ossy 26 Postad 3 September , 2011 Hej. Jag är på gång att köpa en Albin 25. Efter att ha tittat på många, bestämde vi oss för en och skulle ta en sista provtur tillsammans med säljaren, innan vi slog till. Olyckligtvis glömde säljaren att öppna kylvattenkranen med påföljd att motorn blev överhettad (inget akustiskt larm som varnade). Vi märkte vad som var på gång efter ca 10-15 min. då det börja lukta bränt pga att den heta ljuddämparen hade bränt hål i isoleringen på dom grova batterikablarna med kortslutning och en mindre brand som påföljd. Vi är fortfarande lite intresserade av båten, sålänge det bara handlar om byte av batterikablar. Men vi vill ju veta om motorn tagit skada av överhettningen, och hur övriga elsystemet klarat sej pga kortslutningen. Är det någon som har tips på en sakkunnig person eller båtbesiktningsman med erfoderliga kunskaper i stockholmstrakten. Det finns väl risk att toppen tar stryk vid överhettning? Det är en 3-cyl. Yanmardiesel det handlar om. Mvh Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 September , 2011 Hej Detta är fjärde gången jag försöker skriva. Så det blir en kortkort version Du har två problem elen och överhettningen och du är inte intresserad ifall det kan vara något annat problem än att åtgärda kortslutningen. Då är det ett ganska enkelt beslut du bör ta. Det finns fler båtar för det går inte att med säkerhet säga att det inte bivit några skador pga överhettningen. För skador pga överhettning kan visa sig långt senare och det går inte att omgående diagnostisera med 100%-ig säkerhet att det inte blivit något fel. mvh/Nitro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 3 September , 2011 instämmer med ovanstående inlägg. Rybbe är en erfaren besiktningsman www.batbesiktning.se . Men frågan är om man kan bedöma motorn utan att ta bort toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 3 September , 2011 Det finns ingen båtbesiktningsman som visuellt kan bedömma skadan. Avstå från köpet är mitt råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 3 September , 2011 Hitta en annan båt istället, finns ingen möjlighet att se om det uppstått skador på motor utan att ta isär den och inspektera slitage, mäta spel et.c. Vid en rejäl varmgång kortar man livslängden betydligt på en motor även om den fortfarande startar och går. Se till att pruta rejält om du skall köpa Albin 25, finns nog ingen annan båtmodell där utbudet ökat och priserna sjunkit så mycket som just denna under senaste tiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 4 September , 2011 Det finns över 50st på Blocket just nu, ta en annan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 September , 2011 Följ råden du har fått från inläggen, kolla vidare! Vad är det som säger att detta var första gången säljaren glömde öppna kylvattenkranen? den motorn kan ha fått ta emot mycket stryk genom åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 6 September , 2011 Tack för alla svaren! Jag har köpt en annan båt nu, med sprillans ny motor. Mvh Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 6 September , 2011 Tack för alla svaren! Jag har köpt en annan båt nu, med sprillans ny motor. Mvh Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 6 September , 2011 Stort grattis! Du kommer bli nöjd. Kika gärna in på Albin 25-klubben, där finns mycket trevliga människor med tips och erfarenhet :-) http://www.albin25.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 September , 2011 Grattis! kanske dags att lägga upp lite bilder i din sjöbod så vi kan se skeppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser