Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
rosvik

Rivva växelhus Edvinrude 50hk etec 2011

Rekommendera Poster

Hej!

Hittade en sten under båttur som slog en buckla i växelhuset så att jag inte kan få in backväxeln annars går den bra. Har rivit ned nederdelen och monterat bort växelreglaget men inte fixat borttagandet av drivaxeln. Har tagit bort vattenpumphuset och övre lagerhus men axeln verkar

sitta ändå???? Någon som vet hur man får loss denna? Har i friläge! Skall även montera ut propelleraxeln och allt annat för att åtgärda bucklan i växelhuset vore tacksam för demonteringstips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har listat ut att jag först måste avlägsna allt fram till framväxeln på propelleraxeln innan jag kan frigöra drivaxeln för att kunna plocka ut resten av propelleraxeln! Men är fortfarande osäker på hur lagerhuset på propelleraxeln är fastsatt! Är hela lagerhuset skruvat i växelhuset med stor rörgäng i lagerhuset eller räcker det med att lossa de fyra bultarna som lagerhuset verkar sitta fast i med lagerhusänden???? Tacksam för tips har ingen verkstadshandbok!

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är att du skaffar en verkstadshandbok!

Du ska ju förmodligen sätta ihop grejerna igen.

Kan var bra att kolla kugg och lagerspel då.

Det står i en verkstadhandbok hur man går tillväga med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Lättare sagt än gjort vet ej om det finns en verkstadshandbok att få tag i till denna årsmodell 2011 däremot för äldre! Jag behöver nog inte heller justera några lagerspel heller efterssom dessa är nya och sitter inmonterade i ett lagerhus och troligen inte behöver tas löss. Jag vill bar få ut alla delarna då dessa troligen är hela och funktionsdugliga för att kunna åtgärda bucklan i växelhuset!

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha va bra då!

Då har det nästan löst sig för dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bättre att ta ut ett nytt växelhus på försäkringen då om nu motorn är helt ny? Det kanske är fler saker som fått sig en känga i huset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tyvärr saknar jag försäkring och garantin gäller inte grundstötningar. Jag tror själv till 98%

att inget i växellådan är skadat förutom växelhuset. Den går hur bra som helst utan missljud det enda problemet är att lägga in backen och backa. Reglaget för växelväljaren sitter längst fram i växelhuset och det troliga är att den lilla bucklan som blev där gör att det inte är möjligt att föra växelreglaget till backläget.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör nog kolla upp shimsningen mellan dreven.

Risken är att du har flyttat lagerläget på framdrevet iom att du troligen har gått på hårt om du har fått en buckla på växelhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...