2HOT4U 3 Postad 7 September , 2011 vad händer om det är luft i växelhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 September , 2011 Kugghjulen får ingen smörjning eller kylning och skär ihop. Inte direkt men nog ganska fort, typ nån timme-timmars körning. Lite luft måste finnas högst upp för att oljan ska kunna expandera när den blir varm, men definitvt måste alla rörliga delar vara täckta. Oljan både smörjer och transporterar värmen till metallen i omslutningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 8 September , 2011 menar du att lite luft skulle döda motorn direkt?? så det är kört om man pumpar i 9dl när det ska vara 10dl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 September , 2011 Jag fattar frågan som att det skulle vara onormalt lite olja i växelhuset, mest fyllt med luft när man tittar efter så att några kugghjul går i luften. Att ha i 9 ist f 10 dl beror på , är man säker på att alla kuggar är täckta är det väl OK? Med tanke på kostnaden för ett växelhaveri så skulle jag bekväma mig med att hälla i tillräckligt mycket olja och inte rycka på axlarna om det fattas lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbak 0 Postad 8 September , 2011 Oljan i botten av växelhuset följer med drivaxeln uppåt när den roterar. På så sätt når oljan upp till axiallagret som sitter uppe vid vattenpumpen (impellern). Skulle inte tro att det spelar någon större roll om du har 8, 9 eller 10 dl olja i växelhuset.. Fö räcker en tunn oljefilm om några hundradels mm för att smörja och hindra att ett lager/drev från att skära. Är det värme som skall transporteras bort, är det en helt annan sak! Har f.ö kört en hel säsong med kanske 1dl olja i växelhuset och rejält med vatten. Det funkade det också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser