Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
robin_bockman

Eberspächer airtronic med extern givare

Rekommendera Poster

Hej, jag har bytt ut mitt minireglage mot ett digitalt, 801, nu vill jag använda det med den externa temperatur sensorn som finns med, manualen till 801 säger att man ska titta i den vanliga installationsmanualen men där finns ingen hjälp, så här ser det ut i manualen:

post-10020281-1394236818,0744_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger inte vilken värmare du har, men är det en D2, D4 eller D5 så ska följande gälla enligt svenska bruksanvisningen:

Vid bruk av extern sensor (251774890300), skall inte denna förbindelse användas (B), Pin 5. Utan den externa kännarens kablar skall kopplas direkt till grå och brun/vit.

Se bilden. Obs att den grå kablen ska kopplas bort från modulatorns kontakt (dess tempgivare) och bara sitta ansluten på den nya.

Du kan få viss hjälp även av denna manual: www.espar.com/documents/airtronic.pdf sidan 20.

Vill du ha mer utdrag ur manualen så låt mig veta.

post-10013442-1394236818,3882_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Glömde det, är en D4...

Då har jag gjort rätt ikväll tror jag, vet du om den temperatur som 801 visar är från den externa eller interna tempsensorn?

mvh,

Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två frågor till, spelar det någon roll vilken av dom två kablarna från givaren som går till grå eller brunvit, kan inte se någon notering om det...

Sen så verkar dom mixa lite med pinn 3, ibland så står det brun och ibland brun/vit, men båda verkar vara jord så det kanske inte spelar någon roll...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kvittar hur du kopplar in temperatursensorn. Det är bara ett temperaturkänsligt motstånd så det bryr sig inte om plus eller minus. Håller med om att det är lite oklart ibland om brun och brun/vit. Dock verkar de flesta beskrivningarna säga att brun/vit från värmaren kopplas till brun på modulatorn. Men både brun och brun/vit från värmaren verkar vara jord ändå...

Modulatorn kommer att visa sin egna temperatur, inte vad den externa sensorn visar. Lite dumt, men så är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...