Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
bjsk

Furlex- och spinnakerfallproblem

Rekommendera Poster

Någon som vet var man kan finna ett mastbeslag som gör att man kan flytta ut spinnakerfallblocket? Masten är en partialrigg med konad topp.

I min skivbox ( Seldén) är avståndet mellan fockfall och spinnakerfall ca 10 - 15 cm med ett förstag mellan blocken. Det korta avståndet (75mm) gör att spinnakerfallet, som jag använder för att dra upp genuakapellet, har en tendens att fastna i förstagsprofilen och därmed ställa till problem. Även om manföljer Seldéns rekommendation att dra spinnfallet över spridarnocken. 

Jag har sett en anordning där man kan flytta ut spinnakerfallet med hjälp av en näbb eller näsa med ett extra block som ökar avståndet. I princip en blindnitad horisontell bygel med ett tredje ben uppåt och en ring där det extra blocket kan fästas..

Seldén har ett likartatt beslag men det är en mer komplicerad historia som skall fällas in i masten och dessutom inte passar min konade topp.

Det måste finnas många som drabbats av samma problem.

Var kan jag finna Näsan som passar? Vem tillverkar sådana?

Senast ändrad av bjsk | 09 september 2011 | 22:07

Senast ändrad av bjsk | 09 september 2011 | 22:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Angående fäste för spinnakerblock i masttopp så sitter jag med en Seldénkatalog framför mig. Där finns såna fästen som jag tror du menar. Byglar som nitas fast ovanpå toppbeslaget. Det förutsätter förstås att du har en sån masttopp d v s med lämåligt toppbeslag..

mvh Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du hittat det i katalogen så har du också ett artikelnummer där! Tacksam om du vill hjälpa mig med det

Jag har inte hittat detta annat än i kombination med ett näsbeslag till okonad topp som skall fästas inne i masten. Men där begriper jag inte vad bygeln skall ha för funktion. Jag har bara använt den katalog som finns på nätet.

När jag har letat runt har jag också hittat en äldre tråd, från 2010, i ämnet men den mynnade dessvärre ut i ingenting. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det finns ett par stycken att välja på

Art.nr  508-035-01 dimension 6 mm, bredd:50 mm, passar mindre mastprofiler

Art nr 508-034-01 dimension 6 mm, bredd 65 mm                        

Art.nr  508-175-01 dimension 10mm,bredd 65 mm, för mastprofiler E122-E177, C156-C193,

och F176-F194

Bor du Stor-Sthlm rekommenderas ett besök på Benns ute på Värmdö, dom kan det mesta om rigg o har kontakter med Seldens.

Mvh Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...