Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
pethe

Konservering inför vintern

Rekommendera Poster

Hallo!

Skall för första gången sedan köpet (2010) vinterförvara Maximen utomhus. Tänkte lära av andra vad ni gör och hur. Funderar på vattnet i kölsvinet som man pumpar ut med handpumpen,tömmning av vattnet till toa,pentry vv,beredare m.m

Tacksam för svar smiley

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tragiskt att du inte fått respons på din fråga på så lång tid! Jag hade en Maxim mellan 2007-2011 och fotpumparna pumpade jag ur manuellt mycket noga men gjorde inget mer än så och jag hade inga skador trots över -25 grader. Vatten med handpumpen är ett bekymmer för den länspumpen går inte hela vägen ner i kölen vad jag förstår och därför satte jag en länspump med nivåvakt i luckan under förruffens bord med ett rör som gick akteröver/nedåt i kölen. Varmvattenberedaren måste du få tömt helt och hållet, kolla instruktionsboken hur du får ut vattnet. Exempelvis Isotemp har en luftskruv M5 på termostaten som måste lossas för att vatten skall komma ur övertrycksventilen i botten (fjäderbelastad). Toaletten pumpar du tom och sedan häller du i lite spolarvätska och pumpar en stund. Många kör i glykol istället men det kan förstöra toalettens packningar. Glöm inte några torrbollar i toalett, motorrum, ruff och akterruff. Jag gör mina själva (25 kg kalciumklorid kostar 120:- och räcker för många år genom att hälla det i ett durkslag som ställs över en 10 l hink). Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu är du säkert klar och jag hoppas att det gått bra. Själv brukar jag använda våtdammsugaren till det mesta och ställer man båten med lutning framåt så kommer allt kölsvinvatten framåt och går lätt att dammsuga upp.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...