Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
pentaracer

Ställa in mercruiser 5,7 v8 tändning, bränsleblandning

Rekommendera Poster

Har en mercruiser 5,7l förgasarmotor med bravo 3 drev. Den har under några tillfällen fullständigt tappat kraft och orkar inte på några vis ta sig över 3000 rpm. När detta händer luktar det obränt bränsle och efter lite körning på tomgång så går den som en oljad blixt igen. Den blir som chokad liksom.

Har även uppmärksammat att om man har ett varv på ca 1200 rpm och drar på för fullt så dör motorn nästan direkt, det blir bara ett blaaaaurp.

Skall även tilläggas att förbrukningen är som minst vid max varvtal, ca 2,5l/nm 28 knop och högre vid lite lägre varv ca 3 l/nm vid 23 knop

Jag misstänkter att tändningen är felinställd, kan jag vara rätt ute? kan det vara tecken på nåt annat ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, faktiskt inte, sorry min okunnighet men hur kollar man den? Borde den inte alltid kunna vara urkopplad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort flamdämpare och kolla att spjället (locket ner i förgasaren) öppnar och stänger som det ska.

Det finns lite olika skolor om vad som är bäst, om choken ska vara av eller på.  Sök och läs lite här på forumet.

Det finns många här inne som kan bra mycket mer om förgasare än jag men jag skulle inte tro att det är tändningen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Med stor sannolikhet öppnar inte översta luftspjället till högfartsdelen (Rocherster Quadrajet) vilket gör att motorn får mer bränsle, men inte mera luft. Kan bero på tjärvande spjäll eller att undertrycksklockan inte är ok, eller en spricka i undertrycksslangen mellan gasaren och klockan!

Hoppas det fixar sig!

// Jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett CAV-filter i bra skick över om någon är sugen. Dock saknar jag själva filtret men det är ju enkelt att skaffa ett nytt.

Skicka ett mail så kan vi nog komma överens!

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...