Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
NomNom

Byta båtnamn

Rekommendera Poster

Hej allesammans

Jag har nyss köpt en trevlig liten segelbåt, som har ett namn som är väldigt jobbigt att uttala

så jag tänkte byta till orginal namnet, men trots flitigt googlande så kan jag inte hitta

någon information om hur man bär sig åt, så min fråga är, hur gör man rent praktiskt när man byter namnet, vilka har hand om den saken?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man simmar tre gånger under kölen med tagel, spottar i medvind och kastar salt över axeln.

Skrock åsido, så tar man bara helt sonika och avlägsnar de gamla bokstäverna och sätter dit nya. Antingen gör man det själv eller så anlitar man lämplig hantverkare eller båtrekondare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är båtnamnet fastsatt på båten?

Träskyllt, målat med 2-komponentsfärg, utskurna i plastfolie och limmade på båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, ja men är det inte positivt att ge tillbaka orginalnamnet till båten? Utan att behöva vara orolig för otur?

Jag kanske var lite otydlig i frågan, det jag menade var, var ansöker man om namnbyte? Jag menar man måste väl skicka in det till något register kan jag tänka mig.

Själva namnet är en dekal, men det finns även en målad rand av tidigare ägare som måste bort, det handlar om 1komp färg på själva fribordet som är lackat med 2komp, vad funkar bäst på den biten tro, färgborttagning eller någon annan metod? Tänkte passa på att fråga.

Senast ändrad av NomNom | 02 september 2011 | 18:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara om båten finns med i fartygregistret. Oftast bara båtar över 12 x 4 meter har jag för mig. Annars är det bara att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah men då så, den är bara 6x2meter, det besvarade min fråga, tack så mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man med i Kryssarklubben så kan man registrera sin båt där med namn även ifall den inte räknas som fartyg. Det är ifall jag minns rätt en förutsättning för att använda deras bojar.

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ta bort dekalen med det gamla namnet är enkelt. Värma lite försiktigt!?

Det är nog värre med randen.  Den går nog inte att få bort utan att underlaget blir skadat. Gjorde killen som målade dit randen arbetet ordentligt, skadade han (mattade ner) 2-k färgen redan innan han målade. 

Det blir till att måla randen i önskad färg - eller hela skrovet.

Är man vidskeplig blir det naturligtvis kattastrof att byta namn.

Är man inte det är det inga problem. Bara att gå till en skyltmakare som skär ut det nya namnet i plastfilm och monterar på monteringstape. Vaxa skrovet under, stryk på såpvatten och montera dit det nya namnet - lätt som en plätt.

Senast ändrad av toaen | 02 september 2011 | 20:50

post-945-1394236809,6066_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är skyltmakare smiley

Värm försiktigt! En ångsteamer rekommenders om man kan hitta en att låna.

Polera gealcoaten, tvätta med t-röd för att få en ren yta. Montera dekoren. Efter värm dekoren svagt med varmlufts pistol. Känn med handflatan. Kan du hålla med handen mot ytan har du inte för hög värme. Alternativt låt den stå i solen!

Sedan kan du vaxa!!

Vaxar du innan. Så finns risken at dekoren fastnar. Har vaxet teflon eller liknande..Ja då lossnar den!

Ska själv byta namn och klistermärks trimma Men har goda kontakter! winksmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för informationen, ska titta nogrannare på randen men eftersom att den flagnar så skulle jag tro att underarbetet är bristande, till min fördel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Att randen flagnar behöver inte bero på underarbetet. Om dekoren är gammal så har förmodligen vinylen som inehåller pvc blivit nedbruten pga solen och dess UV strålning. Igen, värme hjälper att mjuka upp vinyl och häftämne vid demontering. Även gammal pansarvinyl

Vid köp av en ny dekor folie. Begär att få en 7års guten folie!  Ett lager vax ovanpå varje sesång ökar livslängden ytterligare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...