Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Rock_FrassE

Behöver jag ändra något på min trailer?

Rekommendera Poster

Hej

Det är så att jag har bytt båt från en Flipper 510Ht till en Ryds 570 DC men har min lilla trailer kvar för upp/ nedtagning. Fraktar båten ca 5km på trailern på våren och 5km på hösten.

Det jag undrar är om jag behöver mer stödhjul eller liknande till trailern.

 

post-28021-1394236818,509_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där tralern ser ut att vara i klenaste och kortaste laget. Rekomenderar att du köper en annan trailer. Vet inte vad en sådan väger men skulle åtminstone ha en trailer som tar 1000kg  och upp till 6m båt och det ser inte din ut att klara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din trailer liknar min Laxå trailer och på min står det max 600kg, vilket nästan är vad min båt och motor väger tillsammans. Min båt är 5,35m. Jag tror din trailer är godkänd för något liknande så en Ryds 570 med säg en 90hk blir nog alldeles för tungt och rangligt.



Senast ändrad av Rolle85 | 07 september 2011 | 08:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tvekan håller ramen att köra 5 km två gånger om året i sakta mak.

Vad som du ska kolla är hjullager så dom är i fint skick.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar känna på hjul lagren varje gång jag ska iväg med kärran. Så att det inte har blivit något glapp eller liknande.

Det är en Fogelsta med maxlast 750kg. Så det blir ju ett par kg överlast. Tänkte mest på hur båten klarar av trycket från 2 hjul ibak under på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom hjulen ska inte ha något tryck från båten, båtens vikt ska vila på kölrullarna, hjulen bak ska bara stödja skrovet så att det inte välter på trailern.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon. Tackar. Då vet jag. Blir ev att köpa en till kölrulle då jag kommer flytta fram vincen så pass mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att båten står ostadigare ju längre bak stödrullarna hamnar under båten.

Mitt tips:

En till kölrule fram.

Flytta fram vinschen och främre bogstödet så hela kölen ryms på båtvagnen. Mest tyngd hänger väl på akterspegeln.

Komplettera också båtvagnen med ett till sidostöd (liknande det som sitter bak) mitt på vagnen eller lite längre fram för sidostabilitetens skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vinschen/bogstödets läge på ramen regelerar du kultrycket, ha inte för högt kultryck/båten för långt fram, då nästan alla bilar nu är framhjulsdrivna, då lyfter framhjulen och bilen slirar lättare,

Prova dig fram vad den optimala platsen för vinschtornet är.

Kan för övrigt nämna att jag kollade när en mindre båt togs upp på en trailer, jag fick höra ett knastrande ljud och stoppade båtägaren, stödhjulen var förhögt justerade så att hela båtens tyngd låg på stödhjulen, inget på kölrullarna. Båten hade fått två paralella sprickor i skrovet, med läckage som följd.

Extra stödhjul tycker jag inte behövs, men använd spännband var ni gör!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man drar inte upp båtar med framhjulsdrivna bilar. Inte heller på plan mark.

Med hänsyn till båten bör hela båten vila på båtvagnen. En utstickande akter som hänger med motorns tyngd är inte att rekomendera en hel vinter. Med hela båten på vagnen blir kultrycket vad det blir.

En lättare sidolutning av båtvagnen kan med lätthet få båten att tippa av vagnen med endast de bakre sidostöden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att 95% av alla småbåtar (dit räknar jag trådskaparens båt) dras upp av framhjulsdrivna bilar.

Nu pratar du om pallning! Det har trådskaparen inte frågat efter, men som allmän info. är det bra.

Om du läste vad jag skrev hade du observerat att jag skrev använd spännband, en ordentligt surrad båt tippar inte av trailern.

Men om man som jag sett senast idag med båten endast fäst i vinschbandet så hjälper det inte med hur många stödhjul som helst båten kommer att glida av i första kurva/rondell som tas i lite förhög hastighet.

Jag anser att ett korekt kultryck är helt avgörande för köregenskaperna med båttrailer, oberoende om man har en framhjulsdriven bil eller något annat fordon framför.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he Kollade på dina bilder, du lever som du lär ser jag.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För din information så drar jag min båt efter ett fyrhjulsdrivet fordon. Båtvagnen min har flera sidostöttor och båten vilar på hela vagnen precis som jag gett tips om.

Var det något mer du undrade?

Ha, ha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...