Gäst Madeleonten Postad 6 September , 2011 Våra kissar ska bli skeppskatter då vi skaffat större båt och nu undrar jag vad NI har för flytvästar på era djur? Vi har några flytvästar som är lite klumpiga men har skaffat en ny flytväst som vi testar. Dock är storleken på våra katter väldigt olika (mellan 3,5 och 9,5 kg) så den största katten av rasen maine coon ser ut som om han har en liten ryggsäck på sig. Känns inte så säkert haha. Ska testa en större storlek men tar gärna emot tips om hur den ska sitta, längd och så. Vore skoj att å lite input om flytvästar till husdjur, gärna speciellt katt. Bifogar bild på den minsta katten med ny flytväst. Undanber mig dock inlägg med skämt om petflaskor, frigolitbitar OD.! /Madeleonten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 6 September , 2011 Nu har jag ju inte katt.... Men förutom flytkraften så är en av de största fördelarna med en flytväst till djur är att det sitter ett handtag på ryggen som gör att man har betydligt större möjlighet att fiska upp djuret ur vattnet vilket kan vara nog så besvärligt. Gissar att en panikslagen katt är ännu värre... Om vikten på västen stämmer så har det nog inte så stor betydelse hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 6 September , 2011 Fast jag tänker mig att en nästan 10 kilos katt, som ju är väldigt mjuka i kroppen, ska halka ur om västen är för kort ifall man behöver lyfta upp honom. Eller tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 6 September , 2011 Ett bra sätt att få en passande väst är att ta med katten till en zoo-affär och prova på plats. Vi har aldrig blivit nekade att ta med våran hund in för provning. Vi valde en väst från Hurtta till våran Jack Russel och den sitter säkert och snyggt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 6 September , 2011 En annan gigantisk fördel med flyvästen är färgen! Vår svarta staffe tog ett ofrivilligt dopp utan väst i veckan och där låg man bak på badbryggan och försökte se var mellan bryggan och båten han var nånstans! Efter 10 sekunder som kändes som 10 minuter dök han upp igen så vi kunde få tag och lyfta upp honom. I lite brottig sjö är det inte kul utan flyväst om olyckan är framme! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 6 September , 2011 Kan den åka av när du lyfter så passar den inte skulle jag nog säga. Iallafall om det är en hund. Nu är ju katter lite lealösare än hundar och förmodligen lite trixigare att få att sitta kvar i en flytväst i alla lägen. Jag har som sagt inte katt. Det vore ju trist om katten med flytväst åker i och sen får du bara upp västen när du skall bärga. Då gör västen ingen nytta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Låter som en mycket otrevlig upplevelse, tur att det gick bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Tyvärr ser de flesta flytvästar ut att vara anpassade för hundar och inte katter, som ju har en mjukare och följsammare kroppskonstution. Dessutom är nästan alla för klumpiga runt halsen för en katt. Har suttit i timmar och letat flytväst på nätet för att sedan åka och klämma och känna men hittar ingen som passar klockrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Vi får väl nöja oss med att de flyter och hoppa i om de behöver bärgas (hemska tanke). Det vill säga jag gapar och gubben hoppar i ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeck700 0 Postad 7 September , 2011 Våra katter tycker inte om flytväst utan gör allt för att komma ur dom . Hittar ni någon som funkar hör gjärna av dig . På hund så tycker jag att det funkar mycket bättre , kanske beroende på att flytvästarna är gjorda för hund och inte katt. Adeck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 7 September , 2011 Den flytväst vår cocker har har två remmar under magen, Jag litar inte på det riktigt på vare sig dem eller handtaget på ryggen. Och dessutm gör det säkert ont att bli lyft i dem. Skulle hellre ha en större knäppning under magen och ett kraftigare handtag. Förra året såg jag en katt plurra i. Skepparen lyfte upp den med en stor håv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 7 September , 2011 Hej Det är i princip omöjligt att hitta en fungerande flytväst för katt. Har försökt i över 2 år. Alla verkar vara gjorda för hundar. Alla vi har provat , och det är många har bara resulterat i att katten har krånglat sig ur efter max 5 min eller så välter katten dvs man kan lika gärna låsa in katten i ruffen.. tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Vi har några flytvästar som har både kardborrknäppning längs hela magen och två spännen ovanpå. Tyvärr är de lite för klumpiga för katterna utom en som inte bryr sig alls vad hon har på sig men de sitter bra mycket bättre om man skulle behöva lyfta dem. Bifogar en bild, vet inte om det syns ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 7 September , 2011 Hej Vad är det för fabrikat o var kan jag köpa , vore väldigt glad att få veta. Som nämndes i mitt inlägg så har våra katter krånglat sig ur allt vi provat dvs typ allt som finns på marknaden. Vi har tydligen missat ngt Väldigt tacksam för svar, inte roligt att låsa in dem i ruffen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Ja det är verkligen så att det är hundar som flytvästar görs för. Här är det lite blandat, vissa katter tar sig ur västen och vissa behåller den på när vi har tränat. Sen märker jag att det är stor skillnad på kattmodell. Vi har två väldigt olika raser och det märks när vi har provat flytvästar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Den som har funkat bäst hittills är Baltic Mascot (får man skriva märken?). Vi har köpt en grön för att prova som funkar bra till de mindre katterna. Bra pris också för oss som har ett par katter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 7 September , 2011 Hej Den ser ju lovande ut o kissen ser ju ut att trivas i den Den skall vi prova , man kan ju inte bara ge upp ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Hej, om du tänker på den orangea så vet jag inte vad det är för märke Har sett den under flera olika namn. Tycker dock inte den är bra eftersom den är så klumpig och frigolitaktig. Det är bara knäppningen som är kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Den gröna är betydligt smidigare och bekvämare, ser det ut som iallafall, än den andra. Ska köpa en större storlek och se om den funkar på de större kissarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Hittade den här: http://mylittlecloset.se/product.html/hundklader-flytvast-bones-blue som ser ut att ha lika bra knäppning som vår orangea men ser smidigare ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 7 September , 2011 Hej Det var den gröna jag tänkte på. Kissen ser ju ut att ha det ganska mysigt i den .. ( fin kisse) Vi har skogskatter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 7 September , 2011 Ja hon verkar trivas bra i den och då är hon ändå rätt kinkig med sånt. När jag provade den andra så backade hon hysteriskt och ramlade omkull och hade sig. Vad roligt med fler lurvisar! Vi har maine coon och perser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser