Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
2HOT4U

Luft i växelhus?

Rekommendera Poster

Kugghjulen får ingen smörjning eller kylning och skär ihop. Inte direkt men nog ganska fort, typ nån timme-timmars körning.

Lite luft måste finnas högst upp för att oljan ska kunna expandera när den blir varm, men definitvt måste alla rörliga delar vara täckta. Oljan både smörjer och transporterar värmen till metallen i omslutningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

menar du att lite luft skulle döda motorn direkt??

så det är kört om man pumpar i 9dl när det ska vara 10dl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar frågan som att det skulle vara onormalt lite olja i växelhuset, mest fyllt med luft när man tittar efter så att några kugghjul går i luften.

Att ha i 9 ist f 10 dl beror på , är man säker på att alla kuggar är täckta är det väl OK?

Med tanke på kostnaden för ett växelhaveri så skulle jag bekväma mig med att hälla i tillräckligt mycket olja och inte rycka på axlarna om det fattas lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljan i botten av växelhuset följer med drivaxeln uppåt när den roterar. På så sätt når oljan upp till axiallagret som sitter uppe vid vattenpumpen (impellern).

Skulle inte tro att det spelar någon större roll om du har 8, 9 eller 10 dl olja i växelhuset..

Fö räcker en tunn oljefilm om några hundradels mm för att smörja och hindra att ett lager/drev från att skära.

Är det värme som skall transporteras bort, är det en helt annan sak!

Har f.ö kört en hel säsong med kanske 1dl olja i växelhuset och rejält med vatten.

Det funkade det också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...