Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
laand

Toalukt med odör

Rekommendera Poster

Jag har en septiktank som är ca 4 år gammal.

Det är ingen speciell lukt varken från toan, slangen eller septiktanken förrän jag spolar (räcker med bara vatten). När jag väl har spolat så kommer en odör som tar kål på det mesta.
Odören tar knäcken på oss, å lite skämit är det när man måste spola och andra båtar ligger bredvid.

Var skall jag felsöka?
Toan? Slangen? Septiktanken? Kopplingarna?

Kan någon hjälpa mig i ärendet?

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lukten kommer med största säkerhet från tankens avluftning. Jag hade motsvarande problem och löste det genom att montera ett kolfilter i slangen mellan tanken och avluftningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för svaret snabba svaret signaturen jpa164 .
Då är det bara att inhandla in ett sånt kolfilter på måndag.

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem som du, men eftersom min avluftningslang sitter lite dumt till, får riva halva toan så får detta bli ett vinterjobb med att få dit kolfiltret, jag löste mitt problem med att slå i en deciliter grönsåpa och lukten försvann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har inte kollat än var avluftningen sitter så jag kanske hamnar i samma sits som du gjorde.
Man får mycket grönsopa för 400 riksdaler som ett kolfilter kostar.

Tack för tipset!

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är ju inte ett svar på din fråga men på tal om skitlukt kanske den passar här.

Bytte alla slangar till godkända toalettslangar för 2 år sedan men har ändå fått en lukt på slangen som går ut från hålltanken. Den sitter kopplad längst ned på tanken så det ligger ju alltid lite och skalpar i tanken och ut i slangen. Tanken är rostfri så den kan ju inte bli någon lukt ifrån. Tycker det är dålig kvalitet eller ska man behöva byta den slangen efter 2 år (dyr)? Har en tanke på att köpa mig en ozonbehandlare och köra med i båten. Visserligen tar den ju inte bort skitlukten på slangen men för en allmän uppfrächning i båten och bilarna man har.Någon som har gjort detta i sin båt och vad blev resultatet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte heller jag har något svar till trådskaparen.

Men som allmän info. Jag har ju läst att slangarna kan lukta, men jag trodde inte att mina fina slangar släppte någon lukt. Fick byta slangar ändå av annan anledning, och wow vilken skillnad det blev, jag är klart impad. den dyra slangen var värd varenda krona.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag fortsätter lite utanför ursprungsfrågan.

Ni som har bytt toaslangar. Vilka slangar (fabrkat och typ) är det som är riktigt bra? Vilka ska man undvika? (Man vill ju helst inte göra om jobbet så ofta).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var kommer odören från? Ute i sittbrunnen eller i toautrymmet? Det kan vara så att du får algtillväxt i vattenslangen och sedan bildas det svavelväte, som frigörs vid spolning. Det fenomenet har jag i sjövattenslangen vid pentryt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varifrån lukten kommer exakt ifrån är fortfarande oklart, men det kommer när jag spolar.
Toan sitter på styrbordsidan medans septitanken ligger på babordsidan å däremellan ligger självklart slangen. Lukten kommer tror jag från nånstans slangen-septitanken (ev utifrån).

Tror dock inte att algtillväxt i vattenslangen men jag skall iallafall kolla.

Har du löst ditt problem med odören?

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att det är slangarna det är fel på eftersom det inte luktar förrän du spolar. Dock är det vanligt att man glömmer att även ventilationsslangen skall vara diffusionstät (även fabriksmonterade).

Troligen är det sjövatten som bidrar till stanken (luktar det som ruttna ägg?). Prova att spola i lite saneringsvätska i tanken då och då (finns att köpa för ca 100 spänn för 2 liter). Se också till att tankens ventilation fungerar bra - dvs att inte ventilationsslangen kommit i kläm eller dylikt. Anaeroba bakterier (dvs syrefattig miljö) orsakar dålig lukt.

Ett annat tips är att spola med sötvatten och att blanda i lite vitvinsvinäger i det sötvatten som utgör sista spolningen då du lämnar båten. Detta löser upp beläggningar i slangar och på ventiler etc.

Till sist så finns det förstås en expert i ämnet som gett ut en bok:

http://shop.sailboatowners.com/prod.php?51996

och lite andra tips på svenska:

http://www.sxk.se/system/files/private/toasyst.pdf

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra säsongen använde jag ett kolfilter, men tyvärr gav det inte någon nämnvärd effekt. Nu har jag givit upp och pumpar in nytt vatten lite oftare i stället. Första pumpningen efter några dagar utan att båten används luktar riktigt illa av svavelväte. Är det kanske någon här ute i cybervärlden som löst problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner väl igen det där med förruttnelseprocesser i inloppsslangen. I vår förra båt luktade det för dj.. av svavelväte så fort man spolade när båten legat stilla ett tag. Konstigt nog luktar det inte i den nuvarande. Man kan ju undra vad det beror på. Min gissning är att ett gäng anaeroba bakterier hade slagit sig ner i slangen och bröt ner alger och andra näringsämnen i vattnet. I slangen på den nuvarande båten bor det tydligen ännu så länge inga bakterier med magbesvär. Om det börjar lukta igen skulle jag prova med att desinficera hela slangsystemet med t.ex. utspädd Klorin. Sker enklast när båten ligger uppe. Ett skott i mörkret, ja, men enkelt att testa.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lukten på ingående vatten som står ett tag i slagen luktat ruttet ägg. Det kan du enkelt fixa med en bit renskalad kopparkabel. Bäst är EKK2,5m2. Skal en bit på 40cm och vik den dubbel, tryck sedan in den i slangen så den kommer till stället där vattnet ställer sig. Nu gör kopparen jobbet. Jag har det och han funkat i många år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...