Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
T_M_C

Motorservice höst eller vår AQAD41B/290DP

Rekommendera Poster

Hej,

(Osäker på om denna tråd kan ligga i detta forum eller i Mek/teknik eftersom det senare mer verkar vara frågor om rent mekande mer än traditionell service.)

Första båten för mig med drev så jag har lite frågor när man bör byta vad:

Oljebyte motor (höst)
Oljefilter motor (höst)
Oljebyte drev (höst)

Finfilter motor (vår)
Grovfilter motor (vår)
Luftfilter motor (vår)
Vevhusventilationsfilter (vår)

Drevservice (vet inte riktigt vad detta omfattar?), vad är att föredra höst eller vår?
Jag har förstått att man varje år bör ta av propellrarna för att dessa inte skall sätta sig väl hårt på axlarna - korrekt? (Självklart vettigt ur stöldsynpunkt också, ser dock att i princip alla i vår klubb låter dreven sitta på så länge det rör sig om så pass gamla drev som vårt 290.)

Impeller byter jag vart annat år vilket sker på våren.
Kylarvätska, måste denna bytas helt eller räcker det att man fyller på rätt blandning till rätt nivå?

Har säkert glömt något, tips mottages tacksamt!


//TMC



Senast ändrad av T_M_C | 06 september 2011 | 11:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma motor och drev som du.

Jag byter olja filter i motorn på hösten.

Luft-och bränslefilter byter jag ibland på hösten men det kan även bli på våren, vevhusvent.filtret byter jag kanske vart 3-e eller 4-e år (ganska dyrt ).

Impellern plockar jag ut varje höst -brukar  byta vartannat år om den inte ser skadad ut.

Vad gäller drevet så byter jag olja på hösten(får då samtidigt en indikation på ev. vatteninträngning) och trycker i fett i nipplarna-sitter 2 st på gaffeln och 1 på insidan av skölden vid styrtappen. Knutbälgen byter jag vartannat år, avgasbälgen som inte är så kritisk brukar få hänga med längre-om den inte är skadad förstås.

Anoderna på drevet brukar jag byta varje år vare sig det behövs eller inte.

Brukar plocka av drevet varje höst då jag tycker det då är lättare att konservera motorn utan drevet på och samtidigt motioneras ju alla bultar mm. i upphängningen. Också lättare att inspektera bälgar m.m. med drevet borttaget.

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Roger!

Fråga; är det vettigt att plocka avdrevet utan vettig drevkärra - känns ju spontant otympligt att hantera när man väl släpper på infästningsbultarna? Vinterförvaringen/transport av det kan väl inte läggas hur som helst heller kan jag tänka?

Hur gör du med kylarvätskan, jag har något något låg nivå i motorn nu - tappar man ur allt blir det väl ett evigt söl eller kan man suga upp det och sedan fylla på igen i locket på ovansidan?

 

//TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...