Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
andersdasoft

konvertera bilmotor till båtmotor

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en peugeot 605 framhjulsdriven turbo diesle 2,1 årsmodell 93  som nu växellådan har rasat på.Och bilen kommer antagligen inte gå igenom nästa besigtning,så de är ingen ide att säja den.Men motorn är i fint skick och jag undrar om de är dyra kostnader att konvertaer motorn till en båtmotor och tjärna en slant på de? och om de är svårt att konvertera en sådan bilmotor till båtmotor? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG! att konvertera en 20 år gammal bilmotor kan knappast löna sig, använd sökfunktionen så kommer du att få en del tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur svårt det är beror nog mycket på om det är en motor som är etablerad som marinmotor, dvs att det finns marindelar på marknaden som passar, och även backslag eller drev som den passar till. Om det gör det så är det ändå tveksamt att satsa det på en motor som jag antar har gått långt, om nu bilen i övrigt har fullgjort sin livslängd. Visst, motorn överlever ofta bilen, men med hur mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir kanske dyrare än man tror att skaffa de delar som behövs för att konvertera motorn, om de nu finns att tillgå. Allt beror förstås också på vad man räknar med att ha båten till, om man tänker sig att uppgradera familjebåten kanske familjen inte är så sugen på att åka med en krånglande båt.. Det kommer oavsett att kosta en hel del pengar och tid, och då vill man inte heller göra om jobbet för att man utgick från en redan sliten motor. Om det mer är ett kul projekt är det förstås en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...