Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
cruzito

Crescent 465 trader vs Ryds 480 rsi

Rekommendera Poster

Tjena!

Går i tankarna på att uppgradera mig en aning.

Mina val är Crescent trader 465 eller Ryds 480 rsi.

Det jag ska använda båten till är till 90% fiske på Östersjön (ingen trolling). Pilkande och fiske i vikar och skär.

Vill gärna ha lite tips, för- och nackdelar på de bägge modellerna.

Tacksam för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört dom? Tycker generellt att styrpulpetare med planande roddbåtsskrov som dessa har hopplösa sjöegenskaper men smaken är ju som baken. Förrädiska skärningstendenser i medsjö, smällande blöt gång o försöker man trimma dom brukar de svara med att börja galoppera istället. Försök o prova t ex en Yamarin 490, Askeladden 505 eller Ryds 478 som har riktiga V-bottnar o jämför innan du slår till på den här typen av båt är mitt tips..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog duger 465 och 480 rsi till pilkande och fiskande i vikar och skär. Du kan ju ändå inte fiska då det är höga vågor och kraftiga vindar.

Jag har själv en i ungefär samma storlek en Sandström 495 Basic med rorkult. Bra pris och höga fribord räcker för fiske på Ålands hav också. Obs blåser det upp så kan man ändå inte pilka för man når inte ner till botten.

När det gäller fiska i vikar och skär så är man någorlunda skyddad där men det är bra att ha en båt som tål lite sjögång över fjärdarna på dit och hemvägen.

Har en annan (bilden) en Seanymph 16M också, men den har lägre fribord så då har jag fått välja mer skyddade vägar vid höga vågor och vind än jag behöver med Sandströmaren.

Jag vill inte ha styrpulpet för den är mest i vägen för fisket. Och då slipper jag en massa wirar som bara krånglar efter några år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen.

Har funderat på en sandström 495 också fast i classic utförandet då det är bättre stuvningsmöjligheter. Eller?

Blåser det allt för mkt så är det ingen idé att vara ute på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt båda båtarna du föreslår, och jag skulle absolut valt Crescent 465. Tycker den verkar mer praktisk och mer lättdriven. Perfekt båt för dina syften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som att man får mera plats över i en crescent än vad man får i en ryds.

Har nu även snöat in mig på en Ideal 470 eller 530, Någon som har några erfarenheter på dom modellerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provsatte en crescent 465i sjön. Bra fribord, men lite vinglig i sidled. Fast det hade nog dugit.

Sandström 495 basic är en stor balja med stort golv att lasta prylar och stadig så den blev det.

Sandströn classic har självläns. Det betyder alltid mindre innerutrymme. och tyngre båt till samma längd. Jag har länspump istället till min basic och det funkar bra.

Som alltid är det kompromisser.  Köp den som du gillar bäst. Jag har åkt mycket ryds 480 och den duger med.

Men Sandström basic med rorkult är 495 lång och lastar mest och är billig. Kom ihåg att mycket V botten ger mindre stötar i vågorna, men drar mer bensin. Kompromiss där med.

Jag klarar mig på 0,5 l /dm med 30 Hkr 2 taktare

.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...