SeaMaster560wa 23 Postad 5 September , 2011 Hej! Har precis köpt mig en SeaMaster 560 wa med Evinrude E tec 90 hk modellår 2011. Enligt alla sidor jag har kollat på så verkar det som att det enda man ska göra de första 3 år / 300h är att vinterkonservera motorn vilket den gör själv. Nu till min fråga till Er som har E tec. Brukar ni innan vinterförvaringen även byta växelhusolja? MVH Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 September , 2011 Du har köpt ett nytt ekipage, eller? Är det inte bra att också behålla garantierna? Och för att mota Olle i grind är det nog inte så smart att pilla själv på prylarna utan låta en auktoriserad firma göra det? På din fråga angående oljebyte i drev så är det inget speciellt eller unikt med Evenrudes drev utan detta behöver ny olja under hösten. Därför att ifall det mot förmodan skulle finnas vatten i oljan så skall detta ut så fort som möjligt, dvs så snart motorn tagits upp ur sjön. Varför, frågar sig den som inget vet? Jo, därför att under vintern separeras vattnet ur oljan och lägger sig på sen lägsta punkten och skulle denna exempelvis vara där axelns nållager sitter så rostar detta med haveri som följd. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 6 September , 2011 Ring en Evinrudeåterförsäljare för att höra om det där med servicen. Jag har ett svagt minne av att Evinrude inte kräver att man ska in och serva motorn förren efter 3 år så under den tiden bör du ha garanti ändå. Enda kravet på dig som kund är att du ska göra vinterkonserveringen (som görs automatiskt på en Evinrude, se manual för tillvägagångssätt) samt att du ska byta växelhusolja som du skriver. Detta är mycket simpelt, du lossar två skruvar och oljan rinner ut, därefter pumpar du in ny olja från det nedersta hålet och när du ser att det börjar rinna ut olja från det övre hålet sätter du i skruven i detta och därefter skruven där nere. Byt även skruvpackningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 6 September , 2011 Tack för svar! Ja det stämmer med 3 år alt 300h samt att den via gasreglage etc gör vinterkonservering. Det som jag blev tveksam på var just om man skulle vänta 3 år för ett växelhusoljebyte...... För jag bytade varje säsong på min tidigare båt/motor men den hade inte dessa serviceintervallerna så därav min fråga. Ska självklart kolla med återförsäljaren men tänkte ändå ta upp frågan här bland allt kunnigt folk Senast ändrad av SeaMaster560wa | 06 september 2011 | 10:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 6 September , 2011 E-Tecs växelhus rymmer ca 50% mer olja än normalt. Skulle iaf kolla hur oljan ser ut på hösten... Hade en 75hk E-TEC 2 säsonger och var väldigt nöjd med den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
banjo78 0 Postad 8 September , 2011 Hej. Jag byter olja varje år på min etec 90 //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 8 September , 2011 Ska hämta min båt imorgon så då ska den testas Hur upplever du din motor Anders? Den har ju fått väldigt bra betyg. Kör du med XD50 eller XD100 oljan? Kommer att starta nu med XD 50 tänkte jag för att se sen till våren om den ska ställas om till XD100. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 September , 2011 Oljan i växelhuset ska nog bytas oavsett, speciellt på en helt ny motor där man kanske ofta har ett visst mekaniskt slitage på detaljer som inte riktigt är inslitna än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 September , 2011 Om serviceintervallet är tre år ska man väl byta växelhusoljan efter 3 år eller ännu senare om nu just det intervallet skulle va ännu längre, vilket jag iofs inte tror då de andra tillverkarna normalt har ett års intervall det oljebytet. Om man ska byta växelhusolja på en E-TEC varje år är det ju lixom lite magstarkt av dom att påstå att serviceintervallet är 3 år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 8 September , 2011 Jag var hos en Evinrude återförsäljare idag, har själv köpt en 3 år gammal E-tec. De rekommenderade växelhusoljebyte varje säsong. Jag har alltid gjort det med mina VP AQ drev, även om oljan som rinner ut ser helt ny ut så är det bättre att föregå än att föregås... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 September , 2011 Då är alltså Evinrudes reklam om 3 års serviceintervall inte riktigt sant men det är ju schysst att man får göra 1-årsservicen själv utan att spoliera garantin.. Ingår fler punkter i detta? Spruta fett i nipplarna är ju t ex vanligtvis en ettårig servicepunkt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balla 0 Postad 15 Januari , 2012 Hej jag är nybliven ägare till en 90hk Étec. jag märkte att jag kunde köra tilten med huvudströmbrytaren i avslaget läge. ska det vara så? hur fungerar det på era etec? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 15 Januari , 2012 På min så vill jag minnas att man inte kunde göra det..Beror på hur firman som installerat motorn kopplat brytaren antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Januari , 2012 Det normala är nog att koppla motorn direkt på batteriet, åtminstone i mindre båtar. Om huvudbrytaren slås av under drift går det oftast åt pipan med laddningsregulator/likriktare på motorn. Nåt som såklart inte täcks av nån garanti från motortillverkaren och genom att koppla direkt försvinner hela problematiken för båtfirman. De nyckelbrytare i plast som ofta sitter i mindre båtar är lätta att slå från av misstag och det är heller inte ovanligt att den lilla plastpiggen brister så brytaren slås av. Om motorn kopplas via huvudbrytare bör den vara av hög kvalitet och inte kunna slås av av misstag eller av att nåt kommer åt den när det hoppar och gungar i sjöarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balla 0 Postad 15 Januari , 2012 Okej jag tycker att en huvudströmbrytare ska bryta all ström. Men det är vad jag tycker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 15 Januari , 2012 Om man bryter strömmen medan generatorn laddar blir det spänningsspikar pga induktansen i generatorn som kan förstöra likriktardioderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balla 0 Postad 15 Januari , 2012 Okej så allt är i sin ordning då. då behöver jag inte bry mig mer om det. tack för snabba svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser