Näst bästa sätt är att fylla fullt! Ta ur allt ur båten som kan mögla. Bäst är att göra rent i skåp mm med lite klorin i vattnet.

Batterierna står sig över vintern i båten men ladda dem helt fulla och koppla sedan bort anslutningarna så de inte laddas ur pga krypström. Ladda 1-2 ggr under vintern.

Slutligen, kolla under durkar och i motorrummet efter vatten, bäst är att ha torrt inför vintern.
Du kan säkert det här!

En checklista hittade jag på nätet, finns säkert många fler... Lycka till med båten!

http://old.sxk.se/tekniska/btf/sakerhet/index_sakerhet.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra råd av funkis!

Jag har tillgång till tryckluft, Med reducerad tryck 0,5-1 kg/cm2 så kopplar jag in luften på utgående slang från färskvattentanken. Sedan öppas jag en kran i taget och låter det spotta ich fräsa färdigt så det bilr helt tomtt i slangar.

Kolla din varmvattenberedare om du har någon. Samma princip där, öppna så att den töms helt med hjälp av tryckluften.

Jag brukar montera av mitt drev under vintern p g a stöldrisken. Det får inte ens sitta kvar natten efter upptagningen utan är avskruvat kl 18.00 upptagningsdagen. Bieffekten är att det är rätt enkelt att koppla på ett kort elrör, 32 mmm på mitt sjövattenintag och låta motorn slurpa i sig 50% glykolblandning tills den kommer ut ur avgasslangen.

Drevet får sitt byte av drevolja på min balkong. (I vintras i mitt vardagsrum dagarna innan jul till min flickväns förtvivlan. Blev sent byte p g a lång jobbresa, drevet måste ha plusgrader oljan rinner någorlunda fort. :-) Nej det är inte helt nödvändigt att byta varje år, men ger en skön känsla att ha kollat att det inte finns vatten och plockat bort de metallspån som samlas runt magnetpluggen i botten av drevet.

Bockar är bra. Många båtägarei min klubb har en annan variant; tre rejäla lösa träpyramider som har en 15x15 cm träplatta överst. En ställs under kölen långt föröver, en på vardera hörnan bak.
Jag är inte säker på vad som är bäst,. Själv har jag de stadiga stålbockar bockar som följde min Saltö i orginal.  Då är principen att all vikt ställs på kölen och sidostöttorna ska bara stötta i sidled. Dvs dras åt för hand mot skrovet men inte mer än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för att ni tar er tid med långa detaljerade svar. är rätt vinterkunning när det gäller husbilar så principen med att tömma pannor, kranar mm har jag koll på. den rena motorkonserveringen med glykolblandningen som ska sugas upp osv ska jag nog leja någon som jag kan lära av nu första gången. finns vill alltid någon handy man på båtklubben som vill ha en slant till helgen.

 

ska googla lite på egna ställningar till pressarna.

  Ni köper alltså inga billiga öb-pressar utan det ska vara rejäla doningar !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

håller med Funkis, två billiga presseningar funkar bra, går ju att testa det första året. En riktig press är dyr men håller länge, dock är en sådan rätt tung vilket kan ställa till det också.

Köp klämmor med en tving inbyggd finns på jula, biltema, Erlandssons brygga m fl dessa sätts fast i kanterna på pressen och sedan binder du dunkar (ex vis 5 liters) i desamma, fyll till hälften med vatten, då tynger de ner sidorna på pressen så den ligger still. Gör inget att det fryser på vintern. Om allt annat inte funkar så finns det hyfsat billig inomhusförvaring att kolla upp på nätet. Jag har fixat min för 2000 spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inomhus hade ju varit guld, nu köpte jag precis på båten för en kvart sen cheeky, så nu det finns no return. att den är förhållandevis tung och saknar trailer gör ju att jag har svårt att flytta den till inomhusställe.

ska handla pressar o tvingklämmor snarast. nu måste jag hitta nånstans där trailern kan lämpa av den för vintervilan (förslag ?) samt skaffa bockar o det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Presenning? Jag köper en 8x12 m halvdyr för 1200-1400 kr som håller 2-3 vintrar.

Förmodligen skulle en rejäl tung lastbilspress hålla bättre. Men; Den är tung, jag får inte dit en lastbilspress på bara två personer. Frågan är om min NOA-ställning pallar tyngden och den kostar en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du båten på båtklubb? Då är det nog säkrast att fråga varvs/hamnchefen vad som gäller angående pallning eller bockar. Om klubben exempelvis har sjösättningsvagnar som kräver bockar av en viss höjd för att komma under etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...