netnop 0 Postad 4 September , 2011 Hej! Jag har problem med min Yamaha utombordare från 1984 (40ELN). Har inte automatisk oljeblanding utan körs med förblandad soppa (2%). Köpte båt med motor förra året och efter halva årets säsong har den börjat ryka betydligt mer än innan. Det kommer ingen rök från under motorkåpan utan det mesta verkar komma ut med kylvattnet. Röken luktar mycket bensin. Men motorn går precis lika bra som innan. Har inte kört tillräckligt mycket för att märka någon skillnad i förbrukning. Är helt ny på det här så alla, tips, idéer och förslag välkomnas. Två videos som visar hur det ser ut: All hjälp välkommnas! Mvh, Joakim Senast ändrad av netnop | 04 september 2011 | 10:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 September , 2011 Hej! Det ryker från tvåtaktare och enligt mig är det som din motor rök inget onormalt. En fråga vad kör du för tvåtaktsolja. Det skall vara tvåtaktsolja avsett för båt inte till gräsklippare. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 4 September , 2011 Hej Håller helt med, inget konstigt som det ser ut. Men det är viktigt med både rätt olja och rätt inblandning. För att minska rök och lukt så kan man byta till Akylatbensin (har gjort det själv på min 80 tals utombordsmotor). Akylat bensin har bättre förbränning och samtidigt mycket mindre miljöpåverkan, den är tyvärr dyrare än vanlig bensin men ger bättre effekt i motorn. Om man väl byter så ska man inte byta tillbaks till vanlig bensin (då förstörs packningar mm) men jag är väldigt nöjd med bytet, luktar mindre och motorn går bättre!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 4 September , 2011 Jag kan inte heller se att den ryker speciellt. Min ryker som en hyrmoped i Grekland . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 September , 2011 Tycker inte den ryker onormalt mycket.. är den kall så är det defenetivt normalt. Dock tyckte jag när jag såg andra filmen att det var blårök.. dvs att det är förmycket olja i blandningen. Är röken vit så kommer det in vatten i förbränningen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goliat_43 0 Postad 6 September , 2011 Ser väll ganska lindrigt ut mot hur det kan vara på gamla 2-taktare... Är den kall när videon tas så är det absolut ingen fara. Tänk på att autolube systemen anpassar oljemängd efter varvtal, den mängd olja som behövs vid fullt pådrag är för mycket på tomgång, kanske därav rykandet.. Har du kollat tändstiften förresten? Där ser du ju lätt om någon cylinder misständer/drar tjuvluft/för mycket soppa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 6 September , 2011 Yamaha skall ha 1% inte 2. Så det är inte så konstigt att det ryker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser