2HOT4U 3 Postad 4 September , 2011 gör det nåt om man plockar bort växelhuset och har den hemma under vintern? tänkte passa på att byta impeller motorn har gått 70tim men är 5år gammal kanske dax att byta impeller tänkte jag gäller en Suzuki DF140 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 September , 2011 Nej, det är rent av smart. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 5 September , 2011 Det finns lite filmer på youtube som visar step by step för själva impellerbytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 5 September , 2011 japp såg det det va därför jag tänkte byta ser så enkelt ut får bara hoppas att den inte sitter fastgjuten men det va inte billigt med impeller 635:- för impeller och 675:- för packningar om man behöver byta dom oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 September , 2011 Brukar finnas servicekit för vattenpumpen som innehåller bl a impellern, tätningar o slithylsa/platta o ev lite annat förbrukningsmatrial. Priset för ett servicekit brukar inte va så mycket högre än för bara impellern. Ser t ex på boats.net att impellern till en DF140 kostar US$ 48,23 medan hela servicekittet kostar US$ 49,43. http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/2006/DF140/WATER PUMP/parts.html Senast ändrad av jarb | 05 september 2011 | 18:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 5 September , 2011 tackar har köpt lite grejer från http://store.brownspoint.com tidigare men får ta o testa boats.net får kanske passa på att beställa bensinfilter med vattenavskiljare oxå dum fråga vad är skillnaden mellan DF140, DF140T och DF140Z Senast ändrad av 2HOT4U | 05 september 2011 | 22:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 September , 2011 Tyvärr har jag ingen aning om skillnaderna i beteckningarna. Är ju mest inne på Yamaha-snurror o även där skiljer US och EU beteckningarna sej åt men det brukar gå att lura ut vad som är samma motorer. Boats.net är jättestora på Yamaha med mycket bra priser o jag har bara goda erfarenheter av dom, vet inte hur de är på Suzuki dock.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 6 September , 2011 Jäklar, 650:- för en impeller, de var inte lite det. Min impeller kostade 200kr hos en Yamahaåterförsäljare här hemma. Iof mindre motor men impellern är ju säkert nästan lika stor. Ett tips dock, jag fann yamahaåterförsäljare i USA och England på ebay som säljer reservdelar. Därifrån har jag köpt endel grejer och det har varit mkt billigare och jag har alltid blivit nöjd. Dock ska man tänka på att man kan åka på moms och tull om man köper från USA, jag har dock alltid klarat mig från detta men man vet aldrig. Från england är det ju inga sådana avgifter dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 6 September , 2011 det va nästan enklare än att byta växelhusolja man slipper iaf bli sk*tig nu har jag hela växelhuset hemma ser absolut inget fel på impellern förutom att blanden är böjda men dom kanske böjs ganska snabbt ska man ändå byta? Senast ändrad av 2HOT4U | 06 september 2011 | 18:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock_FrassE 0 Postad 6 September , 2011 Bladen på impellern blir alltid böjda så fort man har monterat den vad jag vet. Så att den ska ligga med lite tryck mot kanterna samt att det pumpar vattnet bättre då. Om det inte heller är bytt på 5 år så är det nog bra att byta den ändå, även fast den ser fin ut. Böt på en Mercury som det garanterat inte var bytt på under 33 år, den såg också helt ny ut, så det kan vara lurigt det där att se om de är slitna eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 6 September , 2011 hitta komplett kit på ebay 442:- inkl frakt det är ju sjukt billigt jämfört med här hemma här kostar den 1310:- efter som det är under 500:- så slipper man tull moms Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 September , 2011 Min erfarenhet är att impellrar som är låga och har stor diameter, långa vingar, håller längre än tvärtom. Dvs har man en motor där impellern är hög och har korta vingar så bör man kolla den relativt ofta. Ett exempel på det senare är Yamahas 3-cylindriga 90-hästare där man inte bör sträcka bytesintervallet längre än de tre år som Yamaha rekommenderar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 6 September , 2011 en dum fråga till vad ska man ha för fett/olja på packningarna/oring och skruvarna när man ska montera tillbaka växelhuset blir lite osäker när det är rostfriabultar och motorn är i alu så att fel fett inte förstör tänkte jag lite propellerfett? eller nåt annathttp://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/ Senast ändrad av 2HOT4U | 06 september 2011 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 September , 2011 Suzuki rekommenderar Water Resistant Grease art no 99000-25161 på allt utom bultarna o de mötande ytorna mellan rigg och växelhus där det är Silicone Seal art no 99000-31120 som gäller. Brukar hålla mej till vad tillverkarna rekommenderar för egen del men troligen funkar vanligt vattenfast marinfett alldeles utmärkt, även på bultarna o mötande ytorna.. http://www.watski.se/f/Marinfett-Calcium-0397-L-2916506 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser