Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Funkis

min varning för dåliga batteripolskor / kabelskor...

Rekommendera Poster

Tänkte varna lite. För att billiga kabelskor till batterier kan gå tvärt av!

Åkte nämligen med en kompis i somras, styrpulpetare modell vanlig, ca 25 knop, vind 5 m/s. Inte speciellt svåra förhållanden, smult vatten, solen skiner.... sommar... ni vet?

Plötsligt så släcks hans plotter, några lampor blinkar. Vi drar ner. Hör hur det knasar från batterierna. Öppnar luckan och.... där ligger en lös kabel!  Två batterikablar till extrabatteriet är ihop och gnistrar lite! Luktar bränt något. Vi ser snabbt att en kabelsko mot en batteripol på ett av de två förbrukarna har gått av, tvärt av. Lätt att åtgärda där i båten, ett buntband fäster upp den - så är den elektriska faran över?

Men hur kan det här hända? Vi kollar själva kabelskon. Väldigt tunnt material, gått av på smalaste stället. Jaha? Sådant kan ju hända? Eller?

Rekommenderar min polare att byta till ordentliga polskor, gärna skyllermarks nivå.... typ.

När vi tar en öl nu i helgen så får jag de andra utbytta kabelskorna i handen. En till sönder!
Den gick av hur lätt som helst när jag provdrog

Jag och ett vittne till provar de två återstående hela polskorna. Med bara lite kraft så går de av!

Inte bra. En klar säkerhetsrisk anser jag.
Min kompis kommenterar vad Knotan som är en känd båttillbehörsexpert i en affär skrivit vid något tillfälle. Typ att jag vill inte sälja de här men måste för båtägarna efterfrågar lågt pris?

Vi som sitter där tror inte alls det. Båtägare vill nog betala lite mer för känslig utrustning? Min kompis som inte är världsbäst på metallurgi har köpt dessa polskor  på Bryggan, hade frågat vad det var för skillnad mot de som är dyrare och fått svar att för hans lilla båt dög de enkla och billiga. 

De har suttit där i ett drygt år. Sedan gick en av alltså?

Jag tog i förrgår med mig en av de söndriga polskorna i sin originalpåse, med beteckning och pris. Gick till Bryggan i Sickla. Berättade storyn. Vet inte riktigt vad jag förväntat mig faktiskt.
Att man beklagar och lovar att inte sälja sådana? Naivt kanske. Eller bjuder på lite kabel ( den var lite bränd i änden! ) Nix...

Och man säljer den här polskon fortfarande,  av ca 8 stänger så hänger det samma jäkla billiga modell på hälften, finns en stång med en kraftigare modell och en modell finns som verkar motsvarande Skyllermarks, den ser bra ut.

Det som hände, fakta, var att jag hör att säljaren sa att just detta hände sådant ibland, att den går av. Att han själv aldrig rekommenderade de billigaste polskorna. Att skillnaden i pris bara var från ca knappt 20:- st upp till drygt ca 50:- styck. Att man alltid borde ha den kraftiga sorten.

Jaha? När jag säger att jag INTE vill ha en ny av exakt samma sort i utbyte - och vi har redan installerat nya och kralligare polskor i båten så säger han lite nonchalant

Okej, men grabba en kapokkudde på vägen ut som kompensation då?
VA?
En sådan där båtkudde alltså. Om du vill. Du behöver inte om du inte vill

Sammanfattning.

Ja... jag själv tycker nog att polskor och bottengenomföringar tillhör de absolut viktigaste säkerhetsgrejorna på en båt. Kanske lanternalampa också, på natten?
Att bra båttillbehörsaffärer har sådana av riktigt dålig kvalitet är skamligt och fräckt.
För konsekvens när en sådan fallerar är mycket större än om kudde går sönder. Typ...

BYT alla era tunna skämmiga polskor säger jag. Och be affärerna slänga bort sina?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att bli tjatig- man får (oftast) vad man betalar för.

Köper heller aldrig något billigt som har med säkerheten ombord att göra.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar alltså att eftersom båtprylar kostar extra mycket i sverige så är de extra hög kvalitet här :-). 

Problemet med marinor är att de ibland säljer skit dyrt. Då måste det alltså vara bra skit :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ingen som sagt att man måste köpa från båttillbehörsaffärer...eller ens från Sverige?! wink Jag har som rutin att alltid kolla utomlands innan jag går till lokala båttillbehörsaffären, speciellt nu när kronan är så stark!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag påstår inte att så var fallet just här, men ett vanligt problem är att polskor dras åt för kung och fosterland. Jag har sett åtskilliga exempel där skruvarna på batteripolskor fått midja eller dragits av och batteripoler som deformerats p.g.a. för högt åtdragningsmoment. 
Batteripolskor tillåter en viss relaxation och återfjädrar vanligtvis men har åtdragningsmomentet varit för högt finns det risk för en brottanvisning som senare leder till avbrott.

Men jag håller med trådskaparen, det finns många riktigt dåliga batteripolskor på marknaden eller väldigt få bra. Allt beroende på hur man ser det...

Batteripolskor är även ett knepigt område då det finns ett lagkrav som förbjuder bl.a. personbilsindustrin att använda batteripolskor som innehåller bly. Eftersom batteripoler består av bly är det önskvärt att även polskon är pläterad med bly för att bl.a. slippa galvaniska strömmar. Det kan ju tyckas vara overkill att förbjuda 1-2g bly i en polsko när det finns flera kilo bly i batteriet... Kanske lite off topic men jag kunde inte låta bli och sannolikheten att någon moderator kommer med pekpinnen verkar ju iaf va litenwink.

Nu när jag ändå har trampat lite off topic och det tidigare har nämnts båttillbehörsaffär kan jag passa på att gå hela vägen.
Jag besökte tre båttillbehörsbutiker i den spanska kuststaden Motril tidigare i veckan och jag saknade verkligen butikerna här hemma, trotts att de alla har ungefär samma sortiment. För till skillnad från butikerna i Spanien så har de här hemma iaf saker att sälja.
Spanjorerna verkar vara nöjda med att enbart kunna köpa ankare, fendrar, tampar, begagnade skeppsventiler och fiskedrag i sina båttillbehörsbutiker som inte är större än en normal frisersalong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fortsätter lite OT och säger bara: UK and The States!! Hittar man inte det man vill ha där så  finns det inte!! En hel del sidor har dessutom fri frakt, trots att det ska skickas till Sverige, så då är det ju inte värre än att be kompisen i Skåne handla och skicka till en. Dock finns det en hel del undantag. Jag kollade efter en kylvattentempgivare på en site i USA. Givaren kostade $8 och frakten var drygt $200!! surprise Så det gäller att man kollar innan man trycker på Order-knappen!

Senast ändrad av Flintstone | 08 september 2011 | 23:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske inte såg min brasklapp oftast i inlägget för visst händer det att en billig pryl är väl så bra som en dyrare inom ett givet användningsområde.

Att saker skulle vara billigare att köpa från ex. vis USA mot här i Sverige har ju inget med saken att göra då alla konkurerar på sin marknad och med just sina förutsättningar- det finns säkert billigt skit även i USA men som då även där kostar betydligt mindre än motsvarande kvalitetsprodukt.

Sedan hurvida grossister och andra fördyrande mellanhänder gör priserna här i Sverige onödigt

höga är en annan disskusion.

Roger

Edit. rättat stavfel

Senast ändrad av PCP-Roger | 09 september 2011 | 09:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla synpunkter!

Som trådskapare så tror jag att min frustration kommer av att jag nog, omedvetet, antagit att seriösa och proffsiga båttillbehörsaffärer inte skulle ta in produkter ( som är säkerhetskritiska ) och som man redan VET är tveksamma ur säkerhets- och hållbarhetssynpunkt.

Det kan tyckas vara en liten grej med en batteripolsko. Men kolla själv nästa gång när du är i en affär. De billiga grejor jag talar om har en MARKANT mindre godstjocklek.

Visst, alla jagar bra priser. Jag också.... men min point är att några batteripolskor inte kommer att spräcka min budget - även om de är 50:- dyrare per styck. Inte heller en svindyr bordsgenomföring som kostar mig 500:- mer än det billigare alternativet. Ty jag byter bara vart 15-20 år eller så...   Jag talar alltså bara om ett fåtal produkter här, som är viktigare än andra.

Jag hade alltså fått för mig att proffs hade en egen kvalitetskänsla och inte bara säljer grejerna.

För jag tycker själv att en batteripolsko inte är en produkt där en affär måste ta in fyra olika märken för att tillfredställa olika kundsegment, speciellt om de själva säger att de inte kan rekommendera den billigaste pga att de fått höra att de går sönder. Oseriöst tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer helt med detta.

Summasumarum- jaga gärna låga priser men inte på bekostnad av kvaliten på säkerhetskritiska

produkter. En kvalitets-pryl är en kvalitets-pryl oavsett om den är köpt här i Sverige för xxx SEK eller för xx USD från staterna

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 09 september 2011 | 14:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja fast en brusten polsko med påföljande gnistbildning är eg rätt allvarligt! Antingen riskerar man att få brand direkt p ga själv gnistbildningen (här hade avsäkrat system varit bäst) eller att gnisbildningen tänt på ev läckande bränsle och exploderat.... Det ena värre än det andra men bägge katastrofer.

På min senaste båt som inköptes i våras så satt det endast röda och blå snabbkopplingar. Ser snyggt ut men är bara skit. Dels så kan dom hoppa loss men så ger dom usel kontakt. Jag bytte genast ut dom som satt på förbrukningsbatterier till kvalitetspolskor och fick en höjning av spänningen vid batteriet vid laddning med 0,9 volt. I vinter så blir allt ombyggt.

Senast ändrad av sdk780 | 09 september 2011 | 14:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...