JimmyJ 1 Postad 6 September , 2011 Ja finns det något som heter så? Idag sitter en ögla i räcket bak och en ögla i mantåget. Mellan dessa är rep/snöre knutet för att spänna mantåget. Det är såklart fel och omständigt att spänna rätt men var får jag tag i något som passar bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 September , 2011 Nja är det fel? Jag har det så, skulle någon falla över bord så kan jag kapa snöret svårt nog att få någon over relingen nästan omöjligt över mantåget. Detta är min syn på dethela. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 6 September , 2011 Det går ju alltid att sätta dit en vanlig vajerspännare/vantspännare... men jag har oxå snören och tror inte att jag tänker byta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 September , 2011 Tunt snöre och flera varv så är det lätt att få bra spänning i mantåget. Det blir som en flerskuren talja, där varje part bidrar med sin kraft. T.ex fem varv med 5kp snörkraft ger 50 kp totalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 6 September , 2011 Jaså flera som har så. Fel var kanske fel uttryck. Det funkar ju uppenbarligen för mantåget är spänt. Men jag tycker att det ser tattigt ut med snöre lösning. Jag tänkte att det fanns en färdig spännarlösning vilket det gör. Ett litet vant funkar såklart men då får jag korta mantåget lite. Jag kör på det om jag inte hittar något annat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 September , 2011 Pelikanhake är en profsig lösning. http://hjertmans.se/index.asp?rubnr=1257&xartnr= Bild från Hjertmans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 6 September , 2011 Det är som sagt en säkerhetsfråga. Lina kniv tejpad på pushpit är en bra grej vid man-över-bord. Men estetiken kanske är viktigare? I så fall är väl vantskruv det vanligaste... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 6 September , 2011 Hoj! =) Har samma problem Mitt mantåg blir inte bra/tillräckligt spännt tycker jag. Ska nog byta översta vajern och montera en liten vantskruv. Mellersta linan monterar jag nog en dyneema. Den går att skära av om man behöver bärja någon/någt. Tycker det finns tillräckligt med utrymme för det under övre vajern. Så varför försöka baxa någon/något över? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 7 September , 2011 Jag använder en skothake m svirvel i lämpl storlek, den spänner även mantåget o har en liten ring att sätta en tamp i. Vilket underlättar fö de flesta ombord att öppna mantåget ihändelse av behov. Så köp4st en bra o billig säkerhets detalj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 8 September , 2011 Tack för tipset! Hittade såna på biltema för en liten slant! Ska köpa nån dag och montera dit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 8 September , 2011 Det enda rätta att ha som spännare på mantåget är en pelikanhake, den öppnar och spänner, snören och annat sk-t kan man då glömma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 8 September , 2011 Men jag undrar om Hjertmans typ av pelikanhake är bra, jag har inte sett den i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser