Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
crabfish

Byta olja i motor och drev varje år

Rekommendera Poster

Ska man byta olja i motor och drev varje år???

Ja det tycker jag. Har tidigare varit lite tveksam/emot till detta och argumenterat för lägre frekvens.

Har idag bytt olja på motor och drev och hade hoppat över förra året.

Jo den såg ut att behöva bytas ut. Inte vetenskapligt alls men lukt och färg tycker jag räcker. TIdigare bara kollat så inte vatten funnits i drevet och att nivåer varit ok.

Kommer fortsättningsvis byta varje år.

 

Mercrusier och Alpha one drev. Kostnad ca 1000 kr inkl olja och filter. Får lägga in det i budgeten varje år. Gör själv dessa servicar så de blir betydligt billigare än om man lämnat in den på en firma.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, nej Harry, lukt och färg håller inte, du måste komma med fakta, för sunt förnuft kan väl knappast funka med ditt sätt att argumentera om att man inte kan stifta lagar utan fakta, hur skall man då kunna ta beslut utan fakta, lagar är också beslut! angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att argumentera inom detta området är som att ta sig igenom ett minfält av tyckande.

 

I motsats till Westfjord anser jag att lukt och färg säger ganska mycket om oljans kondition. Men som sagt är det en personlig reflektion.

 

Det jag med säkerhet kan uttala mig om är att genom att titta ner i oljepåfyllningslockets hål och på beläggningen på insidan påfyllningslocket så ser åtminstonde jag hur oljebyten gjorts eller rättare sagt inte gjorts. Ligger det en svart sörja där så har motorn inte fått den omvådnad den egentligen behövt. Sörjan gör bland annat att kylningen inte är optimal.

 

Ifall man statiskt skall byta oljan i motorn en gång om året är avhängigt såsom vilken oljekvaliet man valt och hur mycket man kört. Men man måste vara medveten om slaggprodukterna som additiverna binder till oljan, de har en hel vintersäsong att gräva i innanmätet. (Båtmotorer slits oftast inte av brukandet utan av stilleståndstiderna...)

 

När det gäller drevoljan skulle jag åtminstonde byta en gång per år, därför att det under sommarmånaderna ligger i vattnet och blir ömsom varmt och nedkylt med påföljd av olika inre tryck...

 

Ovan är mina alldeles egna uppfattning, var och en gör som denne vill/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fakta är viktigt och jaga baserar många av mina beslut på sådant. Jag anser att det jag fick fram av olja i motor och drev räcker för att få mig att i fortsättningen byta varje år.

Dessutom verkar drevoljan bli segare efter ett par år. Qicksilver high performence Tog en jäkla tid att få ut den ur drevet. Skumt. (inget vatten)

Lagar ska stiftas på fakta. Precis som viktiga beslut. I ett mindre perspektiv är oljebyte varje år betydelsefullt för mig.

Men du nosade på mina argument om fakta för 0,2 lagen.

Antag att den nu ger noll effekt på olyckor till sjöss, då de kanske beror på helt andra saker. Anser du då inte att det är vansinnigt att införa en lag utan att veta att det är problemet med olyckor man då kommer lösa.

Jag anser att effekten av lagen är lika med noll för olyckor till sjöss och de verkliga farorna har man helt missat med lagen. De finns fortfarande kvar.

Dock är min oljebyten betydligt harmlösare och kan endast innebära ökade kostnader för mig. Antingen med en förtidigt utsliten motor eller med större löpande kostnader än vad som behövts.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vad kostar en fin och stor inombordare? Den går hårt på höga varv mest hela tiden jfr med bilmotorn. Ventilssäten och lager slits så enkelt är det. Ett oljebyte m filter var 40 tmme är nog inte helt fel utan högst nödvändigt om du vill behålla livslängden. Alla filter dessutom ink bränsle. Jag förstår dock inte varför så många byter oljan innan vinterförvaringen? Bättre att göra det när båten skall vårrustas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bra att du tog mitt inlägg som du gjorde, byter själv olja varje år innan upptagning, känns rätt helt enkelt, och oljan är ganska svart även på en ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Enda sättet att veta hur en status på en olja är att ta oljeprov och sända in för analys, det görs på stora motorer. Man få i tillägg då information om skicket på motorn utfrfrån mängden eller frånvaron av diverse partiklar mm.

Gör man inte oljeprov så bör man hålla sig till tillverkarens rekomendationer, varken mer eller mindre. Byta för sällan = inte bra och att byta oftare = fullständigt bortkastat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en är salig i sin tro. Jag byter i alla fall olja innan vinteruppehållet för jag vill inte ha oxidanter inne i motorn. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också av inställningen at ska man byta olja och filter ska man göra det före vinterförvaring.

1. Man hittar då eventuella problem typ vatten elller metallspån i oljan.

2. Man har då längre tid att åtgärda fel innan nästa säsong.

Går i och för sig att hitta genom att släppa ut lite olja från drev eller suga upp mindre mängd från motorn och kolla.

Men det som säkert tilltalar de flesta, att vara klar med båten före den ställs för vinterförvaring.

 

Dock fundersam hur det är med bränslefiltret. Ser man på filtret eller på den bensin man häller ut från filtret om det finns vatten och smuts i tanken?

Aldrig hittat något annat än ren bensin då jag tömt filtret på bensin som står i filtret. (filter av liknande typ som oljefiltren brukar se ut, rund  plåtburk.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det finns väl inget som är i vägen för att man byter olja inför vinteruppehåll OCH samtidigt följer rekomendationerna från motortillverkaren.......!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går på min känsla. Byter olja filter som sista åtgärd innan upptagning. Känns bättre att ha i motorn över vintern. Byter även drevoljan varje år. Så man får koll på ev vattenläckage och som någon sa har mer tid att åtgärda felen.

Annan fråga är huspass viktigt ventilinställningen är?

Enligt serviceschemat ska ventilerna justeras var 200 mh på min VP. Är dax nu. Vet i princip hur man gör, men vete f-n hur man drar runt min diesel-sexa på ett kontrollerat sätt så man får max-ventilspel på en cylinder i taget. Måste man lossa alla spridarna så man får noll kompression eller finns det nåt bra knep?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att olje-frågor är minerat fält... i vart fall oljebefläckat.

Det jag fått lära mig är att olja i sig själv är 75-85% av innehållet i en konsumentförpackning.

Det finns tre huvudtyper. Syntet, delsyntet och mineraloljor. Syntet är bäst pga förmåga att behålla sina smörjande egenskaper oavsett temperatur och belastning. 

Resterande 15-25% innehåll är tillsatser, additiver. Dessa möjliggör antikorrosion, hindrar beläggningar med mera med mera ( ja vad fan, jag har bara surfat på oljebolagens websidor ... )

Oljan håller nog ganska länge om det inte är extrema belastningar - här har ju redan påpekats att en båtmotor jobbar hårdare än en bilmotor... men å andra sidan så arbetar ju dieslar rätt hårt i olika arbetsmaskiner på land? Det är samma block som i små dieslar för båtar också...

Nej, vad jag förstår så är det additiverna som har en begränsad livslängd. Sedan om det är ett år, två år eller många år vet jag inte. Men att det är dyrare additiver i en  dyrare olja, generellt sett? Så ett sätt vore att köpa billig olja och byta ofta. Eller dyr olja som håller längre?

Men för oss vanliga dödliga känns det som om det inte finns något sätt att avgöra när det är dags att byta olja, utifrån oljans egenskaper alltså. Utom att skicka in prover kanske...

PS
Tänk på att det är samma sak med glykolen? Den innehåller additiver, som är de som skapar antikorrosiva egenskaper. Dessa har begränsad livslängd... så personligen tycker jag det är minst lika viktigt att byta glykolblandningen om man har sötvattenkylning...   som byta oljan.



Senast ändrad av Funkis | 05 september 2011 | 12:34



Senast ändrad av Funkis | 05 september 2011 | 12:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...