SeaMaster560wa 23 Postad 10 September , 2011 Hej igen! Har nu fått båten med Evinrude E tec 90 och den fungerar helt kanon När jag och säljaren skulle ta en åktur sa han med en gång att jag har troligtvis för stor propeller på för motorn varvar inte ur ordentligt. Men den skulle vi isåfall byta till nästa säsong. Allt frid o fröjd så lång. Nu till min fråga: Då det enligt säljaren är för stor propeller på (varvar vid full gas 4500) vad förlorar jag genom att välja en mindre? Top är ca 32 knop idag. Det jag känner är jag att vill kanske inte minska toppen utan snarare öka om det skulle vara så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 10 September , 2011 Det är inte alls säkert att toppfarten sjunker med en mindre propeller. Att köra med för stor propeller är som att försöka köra bil uppför en backe i för hög växel, motorn mår inte bra av den behandlingen i längden. Tumregeln brukar väl vara att motorn skall klara av att nå toppvarvtalet med ett par personer ombord. Senast ändrad av Faderullan | 10 september 2011 | 19:57 Senast ändrad av Faderullan | 10 september 2011 | 19:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 10 September , 2011 Ok tack! Kollade precis specen för Evinrude och då ska min motor ligga i spannet mellan 4500-5500 så då ligger jag lite lågt. Så då bör byta till en mindre propeller inte störa toppen så mycket tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 11 September , 2011 Har du rätt propeller så finns det en stor chans att den toppar några knop till. mvh/Ntro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 11 September , 2011 Ja byte av propeller blir det nog för idag var vi ute 2 st stycken i båten och då varvar den som mest 4300-4400 vid full gas. Då låg topfarten på 31 knop och jag vet att den ska göra 33 knop med Evinrude E tec 75 så det känns som att en liten mindre propeller kan göra susen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 12 September , 2011 Hej Kolla med försäljaren om inkörning av motorn, jag frågade om det och försäljaren sa att motorn har lite nedsatt effekt dom första 10 timmarna som inkörningsperiod. (etec 60 årsm -11 ) Men hur mycket det kan göra har jag ingen aning om, men det blir bättre om du monterar på en propeller med lägre stigning i alla fall. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 30 September , 2011 Hej igen! Den propeller jag hade på var 13.25x17 och har nu skaffat mig en 13.75x15 som förhoppningsvis ska monteras till helgen och provköras. Ska bli kul att se skillnaden (om det nu blir någon) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 8 Oktober , 2011 Så nu var den nya propellern med 13.5x15 provad och det var tyvärr en riktigt besvikelse Som mest innan bytet av propeller har jag kommit upp i 4700 och det var med 13.25x17. Därför vore en minskning av stigning med 2 ganska optimalt trodde både jag o säljaren. Men icke! Jag förlorade en knop vid topp samt att den varvar som max endast 4900?!?! Maxvarvet ska vara 5500 och vid 5000 utvecklar den 90 så det är fortfarande för lågt tycker jag. Kan någon ge mig lite hjälp här om vad man kan göra? Tack på förhand Senast ändrad av SeaMaster560wa | 08 oktober 2011 | 13:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Oktober , 2011 Hissa motorn 2hål så ska du se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balla 0 Postad 21 Mars , 2012 Tjena vad hände sedan? löste ni problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 Mars , 2012 Vad är det för båt motorn sitter på? Vikt, osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 22 Mars , 2012 Nej, problemet är inte löst ännu, men på gång hoppas jag. Då det var okt som jag var ute och provade detta samt att jag blev så otroligt besviken efter propellerbytet så tog jag upp båten och kom överens om med säljaren att vi ska ta det nu till våren istället. Det som är tanken är jag ska prova med att höja den 2 pinnhål och se om klarar av det utan tjuvluft med 17 propellern. Tyckte motorn gick bäst med den. Fungerar inte det så sänker vi 1 hål och kör efter det. Hoppas att med detta ska jag höja varvtalet och därmed komma till 5000-5200 där jag har läst att motorn ska ligga som maxvarv. Hoppas också att jag kanske kan öka 1-2 knop på toppen, men det är inte det viktigaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 22 Mars , 2012 Det är en SeaMaster 560wa. Vikt båt: 620 kg Motor: 145 kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 28 April , 2012 Så då var sjösättningen avklarad Motorn är höjd med 2 hål och med 17 propeller. Var ute ensam med full tank och allt som ska vara med som standard utrustning i båten. Varvet landar på 4700 och top ca 32.4 knop. Så det gjorde ingen större skillnad direkt. Dock ska jag ge denna setup en chans då jag under vintern nu har monterat NMEA 2000. Trodde att jag i okt när jag tog upp båten har kört ca 15h, satan så fel man kan ha 8h har jag kört....... Så därför ska jag vänta tills jag kört några timmar till då motorn har begränsad kraft de första 10-15h. Annars funkar det med 2 hål upp med tanke på tjuvluft etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balla 0 Postad 28 April , 2012 Är det verkligen begränsad effekt i etec motorerna i början? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 28 April , 2012 Så sa min återförsäljare iaf. Senast ändrad av SeaMaster560wa | 28 april 2012 | 22:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balla 0 Postad 28 April , 2012 Okej skriv gärna om du märker skillnad sen Jag har samma problem som du beskriver men jag har inte Provkört med 15 stigning än Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 29 April , 2012 Ja det ska jag göra. Ska vidare ut för test idag och även kolla varvet med NMEA2000 så det är ok den vägen. Tycker det är väldigt märkligt att det inte har höjt sig mer i varv trots 2 hål upp?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 29 April , 2012 Har nu passerat 10h och upplever inte direkt någon skillnad. Monterade även dit 15 propellern för att se hur den gick efter höjningen. Varvtalet landar på ca 4900, alltså på exakt samma siffror som innan höjningen. Jag fattar verkligen inte varför? Borde det inte bli mer varv? Motorn går helt underbart jämt och fint i hela registret så det verkar inte vara något fel där. Den vill bara inte varva upp till WOT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balla 0 Postad 30 April , 2012 Min motor sitter på en yamarin 490 och varvade 4800 med 17 propen då visade gps 36 knop hoppas det ökar lite med min 15 prop Jag har inte provat än Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 2 Maj , 2012 Tänk på att det är mer än bara stigningen som skiljer för olika propellrar. En propeller kan ge båten senare planing men mer noslyft (och orka hålla det utan att tappa greppet) medan en annan med samma stigning ger bättre drag upp i planing. Värt att testa olika propellrar. Själv gillar jag Ballistic då de av någon anledning ofta presterar bra när det kommer till toppfart men samtidigt är hyggliga på att komma upp i plan med. Stål är stor skillnad mot alu om du frågar mig. Kostar förvisso en slant mer men det känns värt det. Är E-tec motsvarigheten till Evinrudes gamla Ficht? I så fall har jag kört en hel del med Ballistic på både 90 och 115, dock på lite lättare båt, men det fungerade kanon. Senast ändrad av stiga | 02 maj 2012 | 17:20 Senast ändrad av stiga | 02 maj 2012 | 17:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 2 Maj , 2012 Tack stiga! Har pratat med en väldigt kunnig åf idag till Etec och det verkar som att just 90hk är ganska svår att få upp i varv på båtar runt 5-6 meter. Han hade laborerat en hel del med detta. Har som sagt ändrat till 3 hålet med väldigt gott resultat (bortsett från varvmässigt) och han tyckte att jag skulle höja till 4:e och börjar den tjuva luft då så rekommenderade han en rostfri. Så det lutar åt att det är den vägen jag kommer att gå nu och efter det sedan vara nöjd med det resultat det må bli. Då har jag iaf gjort och testat det jag känner att jag kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 2 Maj , 2012 Kanske en länk där du kan hitta något intressant: http://www.miwheel.com/propellers/resources/terms/ Senast ändrad av stiga | 02 maj 2012 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 8 Maj , 2012 Så då var en ballistic propeller beställd. Beställt av Tifo Marin som hjälp mig väldigt mycket med motorn och varvtal. Som tack för hjälpen lades beställningen hos dem. Pris 6 200 kr inkl frakt. Oerhört mycket pengar men det verkade vara den enda lösningen för att komma i någolunda fas med varvtalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balla 0 Postad 9 Maj , 2012 Tjena vilken stigning är det på propellern du beställde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 10 Maj , 2012 17 då han trodde att jag skulle få lite för mycket varv med 15, trots att jag ligger på så lågt varv innan. Enligt dem så är det som är bra med ballistic propellern till Etec att den ökar även varvet. Skulle det inte fungera så var det inga problem med att byta till en 15 då han hade det i lager. Senast ändrad av SeaMaster560wa | 10 maj 2012 | 09:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 19 Maj , 2012 Ja då har jag fått min Ballistic Jag och sonen bytade och drog ut och testade. Dock var vädret inte det bästa då det blåste en hel del. 4800 4900 rpm kom vi upp i som mest och 32 knop, så det verkar som att propellern har gjort lite nytta iaf. Som sagt så var det inte optimalt väder så jag ska fortsätta att testa innan jag ropar hurra! Om någon kan svara på detta så vore jag tacksam. Har läst lite grann runt om rostfritt och generellt så verkar det som att man minskar varvet lite. Hur kommer det sig att jag med min ökar varvet? För min del är ju det kanon, bara nyfiken om varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balla 0 Postad 21 Maj , 2012 Jag provkörde min idag. Har ju en viper propeller med 15 stigning ja fick upp den i 5100 i varv vet dock inte farten för jag hade inde gps med mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 23 Maj , 2012 Så nu har jag testat ordentligt idag. Vädret var ju helt idealiskt och så här ser resultatet ut: Längd: 5,60 Bredd: 2,33 Vikt (enbart båt): 620 kg Vikt motor: 145 kg Tank: 88 l Alla tester är utförda med enbart mig ombord och istort sett full tank. Vid första hålet, 17 alu max varv: 4 400-4 500 Vid tredje hålet, 17 alu max varv: 4 400-4 500 Vid första hålet, 15 alu max varv: 4 700-4 800 Vid första hålet, 15 alu max varv: 4 700-4 800 Vid tredje hålet, 17 Ballistic max varv: 4 500-4 600 Fart har varierat mellan 30-32 knop. Med tanke på mitt första resultat med Ballistic propellern så måste jag ha haft en del medvind som hjälp för jag har aldrig lyckats komma upp i de siffror igen. Har nu bett att få en 15 Ballistic skickad till mig och ska se vad för resultat den ger. Vad jag har förstått det som så är min båt ganska så bred med tanke på längden, vilket inte är en fördel när det kommer till rpm och knop. Båt och motor går som sagt väldigt bra i sjön och jag kommer hyggligt snabbt upp i planing (jag måste gasa upp till ca 3000 rpm för att sedan slå av och hamnar då på ca 15 knop när den planar) Finns det någon som kanske kan svara på varför det ändå inte blir någon skillnad när jag höjde motorn med 2 hål? Enligt uppgift ska det ge mellan 150-200 rpm / hål. Tjänar jag på att höja ytterligare till det sista (4:e) hålet eller ska jag ligga kvar på det 3:e? Har nu kommit till det läget där jag får inse att jag får ge efter på toppen och försöka komma så nära 5 000 rpm som möjligt istället. Tacksam för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 12 Juli , 2012 En fråga igen ang propeller. Har nu monterat motorn på 4:e hålet och har varvtal ca 4800. Fart ca 31.5 knop. Propeller Ballistic 17. Idag tänkte jag att jag skulle prova vilken skillnad det var på det 4:e hålet med en 17 alu (original). En konstig sak var att fart och varv var samma att det gick att trimma upp motorn mer innan alu släppte. Gick att höja till strax över mitten på mätaren. Med Ballistic går det inte att höja mer än till strax under. Båten blev även mer svajig med alu så det kändes som att den lyfte båten mer i nosen. Tycker att båten går lite goare i sjön med den rostfria men tycker det är konstigt att den inte går att trimma upp mer. Har fattat för att en rostfri ger möjlighet till just det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser