Flipperskeppare 40 Postad 2 September , 2011 Leker så smått med tanken på att åka runt på kanaler och sjöar kring Berlin nästa sommar. Nu är det ju en bit mellan Stockholm och Tyskland och dieseln är dyr... Så jag lurar lite på ifall det går att skicka en båt som frakt med Polenfärjan från Nynäshamn till Gdansk. Antingen på trailer (har ingen i dagsläget och de är dyra de med till en båt på 32 fot och 5 ton) men kanske allra helst ifall färjorna har någon form av trailers/lastbärare som det går att lasta en båt på med kranbil. Tittar jag på Polferries hemsida så skulle en sådan frakt gå på ca 9000 kr beräknat på ett ekipage som är 11 meter långt, inklusive av och pålastning. Någon som skickat båt med färja och har erfarenheter att dela med sig av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 3 September , 2011 Kul ide, ska bli kul att se om någon annan har kommit på den (tror faktiskt inte det). 9 K , antar att du fått pris på en enkel-biljett. För 16 K (tur o retur-biljett) så har du råd att ta längre semester o köra ned den själv... Det var bara en tanke, det kan ju finnas andra anledningar till att man kan ha problem att få längre semester. Men som sagt kul ide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 3 September , 2011 Är det inte bara att slänga över en lina och henka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 3 September , 2011 Att köra ner båten själv bör gå lös på ca 15 000 kr i diesel enkel väg, räknat på knappt 500 distans à 2 liter. Sen tar det rimligen ett par dagar också och till det kommer att hustrun blir nervös så länge hon inte har land i närheten på båda sidor av båten... Priset för transporten har jag räknat ut utifrån uppgifterna på Polferries hemsida enkel resa. http://www.polferries.se/se/cargo2010/gdansk-nynashamn/fraktpriser 11 meter *320 kr, 75 procent tillägg för bredden, bränsletillägg (BAF) ca 1000 kr samt 2*600 kr för av- och pålastning. På detta sen 25 procents moms. Utöver detta kommer som jag förstår det kostnad för lyft- och transport ur vattnet i Nynäshamn och till Polferries terminal och samma sak i Gdansk. Och sen ska ju familjen ju med färjan också. Drömmen vore ifall Polferries hade färdiga lastflak som man bara ställer båten (antagligen kompletterad med någon form av trävagga) på och man därmed slipper hantera en egen kärra. I prislistan antyds något sådant Other mobile cargo (Tractors/Agricultural Machines etc.) and Liner’s Equipment with conventional cargo loaded on. Eller refererar Liner's till något annat än rederiet? Ska ringa Polferries på måndag och höra närmare. Inte helt gratis, men de 15 000 för att köra ner kan säkert dra iväg de med när man börjar finräkna på hamnavgifter, reskostnader för besättning osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 3 September , 2011 Hyra båt på plats och slippa problemet med frakten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser