Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
tobbe69

Hur funkar det med service/konservering etc ? En nybörjare med noll koll...

Rekommendera Poster

Står i begrepp att köpa första båten nånsin, enbart campat med husbil o husvagn tidigare.

 

När man behöver service efter/innan säsongen, hur funkar det då ? Kommer firma, mekaniker osv ut till marinan där man ligger o gör på platsen jobb ?

Vad kostar en vinterkonservering på ett ungefär, på en motor, tex en 5.7 L V8 ?

En standardservice, vad ligger det på ? Olja/stift osv...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som första båt köp en med utombordare bara att haka av o lämna in på service alt ringa o be dem hämta. Inte riktigt lika lätt med innombordare gissar att de flesta skruvar själv alt känner nån som kan alt har bra budget o lämnar båt på fullservicevarv. Finns några båt meckar som åker tunt o servar men det gäller att boka upp dem i tid. Inte så himla komplicerat med koncervering o oljebyte om man inte har tummen mitt i handen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara beskriva min egen procedur.

Drar upp båten, tvättar av den i hamnen på land. 2-3 h

Drar genom motorn med en glykolblandning (koncervering). 30 min.

Tömmer färskvattentanken, plockar ut toan (porta portti), placerar ut torrbollar i båten, 30 min

Backar in den i båthuset på hamnparkeringen. 30 min

Till våren tvättar jag av båten och maskinpolerar den (inget måste att polera, men bör vaxas). Ca. 2 dagar.

Byter motorolja och oljefilter, kontrollerar att oljan i drevet är ok. 2h

Laddar batterierna.

Sjösätter. 1h

Mer sällan byts tändstift, bränslefilter, impeller osv.

Beroende på hur stor båten är så tar det längre tid och kostar lite mer men min båt är 7 m och har en inombordare. Tillvägagångssättet på en utombordare är likadant.

Materialet som krävs är ju lite verktyg, en vattenslang med svamp osv. 

Det som känns mest i plånboken är nog bensinpengarna och renoveringar som bör göras om man behåller båten en längre tid. Själva servicen är billig eftersom jag gör den själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du tar alltså ej och byter olja nu i höst ...? utan enbart olja och filter och allt sånt till våren ? gör du oljebytet då på land innan du sjösätter eller just efter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag byter oljan innan sjösättning. På hösten vill jag ganska snabbt få undan båten så jag lämnar detta till vårsidan istället.

Jag byter oljan på land efter en kort varmkörning (med vattenslangen kopplad till drevets havsvattenintag) men det går även att byta när båten ligger i hamn. Nackdelen då är att du måste ner med oljebytargrejerna i båten vid båtplatsen.

Ibland har det tom hänt att jag kört någon sväng med den gamla oljan bara för att jag varit lat och inte bytt. Däremot brukar jag alltid byta olja så fort som möjligt innan varje säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack, ok, får se om jag följer ditt exempel då . Det låter smidigt.

 

- hur gör du med bensinen..? fyller du tanken helt innan vintern...? ingen aning hur många liter min Sea Ray sväljer..

- innan du sjösätter på våren, tar du och provstartar/kör motorn då ? min mardröm är att kranen sätter i mig i vattnet och motorn vägrar starta....vad i tusans helsike gör man då...?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar försöka fylla upp tanken för att slippa kondensvatten i tanken men i min båt sitter det nu mera ett vattenseparerande filter. Därför är jag inte lika noga numera. Filtret tömmer jag enkelt på ev kondensvatten EFTER att jag provkört motorn på land innan sjösättning. Filtret sitter på bränsleledningen så det fylls ju inte med kondensvattnet förrän man statrar mtorn och låter den gå en stund.

Provkör alltid motorn innan sjösättning. Allting blir ju enklare om motorn går som den ska när man sjösatt. Dessutom är det enklare att laga fel på land i närheten av bilen.

En viktig sak att hålla koll på när man är båtägare är impellern. Glöm inte att byta den med max 3 års intervaller och köp en av bra kvalitet. Går impellern sönder överhettas motorn och stora skador kan inträffa. Byt den om du just köpt båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa tipset är att lära sig att göra jobbet själv, du sparar många sköna slantar varje år. Jag tog in offert i år och fick priset 6 000 kr, gjorde jobbet själv och det gick på 2 000 kr.

Min procedur är som följer (färskvattenskyld motor)

1) Med båten i sjön, varmkör så att olja blir varm. Pumpa upp oljan genom oljestickan. Ta bort oljefiltret och ersätt med ett nytt, smörj packningen innan med lite olja. 

2) Ta upp båten och byt bränslefilter, finns det ett bränslefitler med vattenavskiljare, töm ut kondensvattnet.

3) Varmkör motorn med färskvatten, töm därefter värmeväxlaren och ev. limporna. På vissa motorer finns en speciell anslutning, koppla annars in på sjövattenintaget en slang, och kör tills termostaten öppnar sig.

4) Kolla impellern, är det inte bytt senaste 3 år = byt!!

5) Nu är det dags att konservera motorn mot frostskador, blanda en hink med 50% glykol och 50% vatten, kör igenom tills det kommer ut glykolblandning från drevet, fortsätt så att blandningen kommer åt överallt. Töm inte ut blandningen, skyddar motorn mot frost och rost!!

6) Kolla oljan i drevet. Detta är viktigt så att det inte kommit in vatten, då finns frysrisk. Oljan i drevet töms via en oljeplugg i botten, fyll på via påfyllnadshålet alt. via bottenplugget med en pump om byte krävs.

Klart!

Såklart kan man fetta in diverse nipplar, hälla konserveringsolja i förgasarna m m. Men är du rädd om motorn och drevet räcker det jag beskrivit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...