Jsen 0 Postad 5 September , 2011 Tog upp båten i helgen och nu börja det tråkiga med vara båtägare, tvätt och polera. Har tvättat vattenlinjen med oxalsyra vilket är väldigt bra, har hört att man kan polera mer autosol för att ta tuffa fläckar att man får upp glansen väldigt bra med detta. Är det någon som kan ge lite tips vad man ska tänka på, ska man köra med maskin eller för hand, ska man tillsätta vatten, ska man polera långsamt med maskin etc. När man har gått över hela båten vad ska man göra då, polera med något annat medel eller räcker det med att vaxa den efter det? Tacksam för tips och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 September , 2011 Autosol är ett förträffligt slipmedel. Men man måste använda det med förnuft och noga tänka igenom var och hur mycket man skall köra. Det är lättare än lätt att slipa igenom gelcoatlagret om man inte ser upp. Vet/ser jag att jag har ett bra lager gelcoat tar jag maskin med ett visst vattentillskott. Men är jag osäker så blir det att köra för hand. Efter autosolen blir det att polera och vaxa. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 5 September , 2011 Autosol Kromglans är som sagt ett tufft medel som funkar förträffligt på hårt smutsade eller oxiderade ytor. Är det bara vanligt skitigt så som båten brukar vara efter en sommar kan jag rekommendera Turtle´ s cleaner för billack. Grymt effektiv och djuprengörande, saknar slipmedel och luktar ingenting. I år testade jag att köra medlet med en fuktad skumgummirondell på excenterslip - både lättjobbat och effektivt. Efteråt torkar man bort medlet efter det torkat med ett polerpapper (som jag köpte på bensinmacken...). Sedan på med wax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 5 September , 2011 Tillägg - det är alltså den här jag menar, http://www.turtlewax.se/mallar/l_artmall.asp?id=221&art=643&sida= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 September , 2011 Använder själv gärna autosol. Det påsås ofta att man kan slipa igenom gelcoaten med Autosol. Finns det någon som gjort det vid normal eller finns det något dokumenterat fall som visar att så skett. Eller är det bara en skröna som upprepas om och om igen tills det annses som sanning. Jag använder alltid en långsamt gående polermaskin där det går, men viss polering måste man ju utföra för hand. Polich och vax eller en kombination därav. Sist körde jag med Ultra Glozz , med gott resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 5 September , 2011 Använder oxå helst Autosol, men jag har gått ifrån burken och istället börjat använda flytande Autosol... Inte lika tuff mot plasten som den i burken är, men lika bra resultat... Polerar för hand, tycker inte det blir lika bra med maskin... men det är väl en smaksak kan jag tro... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 September , 2011 Sorry toaen, ingen skröna. Men för att du skall tro att man kan slipa igenom gelcoaten så får jag väl ta en bild. Återkommer efter helgen med en bild. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jsen 0 Postad 5 September , 2011 Intressant, lite kul det där med att man kan polera bort gelcoaten, har hört det förut men aldrig sett det i verkligheten. Känns som att det är ganska så många som använder det trots att det är en skröna eller ej, lite sunt förnuft och känsla så kanske det blir det ändå. Väntar med spänning på bilden med bortpolerad gelcoat. Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 September , 2011 Det är bara att kika på trasan/polerhättan efter att man kört med lite Autosol så inser man att det går alldeles utmärkt att ta sig igenom gelcoaten. Dock tycker jag att varningarna är lite överdrivna ibland. Visst, kör man hårt med maskin på ett tunnt lager gelcoat så går man ju snabbt igenom men om man tar det lugnt och polerar för hand så är det ingen större risk. Min Stortriss körde jag autosol på varje år (för hand, eftersom jag tycker att det ger ett överlägset resultat) och det var aldrig några tecken på att gå igenom. Dock började gelcoaten bli tunn på babordsidans bord men det berodde på att jag våtslipat hela sidan ett år för att få ytan spegelblank. Det blev den, men några mörka fläckar började lysa igenom den orangea gelcoaten så jag gjorde aldrig styrbordssidan. Mvh /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 September , 2011 Autosol kromglans är ett bra poler/slipmedel Dock är det rätt så grovt och man bör polera med finare medel efteråt. Annars får man en för grov yta och vaxar man efteråt så ser det blankt och fint ut. Dock återkommer skitiga ytan snart då skiten sätter sig lätt i en grov yta. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik49 0 Postad 5 September , 2011 Vad är fel på Biltemas olika produkt? Har många års erfarenhet med mycket bra resultat. Vaxen är mycket lätt att arbeta med och håller fint en sommar. Autosolen sparar jag till svåra uppgifter och allt metall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 5 September , 2011 I sittbrunnen på min båt är gelcoaten så tunn att man ser glasfibern under. Det beror på att förre ägaren polerade med autosol varenda år under 20 år. Så det är ingen skröna. Polish är också ett slipmedel fast mycket finare och det slipar betydligt mindre än autosol. Vill man ha vax utan slipmedel kan man använda Banana-vax (faktiskt gjort på banan och luktar också banan, blir jätteblankt och håller väldigt länge). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 5 September , 2011 Håller med . Jag har vaxat förut med TC nano riktigt bra vax men dyrt .I år provade jag Biltemas Briliant vax på burk 79 kr . En burk räckte till hela båten resultatet strålande bra kommer göra samma sak nästa år . Nu är det september vaxet sitter kvar fortfarande har åkt ca 140 sjömil hittils år . Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 5 September , 2011 Hej! Jag har maskinpolerat segelflygplan i många år med autosol och polermaskin. jag har alldrig polerat igenom gealcoaten. Är säker på att plastbåtar har mycket tjockare lager än segelflygplan. (om någon innan inte slipat ner båten) 3M har liknande produkter i olika steg. Fina men ej prisvärda. Autosol är helt klart mest prisvärd. Det kräver lite teknik. Men man lär sig känna snart hur man ska jobba. Ta en bit i taget. Smacka på en klick, spraya vatten på ytan och kör på lagomt varvtal. Jag vill påstå att tryck/varvtal är viktigare än ett säga..ex. vis 1800 varv. Jobba ut autosolen och spraya lite mer vatten. Autosol är rätt grov de första secunderna. Men finfördelas under poleringen. Upprepa med en klick till om inte önskat resultat uppnås. När trissan är inkörd, så finns fint autosol i trissan. avsluta med polering med lätt tryck och högt varvtal, så får du ett högblangt resultat. Vill man kan man avsluta med en fin polish. Men med tiden som man blir duktigare, så behövs inte det. OBS! Vattnet har en kylande effekt, så glöm inte vattnet! Ah, glömde..Man måste vaxa sen! Det är det som skyddar finishen! Senast ändrad av Sator | 05 september 2011 | 21:02 Senast ändrad av Sator | 05 september 2011 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 2 November , 2011 Håller med, många självutnämnda experter som hört att man slipar igenom med Autosol. Jag har kört med Autosol i alla år och aldrig lyckats ens tendera att slippa ner någonstans, och då har jag kört hårt på flera ställen på skrovet. Det måsta vara båtar med redan sedan tidigare dålig gelcoat som i såfall drabbats av detta. Autosol är mycket bra att polera upp matta ytor med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 November , 2011 Jag har för en tid sedan påstått att det gick att slipa igenom gelcoaten och skulle lägga in en bild. Bilden finns sedan länge under övrigt med namnet slipa igenom gelcoaten, en skröna?! Det går även att blunda /Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 November , 2011 Diskussionen är helt onödig. Det går utmärkt att slipa igenom gelcoat med bomull om man gnider länge nog...om man använder 40-papper på en bandslip så går man igenom på en sekund. De som hävdar att man inte kan slipa igenom gelcoat med Autosol far med osanning och de som hävdar att man aldrig slipar igenom med Autosol gör det samma. Allt handlar om förutsättningarna och hur man använder produkten...precis som med allt annat! Försiktighet och uppmärksamhet kommer man långt med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 2 November , 2011 Självklart förutsätter allt att man använder en produkt på rätt sätt, annars ska man inte vaxa heller med risk för att gå igenom gelcoaten. Senast ändrad av k650 | 02 november 2011 | 14:21 Senast ändrad av k650 | 02 november 2011 | 15:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 2 November , 2011 Visst kan man polera med Autosol men man ska tänka sig för, det blir förvisso blankt men det finns olika grader av glans. Jag skulle aldrig gå på en relativt ny båt med autosol, då kommer du inte upp i den ursprungliga glansen utan det kommer att bli en aning mattare yta som i sin tur drar åt sig smuts lättare. Att varje vår göra en polering av sitt skrov med Autosol är som att be om att få göra om jobbet nästa säsong eftersom ytan inte blir så blank som den borde bli. Satsa på att göra jobbet ordentligt en gång -gärna börja med Autosol och sedan fortsätta med finare polermedel i flera omgångar tills en riktigt fin yta skapats. Sedan på med något bra vax så borde jobbet bli lättare någon säsong framöver. Testa (om du vågar) att polera en liten yta av lacken på en nyare bil så ska du se skillnaden mellan en blank yta och en Autosol-blank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 2 November , 2011 Billack och gelcoat är lite som äpplen och päron, men håller med att man inte ska göra varje år utan endast när det verkligen finns ett behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 2 November , 2011 Ah gammal tråd som blir pånyttfödd! Som tidigare skrivet. Naturligtvis går det att poleraigenom gelcoat. Beror somsagt på förutsättningarna och handhavande. Gör som jag beskrivit ovan så går det bra. Segelflygplan som är tillverkade 1985 är fortfarande inte genompolerade. Nej, jag skulle inte heller polera en ny båt med autosol till att börja med. Det behövs förmodligen inte. När man börjar fundera på Autosol, så är det nog när vanligt handpolishinte ger det resultat man vill uppnå. Igen, Använd vatten på ytan, Autosolen finfördelar sig väldigt snart när du börjat polera med maskinen. Vill man kan man avsluta med ett finare polermedel. Personligen ser jag ingen iskilland när jag provat att köra en efterpolering med tex, bilpolish. Kanske man ska göra en lite instruktions/demo film att lägga ut. För om jag hinner så ska jag stripa om båten. Polera upp båten med Autosol. Keep on pimping the boat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 2 November , 2011 Låter man en marina vårrusta sin båt är det med 99% säkerhet maskinpolering med autosol som gäller. Har själv varit med och gjort detta på två välrenomerade varv på ostkusten. Att jobbet måste göras om varje år är ju i sammanhanget snarast en bonus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 3 November , 2011 Autosol o polermaskin går utmärkt, spruta på vatten bara så blir det riktigt bra. Har både polerat både båt o bil med baslack (utan klarlack) som blivit till nyskick. Glöm som sagt inte blomsprutan med vatten bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 November , 2011 Man måste skilja på Autosol och Autosol Kromglans eller polermedel, finns även vax Men de flesta tänker nog på kromglans Att vara en välrenomerad firma och polera med sådant sänker deras rykte totalt. Autosol kromglans är som flera redan nämnt ett grovt polermedel och kör man med det och lägger på vax efteråt så der det blankt och fint ut åtminstone några dagar. En riktig firma som polerar skulle aldrig använda något sådant utan polermedel i flera steg. Då får man varaktig effekt och slipper det som de flesta redan vet om att ytan efter polering med bara autosol kromglans snart blir skitig och ful igen. Min båt är polerad av proffs med riktiga polermedel som lackbehandlare av bilar använder. Grym skillnad mot att polera med autosol kromglans och sedan vaxa över alla sliprepor. Även otroligt bättre än med de båtpolermedel jag tidigare använt. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 03 november 2011 | 12:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 3 November , 2011 Riktiga polermedel? Vänligen berätta vad som innebär riktiga medel, ungefär som Ditech då....deras hemliga medel som visade sig vara samma som Lahega som kostar en 3:e del av priset. Låter snarare som en lättlurad kund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 3 November , 2011 Bra crabfish att du förklarar att det finns olika Autosol, de flesta tänker nog på kromglans-tuben. Har man en båt (eller bil) som har 20-30 år, eller fler, bakom sig så kan jag tänka mig att ytan blivit mattare med åren. Oasett hur väl man skött den och hur ofta den polerats med de olika polermedel som förekommit med åren. Och helt klart får man upp en rätt snygg yta om man då polerar med Autosol kromglans. Inte att jämföra med en nästa ny båt men ändå något som är helt godtagbart. Om man sedan anstränger sig dubbelt så mycket och polerar ytan med något polermedel som är finare så kommer det att se ännu bättre ut men jag tror de flesta fått nog efter redan den första slitsamma omgången och tycker det är blankt nog. Men vill ändå varna de som har en rätt ny båt som egentligen inte är så farligt repig utan bara smutsig att ge sig på med Autosol kromglans -då har man liksom hamnat i div 2 och får rätt jobbigt att ta sig upp i 1-an igen. Och vidhåller det där med att också passa sig för att polera billacken med kromglans om den inte är väldigt sliten/matt. Håller också med om att de proffs som polerar bilar/båtar ofta efterlämnar en häpnadsväckande glans, strunt samma vilket fabrikat det är på medlet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 November , 2011 3M är ett exempel på ett riktigt fabrikat med ett brett sortiment av polermedel i flera olika grader av slipand/polerande effekt. Finns andra liknande fabrikat som troligen ger bra resultat de också. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 November , 2011 En bild säger mer än tusen ord. Se bredden på sortimentet med olika grader av grovlek ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 November , 2011 Och så var det det med att bli lurad. Jo det var dotterns pojkvän som polerade båten (proffs). Ville testa hur medel som normalt är för billack blir med en båt. Han använde 3M (har för mig tre olika medel (olika färg på korkarna ) plus någon typ av försegling) och några olika polermaskiner. Själv hjälpte jag till med lite handräckning. Snacka om revolution i förhållande till egen polering med vanligt polermedel samt vax som det säljs till båtar. Vad jag fick betala. Ja med tanke på allt grillat och öl den sommaren så blev det inte gratis men jäkligt trevligt. Lättlurad kund, knappast. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 3 November , 2011 Hm. Det var polerande av gealcoat vi diskuterade. Jag har även 3M flaskor på hyllan. Ingen större skillnad mot Autosol KROMGLANS på gealcoat! Naturligtvis ska det göras på rätt sätt. Men Autosol kromglans fungerar alldeles utmärkt på gealcoat. Den som tvivlar är välkommen och titta på våra flygplan! (som defenetivt INTE har sliprepor) p.s Här är ett annat bra polermedel jag provat. Dock inget för nybörjare. Behöver en gammal klassisk hård polertrissa. Polerar och vaxar i ett svep. Här får du verkligen ner vax i gealcoatens alla mikroskopiska porer. Kräver dock en väl inkörd trissa. Föredrar dock Autosol Kromglans.. http://www.friebe.aero/Flugzeugbaumaterial/5,2,21,188,402,1846,0,1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser