Nimbus10 0 Postad 10 September , 2011 Hej Har nu börjat att riva ut allt i ruffen för att kunna byta ut klädningen på skrovsidorna. 1: Skall man tvätta med aceton för att få det gamla limmet att släppa? 2: Vad ska man ha för lim till det nya? 3: Skall man limma båda sidor på det nya? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eegon 0 Postad 10 September , 2011 limborttagning vanligt våtrumslim bara i utsatta lägen man kan limma dubbelt med det limmet också då hugger det som kontaktlim annars kan man rolla på på en sida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 September , 2011 För limborttagning Grovrengörare från Biltema att köra på flexen http://thallatha.blogspot.com/2010/02/forpiksrenovering.html Lösningsmedel - nej tack. I övrigt håller jag med föregående skribent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 September , 2011 Jag renoverade en halvtonnare för många år sedan. Efter att ha misslyckats med att få stora sjok med vit snygg matta att sitta bra / utan veck / se sträckt ut / se ut som ett proffs gjort jobbet... Så ändrade jag helt taktik. Limmade på ett antal verktikala smala ribbor - mellan dem la jag vanliga liggunderlag som var så tjocka jag kunde hitta - sedan köpte jag fanerskivor av teak - gick till sågen och fick dem att såga i smala ribbor - slipade kanterna för hand - skruvade upp. Har ingen bild lätt tillgänglig men alla sa det var riktigt snyggt och många frågade om dessa ribbor hade suttit där från början när båten byggdes, av varvet. Så om du inte måste ha matta så kan man göra ribbor i stället och lite mer isolering blir det ju då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 15 September , 2011 Ribborna du limmade på vad var det för något och vad hade du för lim? Fanerskivan som du skriver la du den horisontelt? Hur breda och tjocklek på faneren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 September , 2011 Måttade från koj upp till tak med tunna böjliga bitar av furu. De lister som jag sedan använde, efter måtten jag då skaffade mig, var ca 15 mm tjocka och ett par centimeter breda, 5-6 har jag för mig. i vanligt furu, enkla grejor.... dessa syns knappt sedan. Har för mig att liggunderlagen jag köpte, svarta sådana, höll 12 mm. De var enkla att skära till. Sågade spår på baksidan av furubitarna, för att kunna böja dem efter skrovsidan, ca 4-5 st spår. La dem i spänn i bastun ( EJ för varmt, det är fukten man är ute efter, mycket vatten! ) ungfär som de skulle sitta. Målade svart lasyr på framsidan. Ner i båten. De skulle limmas med mellanrum som liggunderlagen, var väl ca 60 cm eller så? Nu kom det svåraste momentet i detta ganska enkla jobb. På med lite vatten- för limmet gillade vatten och fukt... på med tvåkomponentslim. SEDAN hade jag förberett med en massa träbitar i ganska stadiga dimensioner som höll upp dessa furubitar mot skovsidan. Nästa dygn så tog jag andra sidan. ETT tips som jag insåg först till sida två är att lägga lite plaspåse mellan staget och själva furulisten.... limmet kan annars expandera och rinna ner mellan bitarna.... fäster ju bra! Nu är du nästan klar. Du behöver ribbor. Jag tog en stor fanerskiva och gick till brädgården för att få den uppsågad i ribbor som väl var ca 6-8 cm, kommer inte ihåg exakt. Men idag sätter ju varven vitmålade ribbor, ganska grova grejor.... finns att köpa i byggvaruhus? Dra en linje mitt för den limmade furulisten ( för att få alla skruvar i en snygg linje ) och skruva in lämplig skruv genom ribban ( förborra! ) och bara så de får fäste i den limmade listen. Jag använde kullrig mässingskruv men det går väl knappast att få tag i idag? Antikt nästan. Intryck bestämmer du själv, mörkt i klassisk teakgrotta eller modernt som i en vitlaserad lägenhet.... men grejen är att man ganska enkelt får en liten isolering för kalla nätter samtidigt som det ser riktigt snyggt ut. Isoleringen är väl fördelen mot att limma på väv, tycker jag... Senast ändrad av Funkis | 17 september 2011 | 17:56 Senast ändrad av Funkis | 17 september 2011 | 19:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 17 September , 2011 Hej. Har nu slipat av all lim med stålborste en sådan man sätter i borrmaskin. Fungerade bra. Satans vad det damma och kliar. Skall sen tvätta allt med aceton innan jag forsätter med något annat. Men nu är frågan om man kan limma typ liggunderlag på skrovsidan och sedan limma klädningen på liggunderlaget. Någon som har gjort det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 September , 2011 Som jag skrev imitt inlägg ovan eller i länken så anväde jag biltemas grovrengörare.Det dammade inte lika mycket. om du kollar i länken http://thallatha.blogspot.com/2010/02/arbete-i-forpiken.html och sen följer bloggen frammåt, så har jag massvis med inlägg som i detalj, med många bilder, beskriver hur jag gjore ett liknade jobb i förpiken på m båt. Är det något du undrar över får du fråga. Liggunderlagen köpte jag på Ö&B. De var billigast, men hade inte alltid samma tjocklek och färg hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser