rejas 238 Postad 4 September , 2011 Hej! Köpte en Wallas 1800 helt ny och monterade den i båten. Monteringen var enkel och gick bra. Men när jag skall starta den får jag, som många andra, problem. Värmaren blåser friskluft och efter ett par minuter klickar den till (bara en gång). Noterar ingen värme varken i luftutblåsen eller i skortstenen. Spänning verkar vara det vanligaste problememet och det kan vara det hos mig med, dock har jag provat med både försrukningsbateriererna och med startbatterierna väl laddade. Spänningen över värmaren ligger väl över 12V hela tiden. Dock verkar den inte suga något bränsle. Jag ser nivån i slangen och den rör sig inte. Det är luft upp till brännaren. Skall pumpen gå hela tiden? Jag har testat att hålla tanken i nivå med värmaren med retuslangen hängande löst under värmaren utan resultat. Jag har också testat att blåsa i luftslangen till tanken för att hjälpa lite på traven men inget händer (det är stumt). Det jag undrar för att kunna felsöka vidare är om pumpen skall gå hela tiden eller startar den vid en viss tidpunkt? Det är uppenbart att värmaren inte får bränsle, men är det det som är probelemet? (Låter som en dum fråga, men jag behöver en ledtråd om var jag skall börja). Tackam för lite vägledning! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraK 0 Postad 4 September , 2011 Fick du ingen instruktionsbok? http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=Handbok-Wallas1800B.pdf Gå igen den från punkt 1 till sista så funkar den nog Berra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 4 September , 2011 Klart jag fick en manual med. Dock inte så detaljerad som den du länkar till. Den var mycket bättre. Jag fick denna http://www.wallas.fi/contentlibrary/PDF/asennus_18002400.pdf med värmaren. 1800B och den jag köpte ny idag ser inte riktigt likadana ut (annorlunda skorsten och utformning på varmluftsutblåsen) men manualen till 1800B är mycket mer utförlig. Går det att ta informationen från den rakt av och applicera på en ny 1800? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraK 0 Postad 4 September , 2011 i det stora hela är det samma värmare Berra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 4 September , 2011 Tack! Jag har så klart läst den jag fick med hundra gånger och gjort allt som står där. Nu har jag lite mer att gå på. Ha det bra! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 September , 2011 Båten vi köpte i våras har en icke fungerande Termo 2500-värmare som jag tagit hem och skruvat isär. Jag har gjort en hel del efterforskningar om hur dessa värmare fungerar och så vitt jag förstår ska bränslepumpen starta så fort värmaren slås på (jag kan inte hitta någon anledning till att den inte skulle göra det!) och fläkten startar. Samtidigt ges ström till glödtråden som då ska fjutta på bränslet i veken. Det bränsle som inte förbränns går tillbaka till tanken via returröret. Det är när värmaren stängs av som det kommer in lite fördröjningar och grejer för att kyla ned värmaren. Det är därför viktigt att inte slå av båtens huvudströmbrytare (om värmarens strömmatning är kopplad via denna) innan efterblåsningen är klar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 4 September , 2011 Tack. Då har jag en ledtråd till. Får söka vidare till helgen igen. Denna helg var det varmt och skönt ändå. Men snart länge det väl bli kallare ... /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 4 September , 2011 Kolla så att värmesäkringen inte löst ut. Då går ej pumpen. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 6 September , 2011 Med tom bränsleslang (som den borde vara när värmaren är ny) kan du behöva göra många startförsök innan bränslet når brännaren. Pumpen skall starta samtidigt som du startar värmaren. Pumpen ska dessutom går något frekventare i början och när värmaren startat gr pumpen ner i hastighet/frekvens. En torr pump är också ineffektiv. Vore jag du skulle jag vända mig till leverantören. En ny värmare ska inte krångla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 6 September , 2011 Hej! Tack för tipsen från er alla. Jag skall inte till båten förrän på lördag då jag skall testa de tips jag fått. Klart att den inte skall krångla och lite besviken är jag så klart. Jag har något dumt inbyggt motstånd i kroppen mot att ringa och fråga/klaga (dumt, jag vet). Startar den inte i helgen med den hjälp jag fått får det bli ett ärende till leverantören. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 6 September , 2011 En följdfråga, Om jag plockar ur värmaren och tanken ur båten och startar den på land, kan man då köra den utan skorsten eller kan den ta skada av det? Den sitter inte helt lämpligt till i båten även om jag kan komma åt den. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 7 September , 2011 Det borde rent tekniskt fungera utan skorsten. Tänk på att skorstenen även har i uppgift att ta in förbränningsluften till brännaren och kör den utomhus för ventilationens skull. Utan skorsten kan den också vara extra känslig för vind och blåst. Däremot bör du tänka på att i Wallas instruktionsbok står det att värmaren är otroligt känslig för förändringar från installationsinstruktionen. Dvs. man bör köra värmaren helt enligt de instruktioner som står i manualen. Alltså med skorsten osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 11 September , 2011 Tack för alla svar! Jag pillade mer med den i helgen och som hag misstänkte gick inte pumpen alls. Efter svar jag fått här så visste jag ju att den skulle gå hela tiden. Ett tips var att värmeskydded löst ut (symtomen stämde ju) och jag tryckte och tryckte på knappen utan resultat. Jag blev nyfiken på hur den ser ut på insidan så jag öppnar värmaren där knappen och varmluftstosarna sitter. Jag gjorde detta med värmaren på och när jag lossat alla 4 skruvar lite grann och börjar rucka på plåten så startar helt plötsligt pumpen. Jag ser tydligt hur bränslet stiger i slangen och efter en stund luktar det fotogen och börjar komma varm luft och ännu en liten stund senare tänds den röda lampan. Sedan dess har värmaren fungerat klockrent och är lätt att starta. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 September , 2011 Dessa värmare finns med två olika typer av pumpar. Den som jag har använder en vanlig elmotor med ett kamdrev som påverkar ett membran. Den du har verkar ha den andra typen av pump som fungerar på lite annat sätt. Jag minns inte riktigt hur den funkar men ett vanligt trick är atat knacka lite på den om den stannat. Det är någon slags kulor i den som kan kärva fast som lossar med lite knackande. Någon annan kan säkert fylla på mer... Kan vara bra att veta om pumpen stannar igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 12 September , 2011 Den gamla typen av pump hade brytarspetsar som sitter i bakkant på pumpen. De kan bränna/ärga fast och då hjälper det att knacka lite lätt på pumpen. Det kan även vara så att det är backventilen som fastnat och då inte släpper trycket och på det viset påverkar brytarna. Hur som hjälper det att knacka lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser