Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
dynaflux

Hydraulisk lyft till VP med 100-drev

Rekommendera Poster

Jag har en Volvop Penta 115/100 med hydraulisk lyft som inte fungerar. Motorn snurrar och det är rikligt med olja i behållaren men inget rör sig. Var är det troligast fel på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Gå in på min sjöbod och läs inläggen som handlar om drevlyft, det kan kanske vara till någon hjälp. Jag har ännu inte fixat mitt eget men måste göra det tills nästa säsong. Lycka till å delge gärna mig om du hittar felet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ge mig i kast med det i veckan. Meddelar om jag hittar felet. Har du samma symptom (elmotorn går men inget rör sig)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt drevlyft läcker olja från cylindern, så jag måste montera av detta och försöka packa om. I ditt fall är det kanske dåliga kontakter från manöverpanelen, prova med 5:56, det hjälper mot det mesta. Prova även att knacka lätt på cylindern, kanske den fastnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan inte vara manöverpanelen; elmotorn snurrar. Har en känsla av att cylindern behöver nya packningar. Har du koll på hur man renoverar den? Finns det delar att få tag i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Nej, jag har inte lyckats få tag i någon som har reservdelar till drevlyftet. Det är troligtvis för gammalt, men prova att plocka av det och be någon firma som pysslar med hydraulik att titta på det. Har du kollat så att det kommer olja från slangen som leder fram till kolven?

Blir det för kostsamt så kommer jag att montera bort hydrauliken, det är ju inte så ofta man har behov av att använda det ändå. Blir till att tippa drevet manuellt istället. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...