fbouvin 0 Postad 6 September , 2011 Har en chaparral med omc motor v8 ,den stannar på låga varv och när man växlar,går bra på tomgång, Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 6 September , 2011 Det klassiska problemet med OMC. På växelplattan på motorn sitter två microbrytare som har i uppgift att störa tändningen i samband med växling. På så vis reduceras momentet i drevet varpå växlingen går skonsammare. Därför är det viktigt att lägga i växeln (fram eller bak) med en bestämd rörelse utan att tveka. Tvekar man så växlingen går långsamt utnyttjas inte momentreduceringen lika effektivt. Hur som helst. Anledningen till att din motor stannar brukar handla om: Dålig, gammal växelwire från växelplattan ner till drevet. 1,5 m lång. Lite krånglig att byta så därför brukar den vara obytt så att säga. Om den går trögt pga. t.ex. rost eller dylikt bidrar den till en seg växling varpå microbrytarna påverkas onödigt länge och motorn stannar. Feljusterade microbrytare Microbrytarna ska vara justerade så de påverkas precis just när du växlar och ingenting övrig tid. Lätt att justera. Detta var de vanliga felen man kan läsa om på nätet. Min gjorde precis som din men på min var cirkulationspumpen helt slut så motorn fick bara kylvatten från impellern i drevet. Därför därför gick den bra i hög fart men efter ca. 1 h körning när jag skulle parkera på låga varv dog den alltid. Detta berodde på att kullimpan som förgasaren sitter monterad på blev så varm att bensinen i förgasaren delvis förångades varpå motorn stannade. Kolla därför vattenpump, impeller, microbrytare och växelwire. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 23 Mars , 2012 Nu finns det en ny växelwire som löser många av problemen med alpha-drevens motorstopp (eller inte motorstopp). Alla wires hittills (original som kopior) har varit dumma att montera, då man måste snurra höljet på wiren medan den är kraftigt böjd på insidan av båten. Detta har förstört wiren samtidigt som den gått trögt och omöjliggjort en bra injustering av mikrobrytaren. Drev.se säljer den nya wiren som är helt ny konstruktion. Sviveln som ska fästa wiren i skölden är snurrbar vilket gör att man inte behöver vrida höljet vid monteringen. Innerwiren är av typ extrem-wire som är mycket exakt och mycket lättgående. Jag har inte fått reda på priset ännu men det är en klart intressant lösning för alla alpha-drev-ägare som antingen har stannat mitt i hamnen när motorn stannat eller kraschat in i kaj när den inte har stannat som den ska. På västkusten är det Göteborgs Marincenter som har den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 24 Mars , 2012 Tack för infon Paliswe sådan wire ska införskaffas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser