Moggan 0 Postad 6 September , 2011 Hej Vill ha tips inför nästa år fick påväxt på propellern som drog ner fartern på snipan? finns det några tips för att slippa detta inför nästa år ??? Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 6 September , 2011 Köpte min båt på västkusten, farbrorn som sålde hade målat den rostfria propellern med svart tusch. Alltså typ sprit-pennor. Det skulle tydligen vara effektivt mot all sorts påväxning på proppen. Har inte dom problemen själv eftersom båten nu har sin hemmahamn i Vänern. Farbrorn hade båtat sedan 60-talet o verkade veta vad han pratade om, så det är väl bara att prova. det ska tydligen finnas på burk så slipper du köpa upp hela lagret med tusch-pennor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 6 September , 2011 En del har fått det att fungera med tuschpennor, medan det inte fungerar alls för andra. En segelbåt i Hinsholmskilen är så påväxt med snäckor på propellern att när den kördes gick motorns knappt runt (en MD5) och det blev mängder med snäckskal som bubblade runt akterskeppet. SXK västkustkrets håller på att samla in infomation om detta och ska sammanställa olika båtars erfarenhet av hur man kan förhindra påväxt på propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 6 September , 2011 Intressant det där med tusch mot beväxnig. Problemet är att den svarta färgen i tusch består av en blandning av olika färgämnen och det finns säkert lika många blandningar som det finns fabrikat av olika sorters tusch och tuschpennor. Vissa kanske fungerar, andra inte. Skulle vara intressant att veta vilken sorts tusch (-penna?) farbrodern använt. Kanske finns där någon ingrediens som skulle kunna användas mot beväxning, inte bara på propellrar. Ska vi starta en firma? Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gposkar 1 Postad 7 September , 2011 Någon som provat Prop sheild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 7 September , 2011 Hej tusch kanske skulle fungera! är det någon som kan bekräfta om det fungerar på västkusten? Har även hört att det används drevfärg!!! e det ett allternativ, hörde att det är aggresivt mot vissa materiell och man får passa sig för att inte måla över zinkanorden? kan det stämma. Det finns även en del som fettar in den med olja ? har det någon effekt eller e det bara hokus pokus Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 9 September , 2011 Jag använde Prop Shield förra året och det har aldrig växt så mycket! Man såg inte propellern för det var bara en enda stor snäckboll. Drevia, som sålde det då, tror jag inte säljer det mer. I år har jag haft blankpolerad propeller och har ingen zinkanod, hittills verkar det lovande, nästan ingen påväxt alls. (har propeller på axel på segelbåt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser