Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
andreas86a

någon som kan?

Rekommendera Poster

hej!försöker få min mercrusier 260 att gå bra!

har tagit komp test som visade bra.

har bytt stift tändkablar rotor,sensor,fördelar lock men motorn vill inte varva mer än 3000 varv.

någon som har något mer förslag? mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat tändpunkten o ffa att den slår ut som den ska med ökat varv? O mat får hon som hon ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inget om just mercrusier 260, men om det är en äldre motor, finns även brytare, kondensator och en tändinställning att ta hänsyn till. 

Nu ska jag inte föregå experterna på moderna motorer men annars är det ... hmmm, var det .. när det begav sej ... helt klart så att en felställd tändning kunde ge exakt de symtomen. 

Men, hur - när - varför ... uppstod problemet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan var lite av varje har har du två möjligheter,  förgasarens andra steg öppnar inte eller förtändningen rostat fast. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är lätt startad och går rent och fint. Den har gått så här sedan jag köpte den. Okey, hur kollar man tändningen och ffa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, ffa var en förkortning för framförallt. Det jag menar är att du ska kolla att grundinställningen på tändpunkten är rätt och framförallt att den ökar på förtändningen med ökat varvtal. Ökas inte förtändningen kan man få de symptom du beskriver. Kollen gör du med en tändinställningslampa och de rätta värdena och hur man gör hittar du i servicemaualen. Har du ingen servicemanual så skaffa en, helst en orginal, i princip en förutsättning om du ska kunna meka med din motor själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen! har vart nere vid båten i helgen och bytt bränsle filer samt bytt till en mindre propeller och båten varvar nu 3600 varv,så har blivit lite skilland men det konstiga är att farten bara är ca 14-16 knop i full gasoch just nu 3600 varv.men har köpt en verkstadshandbok så ska ner i veckan och kolla tändningen.

har även kollat på förgasaren lite grann vet inte vad det är för nån men den e dubbelportad och framför dom stora spjällen som öppnar när man gasar sitter det nåt annat spjäll med nån fjäder som inte orkar öppna dom,men om man öppnar dom manuellt när man kör båten så börjar den bluddra och vill stanna,kan det va nåt som är fel där?mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag får inte upp varvet mer om man gasar själv vid förgasaren,det blir samma som att gasa från reglaget,har dock inte testat att koppla ur reglaget,men blir det inte samma princip att gasa manuellet?för man ser att gasspjällen öppnar fullt iaf,mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det blir samma effekt. Jag frågade bara om du gjort det ena eller det andra för att slippa fråga två gånger.smiley

Då kan vi i alla fall utesluta drivlinan efter motorn så propellerbytet kanske inte var nödvändigt. Då återstår bara tre saker: bränsle, tändning och komp. Kompet hade du testat så då är det problem med antingen tändningen eller bränsletillförseln.

Har du testat att koppla på en separat tank? Dvs om du har fast tank i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men när jag gick ner från 17 till 15 piches eller hur det stavas:P så ökade båten ca 600 varv. och motorn gick då inte lika tungt,kan tillägga att båten är en sea ray 260:).

nej har bara bytt bränslefilter men det gamla såg rent och fint ut,men dock när man lyfter bort flamskyddet ovanpå förgasarn så ser det rätt svart och geggit ut i förgasaren,så kanske en förgasar rengöring kan hjälpa?eller är det tändningen trots allt?märkliga är att innan propeller bytet så ville inte motorn gå över 3000 varv och då gjorde den 12 knop:(..så känns ändå som den borde gå snabbare än 12 knop på dom varvtalen,iaf komma upp i planing?=)mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt lätt det här med varvtal och propellerstigning kontra fart. Om vi börjar med det så behöver det inte vara konstigt att båten bara gör 12 knop vid 3000 rpm. När en båt med planande skrov inte planar så är motståndet vädigt stort så en stor del av propellerns kraft går till spillo som sk slipström. Det är vatten som rör sig snabbar bakåt än vad omgivande vatten gör. När båten kommer upp i planing så minskar motståndet radikalt vilket för att man kan dra ned varvtalet utan att farten minskar. Mao så kan 3000 rpm ge dig 20 knop vid planing men endast 12 knop under planingströskeln i samma båt. Det går inte att föra över samma teori som till exempel en moppe utan växel eftersom drivlinan inte har några direkta förluster att tala om.

Jag tycker du ska testa med en separat tank för att utesluta att det är något vajsning med bränsleledningarna. Du kan dra av slangen från bränslefiltret och sätta på en koppling för en vanlig utombordartank.

Om det är svart och geggigt i insugskanalen på förgasaren så skadar det givetvis inte att göra en fullständig rengöring. Sen bör man ta reda på varför det blivit svart och geggigt. Antingen är förgasaren inte rengjord på väldigt länge eller så är något fel. Vevhusventilationen går ju tillbaka till flamskyddet så det kanske är för högt tryck under kamkåporna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom gamla stiften va lite svarta men dom hade nog suttit väldigt länge då några av dom gick av när vi skruva ur dom.så antar att förgasaren heller aldrig e rengjort.dom nya stiften har jag inte kollat,men har bara testkört båten efter varje ny del som bytts,så har inte kört så jätte mycket=)

okej men hur kopplar man in en extern tank?för det går ju en slang från soppatanken ner till bensinpumpen sen därifårn går det nåt rör som går ner någonstans,menar du då att jag ska koppla slangen från tanken direkt via en annan tank?är inte alls haj på det här med motorer,men man lär sig varje dag=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte slangen från tanken till filtret och sedan en slang till soppapumpen? I så fall kopplar du loss den slang som går från filtret till pumpen och kopplar på tanken där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska man ha klart för sig att en Merc 260 i en SeaRay 260 är i underkant effektmässigt   båten blir skitseg upp i plan.

Hur är drevet trimmat för jag förmodar att det är ett  AlfaOne. Det måste vara maximalt intrimmat vid start tills båten kommer över planingströskeln.

Finns det trimplan så ta hjälp av dessa tills båten segar sig över tröskeln.

Är inte motorn i gott skick så har du problem med att få båten att plana.

En sak att kolla, sitter tändkablarna rätt, för du verkar inte haft båten så länge?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tar jag inte helt fel sitter det et bränslefilter i pumpen, detta är bara och tvätta rent om det är smutsigtcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!har bytt tändkablarna och satt dom som dom satt från början,men enligt service boken ska dom vara på ett annat sätt,men när vi koppla enligt det schemat så ville den inte inte ens tända.

har gjort rent filterna men dom såg väldigt rena ut.

det går en slang från tanken till filtret,sen från filtret går det ett rör till pumpen,och från pumpen ett rör som e gängat på förgasaren.sitter även någon slags genomskinlig slang på soppa pumpen som verkar ha suttit någonstans men vi hittar inte vart,den når inte ända fram till förgasaren iaf,saknas nån dm. mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror..på..en..förgasarrenovering..för..de..måste..du..iallafall..gör..! Helt..klart..en..bra..börgan..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du koppla på reservtanken innan filtret. Dra loss slangen som kommer från fasta tanken och kör på en slang från en extradunk. Genom att göra detta kan du utesluta att det är något mellan den fasta tanken och filtret som blockerar bränslet.

 

Jag har också en genomskinlig slang som går till soppapumpen. Min är dock så lång att den når till förgasaren...tror att det är en returledning om det skulle flöda över.

Du har inte berättat något om båtens historia annat än att den gått som den gör sen du köpte den. Vet du något om tidigare ägare, hur motorn servats, när det varvade ut som den ska senast etc? Det kan ju vara så att du köpt en båt vars förra ägare var en riktig klåpare som inte visste vad han höll på med. Jag tänker på den genomskinliga slangen...den kanske spruckit någon gång och att förra ägaren helt enkelt bara kapade av en dm och lät den hänga. Om det är så kan det vara en hel del andra grejer där han gjort knepiga speciallösningar...har sett mycket sånt. Man kan ganska snabbt se ifall det är någon med koll som fixat eller om man riskerar att få göra om allt själv: Gör om, gör rätt som befälen sa i lumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade liknande problem med min Mercruiser 5,7.. hos mig var det tändning samt renovering av förgasare som behövdes fixas o trixas lite med.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...