Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
heading

septiktanktömning

Rekommendera Poster

Har alla större hamnar/marinor tanktömning?Stockholm? Har ingen pump för tömning till havs. Kan man koppla någon annan slags pump/slang och koppla toll elsystemet på båten?

Någon som har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har installerat tank med sugtömning i min båt, bara för att det är så bekvämt att sugtömma - om det fungerar. Monterade naturligtvis en handpump för tömning till havet i nödfall. 

http://thallatha.blogspot.com/2010/05/toatank.html

Varför en elpump - det duger gott med en handpump av god kvallitet.

tommy

elektriker

Senast ändrad av toaen | 03 september 2011 | 23:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken till din båtsida. Intressant. Jag har alltså tänkt mig en nödlösniing med tömning genom det befintliga Waste hålet. Manuell pump med slang ner till botten av septitanken? Skulle det gå menar du? Problemet är ju då att själva pumpen inte sitter fast i något. Ser du någon annan lösning här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går säkert att få tilll. Det gäller bara att få till anslutningen, mot däcksanslutningen. I ett sånt fall är det nog inte fel med elpump.

Det är definitivt inget som jag skulle vilja ha på min båt. Var skulle du förvara slang och pump efter användandet. Eller tänkte du slänga skiten överbord efter varje nödtömmning och skaffa nytt?

Nej jag föredrar en fast anläggning, Det kan allt bli problem och äckligt nog ändå med toalettanläggningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...