Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
2HOT4U

Plocka ner växelhus?

Rekommendera Poster

gör det nåt om man plockar bort växelhuset och har den hemma under vintern?
tänkte passa på att byta impeller
motorn har gått 70tim men är 5år gammal
kanske dax att byta impeller tänkte jag
gäller en Suzuki DF140


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns lite filmer på youtube som visar step by step för själva impellerbytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp såg det
det va därför jag tänkte byta
ser så enkelt ut
får bara hoppas att den inte sitter fastgjuten

men det va inte billigt med impeller
635:- för impeller och 675:- för packningar om man behöver byta dom oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar finnas servicekit för vattenpumpen som innehåller bl a impellern, tätningar o slithylsa/platta o ev lite annat förbrukningsmatrial. Priset för ett servicekit brukar inte va så mycket högre än för bara impellern. Ser t ex på boats.net att impellern till en DF140 kostar US$ 48,23 medan hela servicekittet kostar US$ 49,43.

http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/2006/DF140/WATER PUMP/parts.html



Senast ändrad av jarb | 05 september 2011 | 18:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar
har köpt lite grejer från http://store.brownspoint.com tidigare
men får ta o testa boats.net
får kanske passa på att beställa bensinfilter med vattenavskiljare oxå

dum fråga
vad är skillnaden mellan DF140,  DF140T och DF140Z



Senast ändrad av 2HOT4U | 05 september 2011 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingen aning om skillnaderna i beteckningarna. Är ju mest inne på Yamaha-snurror o även där skiljer US och EU beteckningarna sej åt men det brukar gå att lura ut vad som är samma motorer. Boats.net är jättestora på Yamaha med mycket bra priser o jag har bara goda erfarenheter av dom, vet inte hur de är på Suzuki dock..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäklar, 650:- för en impeller, de var inte lite det. Min impeller kostade 200kr hos en Yamahaåterförsäljare här hemma. Iof mindre motor men impellern är ju säkert nästan lika stor.

Ett tips dock, jag fann yamahaåterförsäljare i USA och England på ebay som säljer reservdelar. Därifrån har jag köpt endel grejer och det har varit mkt billigare och jag har alltid blivit nöjd. Dock ska man tänka på att man kan åka på moms och tull om man köper från USA, jag har dock alltid klarat mig från detta men man vet aldrig. Från england är det ju inga sådana avgifter dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det va nästan enklare än att byta växelhusolja
man slipper iaf bli sk*tig ;)

nu har jag hela växelhuset hemma
ser absolut inget fel på impellern
förutom att blanden är böjda men dom kanske böjs ganska snabbt
ska man ändå byta?

 

 



Senast ändrad av 2HOT4U | 06 september 2011 | 18:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bladen på impellern blir alltid böjda så fort man har monterat den vad jag vet. Så att den ska ligga med lite tryck mot kanterna samt att det pumpar vattnet bättre då.

Om det inte heller är bytt på 5 år så är det nog bra att byta den ändå, även fast den ser fin ut.

Böt på en Mercury som det garanterat inte var bytt på under 33 år, den såg också helt ny ut, så det kan vara lurigt det där att se om de är slitna eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hitta komplett kit på ebay 442:- inkl frakt
det är ju sjukt billigt jämfört med här hemma
här kostar den 1310:-

efter som det är under 500:- så slipper man tull moms


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att impellrar som är låga och har stor diameter, långa vingar, håller längre än tvärtom. Dvs har man en motor där impellern är hög och har korta vingar så bör man kolla den relativt ofta. Ett exempel på det senare är Yamahas 3-cylindriga 90-hästare där man inte bör sträcka bytesintervallet längre än de tre år som Yamaha rekommenderar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en dum fråga till ;)

vad ska man ha för fett/olja på packningarna/oring och skruvarna när man ska montera tillbaka växelhuset
blir lite osäker när det är rostfriabultar och motorn är i alu
så att fel fett inte förstör tänkte jag

lite propellerfett?

eller nåt annat
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/
 

 



Senast ändrad av 2HOT4U | 06 september 2011 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki rekommenderar Water Resistant Grease art no 99000-25161 på allt utom bultarna o de mötande ytorna mellan rigg och växelhus där det är Silicone Seal art no 99000-31120 som gäller. Brukar hålla mej till vad tillverkarna rekommenderar för egen del men troligen funkar vanligt vattenfast marinfett alldeles utmärkt, även på bultarna o mötande ytorna..

http://www.watski.se/f/Marinfett-Calcium-0397-L-2916506

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...