Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
noslen

mariner 15hk-80 HJÄLP

Rekommendera Poster

hej har en mariner 15hk som får för mycket bränsle!

jag har ingen bränslekontakt till denna så jag kopplade slangen direkt på motorn .då får den för mycket bensin . flottören stänger samt har ja gjort ren förgasaren . nu till det bästa när jag kopplar den direkt på förgasaren så går den utmärkt . fast jag får pumpa på blåsan helas tiden .lustigt tycker jag .har allt nytt från tank till motor men ingen kontakt till motorn . men det borde funka att koppla slangen direkt på bränsleingången kontakten är väll bara en snabbkoppling eller har den någon annan funktion?

 

mvh noslen

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå!

Först och främst, ifall du brukar en extern bränsletank (som ligger/står under förgasarnivån) måste du ha en bränslepump inkopplad... För att testa att allt fungerar kan du till en början sätta bränsletanken ovanför motorn så blir det självrinning till förgasaren... Hypoteserna med kopplingar hoppar jag/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju en bensinpump (på bb-sida) den med aluminiumlocket och slang till förgasaren och från bränsletank. Ifall denna inte suger så fungerar inte bränsletillförseln. Förlag sätt en genomskinlig slang mellan blåsan och in på bensinpumpen. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen det lustiga är när jag kopplar slangen på kontakten till motorn så funkar bränslepumpen perfekt sprutar bensin hela vägen till förgasaren . flottören bryter bränsletillförslen när det är tillräkligt med bränsle i huset. men motorn går inte att gasa med får förmycket bränsle (precis som det är förmycket tryck på bränsletillförslen . men dett lustiga är att flottören bryter) men om jag går förbi bränslepumpen och kopplar direkt på förgasaren samt trycker fram bensin med pumpen så går den klockrent.

 

vad kan vara fel?  tror inte att det spelar någon roll om jag har hon kontakten eller inte till motor kopplingen det blir ju samma sak eller?

 

mvh noslen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej någon som vet något? jag tycker det är klurigt borde funka likadant med bränslepumpen inkopplad? som när jag kopplar direkt på förgasaren!när jag kopplar direkt på förgasaren pumpar jag hela tiden så bensinen kommer fram och flottören bryter! dett gör den även när bränslepumpen är inkopplad men den får förmycket bensin,bara bluddrar och knycker orkar inte vara mer än tomgång men när jag kopplar på förgasaren direkt så varavar motorn och svarar direkt och planar! fattar ingenting.

 

tacksam för svar // noslen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen hål i membranet på bränslepumpen. Då går bensin in i vevhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tackar men funkar bränslepumpen(membranet) med hål i? borde inte klara av att suga då eller?

 

mvh noslen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, min lite hårda ton, men skall du hålla på och tjôta bara. Lossa på skruvarna och se efter i stället. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes sir!

återkommer när detta är bortplockat och kollat.

mvh noslen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta ett kanske dumt inlägg, men är det inte en backventil i orginal bränsleanslutningen.

Annars skulle väl inte trycket hållas kvar när man har pumpat upp blåsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen backventil., men en ventil i motoranslutningen och en i slanganslutningen som båda öppnar då slangen ansluts till motorn. Om allt funkar som det skall så blir blåsan hård när nålventien i förgasaren stänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej kollade membranet igår = hål! bytte det igår.

har inte kunnat provköra pga vädret här i blekinge

återkommer i helgen

tack!

 

// noslen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej bytte och provade i helgen funkar perfekt!

tack alla      framförallt guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...