Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
jmahler

AQ145 - Vad är felet?

Rekommendera Poster

Häromdagen när jag var ute och åkte slutade motorn plötsligt att fungera. Efter lite felsökning konstaterade jag att bränslefiltret (vattenavskiljaren) som sitter mellan tanken och motorn var helt torr. Likaså bensinslangen från filtret till motorn. Motorn suger alltså inte någon bensin längre.

Först trodde jag att det var bränslepumpen som gått sönder men efter att ha bytt den konstaterar jag att problemet kvarstår. 

Jag har kollat och blåst igenom alla slangar från bränsletanken till motorn. Det är alltså inte något stopp i dem. Det är inte heller något stopp i tillflödet från tanken då jag kan blåsa luft in i tanken genom slangen som är fäst i tanken.

Vad är felet? Varför har motorn slutat att suga bensin?

Tacksam för svar.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den suger förmodligen luft någonstans, luft är lättare att suga än bensin.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Ja, det bubblar i tanken när jag blåser luft i slangen.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och suger jag i slangen som går från tanken till filtret så kommer det bensin i slangen. Så det är fullt flöde i den alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå!

Du har orginal en mekanisk bensinpump på bb-sida av motorn. Har du plockat loss den och provat att den suger? Hur du gör? Sätt ett finger mot insidan och pumpa på axeln som sticker ut. Får du inget vacuum så plocka isär pumpen genom att lossa den lilla skruven som sitter på toppen av pumpen, lossa/knacka försiktigt på aluminiumkupolen så har du loss överdelen. Det du nu kommer att se är en packning, backventil och en sil. Ifall det sitter en massa skit över backventilen så kan inte pumpen suga. Så gör rent och återmontera. mvh/Nitro

oj jag glömde skriva, efter hopmonteringen, testa så att pumpen suger (enligt ovan) och suger den återmontera...

Senast ändrad av Nitro | 07 september 2011 | 08:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådskaparen skrev att han bytt pumpen, då måste man fråga var det tii en ny, eller en beg.?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om du har bytt pumpen, och det fortfarande inte fungerar så måste det vara luftläck i någon slang. dvs den suger luft istället för bensin, min gissning är isåfall att läckaget finns relativt nära pumpen.

En bra ide är ju att testa med att hålla fingret nära pumpen och pumpa för hand. sedan flytta fingret längre bort i kedjan till du känner att vacuumet upphör.

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om bränsle avskiljaren är tom har väl det soppan sugits bort?

Eller har den stått så länge så att det dunstar. Luftläcka före avskiljaren kanske? Farligt?!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...